AndroidHealthClinic

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Ja eigenlijk wel, tegen de ochtend is hij zo goed als leeg, en dan moeten we de was enzo al overdag doen.

Tis nog maar half 10 en we zijn de batterij al leeg aan het trekken.
IMG_0672.jpeg

Ben ook wel geïnteresseerd in een accu (over een paar jaar).
Wat heb je betaald voor de hele boel?

Kwam er eerder deze week achter dat ik het complete verbruik van mijn EV saldeer, dat was natuurlijk al bekend, maar mijn tarief nog op 0,79€ staat bij de leasemaatschappij, verdient ook wel lekker met ca. 3900 kwh per jaar.

Rofl, dit is wel extreem.
Screenshot_20230527_222518_Samsung Internet.jpg

H
Of gewoon in een thuisbatterij, kan je tenminste je elektrische auto gebruiken om naar het werk te rijden ofzo

Ja dat zou helemaal mooi zijn, maar dan heb je 2 accu's nodig.

Een elektrische auto heeft vaak zat capiciteit om een huis een volle dag te draaien voor maar een paar %.

Softwarematig moet het dan prima mogelijk zijn om te zeggen 'laad op tot maximaal X% (voor gezondheid van de accu), laad alleen wanneer prijs onder X is, lever stroom aan eigen netwerk wanneer prijs meer dan X is en lever nooit terug wanneer acculading onder X% is.

Maar misschien ben ik optimistisch.

Een elektrische auto heeft vaak zat capiciteit om een huis een volle dag te draaien voor maar een paar %.

Softwarematig moet het dan prima mogelijk zijn om te zeggen 'laad op tot maximaal X% (voor gezondheid van de accu), laad alleen wanneer prijs onder X is, lever stroom aan eigen netwerk wanneer prijs meer dan X is en lever nooit terug wanneer acculading onder X% is.

Dan moet je alleen wel een eigen oprit hebben waar je auto overdag altijd staat.

Als over een paar jaar veel afgedankte auto accu’s op de markt komen zullen de prijzen voor thuis accu’s automatisch dalen. Voor een stationaire accu is de maximale energiedichtheid van minder belang.

Ben ook wel geïnteresseerd in een accu (over een paar jaar).
Wat heb je betaald voor de hele boel?

Kwam er eerder deze week achter dat ik het complete verbruik van mijn EV saldeer, dat was natuurlijk al bekend, maar mijn tarief nog op 0,79€ staat bij de leasemaatschappij, verdient ook wel lekker met ca. 3900 kwh per jaar.
Net geen 10.000 euro voor 13zonnepanelen (5.5kw piek) omvormer van Solis en +7kw batterij van pylontech. Als je wilt kan ik de detailfactuur wel even via p.m. sturen

Mijn insteek is meer dat op de momenten dat je je auto als batterij zou kunnen gebruiken (wat natuurlijk perfect mogelijk is); je hem vaak nodig hebt voor andere zaken (werk, winkelen,…)
+extra slijtage door de vele laadcycli.
Daarom is imo een vaste batterij interessanter

Net geen 10.000 euro voor 13zonnepanelen (5.5kw piek) omvormer van Solis en +7kw batterij van pylontech. Als je wilt kan ik de detailfactuur wel even via p.m. sturen
In Nederland kan je salderen waardoor een accu nu sowieso financieel gezien niet rendabel is.

Ja zo doe ik het, vlak voor de jaarlijkse meting draai ik de meter een stukkie terug. Scheelt weer een dag in de rotzooi zitten en van die vervuilende panelen op het dak.

Mijn insteek is meer dat op de momenten dat je je auto als batterij zou kunnen gebruiken (wat natuurlijk perfect mogelijk is); je hem vaak nodig hebt voor andere zaken (werk, winkelen,…)
+extra slijtage door de vele laadcycli.
Daarom is imo een vaste batterij interessanter
Meeste auto's staan toch het meeste voor de deur. Of dat nou thuis is of bij de werkgever.

Ik ben het met je eens dat het niet ideaal is, alleen de prijzen van thuisaccu's zijn zo ongelovelijk hoog, terwijl steeds meer mensen al een veel grotere accu in hun auto hebben.

Slijtage is inderdaad wel een ding, ik weet ook niet in hoeverre dat echt erger wordt door zoiets.

Het zijn imo allemaal wel mooie kansen en ideeen voor de toekomst.
In Nederland kan je salderen waardoor een accu nu sowieso financieel gezien niet rendabel is.
Salderen gaat per 2025 wel snel afbouwen.

Oh dat is dan nog wel iets minder dan ik dacht, wat is de verwachte levensduur van dit hele verhaal?

Alleen is 7kw niet wat weinig als je panelen 5.5kw kunnen leveren?

Oh dat is dan nog wel iets minder dan ik dacht, wat is de verwachte levensduur van dit hele verhaal?

5.5 is piekvermogen, in realiteit brengen ze Max 4kwh op, ik begin ook te vrezen dat we nog een batterij bij moeten gaan zetten, maar we gaan eerst een jaartje afwachten om na de eindafrekening verdere beslissingen te maken.

Hebben op de zonnepanelen en omvormer 10j garantie, op de batterij maar 5j. Dus de zonnepanelen zullen wel lang meegaan, die batterij is echt nog een gok

Hebben op de zonnepanelen en omvormer 10j garantie, op de batterij maar 5j. Dus de zonnepanelen zullen wel lang meegaan, die batterij is echt nog een gok
Het lijkt me wel interessant voor een eigen woning. Meer zelfvoorziening, minder afhangkelijk van schommelingen in de prijs, minder kwetsbaar voor regelgeving ect.
Zeker op de lange termijn nu alles efficienter en goedkoper gaat worden.

Grote probleem blijft alleen de seizoenen....

Het lijkt me wel interessant voor een eigen woning. Meer zelfvoorziening, minder afhangkelijk van schommelingen in de prijs, minder kwetsbaar voor regelgeving ect.
Zeker op de lange termijn nu alles efficienter en goedkoper gaat worden.

Grote probleem blijft alleen de seizoenen....
Idd, in de wintermaanden doen zonnepanelen zo goed als niets

Salderen gaat per 2025 wel snel afbouwen.
Klopt, ik twijfelde al een tijdje en de stijgende prijzen begin vorig jaar was het zetje wat me besloot zonnepanelen aan te schaffen. Of salderen na 2025 snel zal afbouwen moet nog blijken dergelijke regels worden nog weleens aangepast. Tegen die tijd zie ik wel, overdag zal een deel verbruikt worden door mijn airco en wellicht dat een warmteboiler om ‘s avonds te douchen initieel een betere investering is dan een accu.

Resultaten en conclusie:

1. lijkt er op dat de korting op de belasting wel minder is als de prijs ook lager is.
2. We zijn kennelijk toch in staat om 4kwh weg te stoken :roflol:
3. Het heeft weinig zin als het dus maar 1 uur lang op -0,24 staat.

Vrijdag normaal dagverbruik, zaterdag tussen 3 en 4 bewust maximaal verbruiken.

Screenshot_20230528_122942_ANWB Energie.jpg
Screenshot_20230528_122938_ANWB Energie.jpg

Vandaag is de prijs langer negatief dus weer proberen.

Terug
Naar boven