MuscleMeat

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Vraag me al tijden af waarom iedereen zegt dat een warmtepomp zoveel energie verbruikt. Ik heb er ook 1 staan en gebruik alles bij elkaar nog geen 2000 kwh per jaar. Is de mijne dan kapot? Ik heb wel warm water en de vloerverwarming doet 't ook..

Onze doet theoretisch 4000 kWh per jaar. Tot nu doet lijkt hij ook rond de 2500 gemiddeld uit te gaan komen..

Ze kunnen het wel eerlijker maken door consumenten de mogelijkheid te geven gas en elektra tegen elkaar uit te laten wisselen, eventueel met een kleine toeslag.

Ja alles kan. Maar doen we niet natuurlijk.

Vraag me al tijden af waarom iedereen zegt dat een warmtepomp zoveel energie verbruikt. Ik heb er ook 1 staan en gebruik alles bij elkaar nog geen 2000 kwh per jaar. Is de mijne dan kapot? Ik heb wel warm water en de vloerverwarming doet 't ook..

Idem hier, valt alleszins wel mee.

Ja en nee, de huishoudens die nu al over zijn gegaan op een warmtepomp of een nieuw huis hebben gekocht met een warmtepomp vanaf de bouw zitten waarschijnlijk in een financiële situatie dat ze minder hulp/compensatie nodig hebben.

Precies, is gewoon hun eigen schuld. Huh wat :p

Ja en nee, de huishoudens die nu al over zijn gegaan op een warmtepomp of een nieuw huis hebben gekocht met een warmtepomp vanaf de bouw zitten waarschijnlijk in een financiële situatie dat ze minder hulp/compensatie nodig

Dus die hadden het in sommige gevallen beter niet kunnen doen :roflol:

Misschien dat ze we 12 maanden lang wat minder profijt van hebben dan ze dachten.

Van mij hoeft dat hele prijsplafond niet, ik zou nog meer panelen kunnen plaatsen en van het gas af als ik dat zou willen met netto nul verbruik per jaar. Dat prijsplafond wordt betaald met mijn belastingcenten.

Onze doet theoretisch 4000 kWh per jaar. Tot nu doet lijkt hij ook rond de 2500 gemiddeld uit te gaan komen..

Wij hebben een verbruik van rond de 10.000 kwh, mijn schoonouders 9.000 en de buurman komt ook op 9.000 met een Nefit warmtepomp.
De buurman heeft alleen nog niet aan zonnepanelen gedacht :eek:

Ja en nee, de huishoudens die nu al over zijn gegaan op een warmtepomp of een nieuw huis hebben gekocht met een warmtepomp vanaf de bouw zitten waarschijnlijk in een financiële situatie dat ze minder hulp/compensatie nodig hebben.
In het geval van een nieuw (nieuwbouw) huis vaak toch ook niet? Zijn veel juist erg voordelig geprijst, starterwoningen. Hier tenminste.

Van mij hoeft dat hele prijsplafond niet, ik zou nog meer panelen kunnen plaatsen en van het gas af als ik dat zou willen met netto nul verbruik per jaar. Dat prijsplafond wordt betaald met mijn belastingcenten.
Vind dit oprecht fijn voor je Steks. Denk je nog even aan mij als het weer vriest?

Is het trouwens slim om misschien maar gewoon elk jaar voor de winter altijd alle tochtstrips te vervangen? Ik voel geen luchtstroom langs het raam maar...

Heb het idee dat het binnen kouder is (gevoelstemperatuur) dan buiten, of het nou vriest of 12 graden is. Er is sowieso ook extreme luchtvochtigheid en dat kan verder doen afkoelen dan de omgevingstemperatuur direct doet. Heb toch steeds dat ik ergens voor naar buiten stap en denk he hier is het veel aangenamer.

Kan minstens een kaarsje opsteken.

Wij hebben een verbruik van rond de 10.000 kwh, mijn schoonouders 9.000 en de buurman komt ook op 9.000 met een Nefit warmtepomp.

Nibe hier.

Onze pomp zou 4000 doen. En het gezin met 4 ook 4000. M’n zonnepanelen doen circa 12.000 per jaar. Warmtepomp zonder zonnepalen is wel heel handig ja..

Veel van de 'warmtepomp" huishoudens hebben een elektrische auto die ook veel verbruikt, maar daar mag je imo niet over klagen zolang er voor benzine ook geen plafond is.

'Ja door mijn auto betaal ik straks gewoon de volle prijs want plafond is te laag' nee 'je hebt al mazzel dat je nog meer korting krijgt op een deel van je brandstrof'.

Elektrische auto doet ongeveer 5km per KWH. Dus zeg 20.000km per jaar, 80% thuisladen kom je uit op 3200kwh.

Ik heb geen statistiek van hoeveel mensen met een warmtepomp ook een elektrische auto hebben, maar sowieso veel meer dan gemiddeld.
Elektrische auto's zijn populair bij mensen die om het miliue geven, net als warmtepompen en goede isolering.
Elektrische auto's zijn populairder bij mensen met hoge inkomens, net als koophuizen met warmtepompen en goede isolatie.

In een bijstandswijk waar 99.9% nog een gasaansluiting heeft zal je ook weinig elektrische auto's vinden.

In een nieuwbouwwijk die van het gas af is zal je een hoop elektrische auto's zien.

Laatst bewerkt:

10.000 kwh vind ik oprecht een prestatie, als je mijn gas omreken naar KWH met een verhouding 1 tot 9, kom ik op 6500 totaal (575m3 en 1500kwh)

En dat is met energielabel B, een inefficiente ketel, koken op gas en douchen op gas.
Hoe groot is je huishouden?

Ik denk wel dat het uiteindelijk weer recht trekt en voordeliger zal worden, puur en alleen al omdat je veel efficienter bent.

10.000 kwh vind ik oprecht een prestatie, als je mijn gas omreken naar KWH met een verhouding 1 tot 9, kom ik op 6500 totaal (575m3 en 1500kwh)

En dat is met energielabel B, een inefficiente ketel, koken op gas en douchen op gas.
En dat is zonder de efficiëntie van een warmtepomp mee te rekenen, doe je dat wel, dan is jouw gecombineerde verbruik vergelijkbaar met 3000 kwh.

Veel van de 'warmtepomp" huishoudens hebben een elektrische auto die ook veel verbruikt, maar daar mag je imo niet over klagen zolang er voor benzine ook geen plafond is.

'Ja door mijn auto betaal ik straks gewoon de volle prijs want plafond is te laag' nee 'je hebt al mazzel dat je nog meer korting krijgt op een deel van je brandstrof'.

Verbruik auto moet je natuurlijk niet meerekenen. Ik ken trouwens ook niemand die dat doet mbt prijsplafond stroom.
Nóg meer korting, over welke andere korting heb je het dan? Want als je de korting van het elektrisch rijden af haalt gaat deze weer ten kosten van het normale huishoudelijke gebruik.

Ik denk wel dat het uiteindelijk weer recht trekt en voordeliger zal worden, puur en alleen al omdat je veel efficienter bent.

In het appartement van 110m2 hadden we vroeger met 2 personen al een verbruik van 3600kwh naast gas.
Nu zitten we op 10.000 en heb ik het verbruik van de auto nog niet meegerekend. Op zich klopt het wel in lijn met geen gas meer en een wat groter huis.

Verwarming staat hier op 20,5 alleen begane grond, boven enkel de badkamer verwarmd. Lijkt me normaal.
Maar we hebben wel veel verlichting aan. Een grote eettafel met 1 lullig lampje er boven is de besparing niet waard. Maar met led valt dit ook wel weer mee.
Douchen lang en vaak, met een grotere boiler van 300L, kan wel een boosdoener zijn.
tv blijft weleens aan staan op muziek achtergrond etc. We hebben 2 koelkasten en een extra vriezer. Verder kan ik niks bedenken, maar vind het niet overdreven.

10.000 kWh op jaarbasis niet overdreven vinden :roflol:
Wat voor huis heb je nu dan als je op apt van al 110 m2 al 3600 kWh ex gas weet te verbruiken.

10.000 kWh op jaarbasis niet overdreven vinden :roflol:
Wat voor huis heb je nu dan als je op apt van al 110 m2 al 3600 kWh ex gas weet te verbruiken.

Huis is zo'n 650m3. Denk dat het vooral gemak is en er vaak wat dingen aan gelaten worden als lampen, er gebeurt verder weinig bijzonders.

Terug
Naar boven