Fitness Seller

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Dit soort zaken worden imo steeds volledig uit hun verband gerukt als het gaat over de energietransitie. Als “we” ons echt zo druk maken over de impact van afgedankte zonnepanelen en windmolens zouden we die zorgen moet loslaten op onze gehele consumptie maatschappij. Als we daarin bij de basis beginnen is het “energie probleem” in één klap grotendeels opgelost.

Verder kunnen we discussiëren of het verstandig is om het Groningse gasveld te sluiten en geen haast te hebben met de bouw van kerncentrales of de mate van mondiale invloed van de energietransitie in Nederland.

Ik denk dat we er wel over eens zijn dat de als we de wijze waarin we energie opwekken de afgelopen decennia niet hadden ontwikkeld we er nu wat milieu en gezondheid (dan laat ik klimaat achterwege) slechter af waren geweest (of we zouden veel minder energie nutteloos verbruiken). Ik juich daarom allerlei nieuwe innovaties wel toe en kleine windturbines kunnen imo op veel vlakken een goed idee zijn. Zeker omdat er nu eenmaal besloten is een bepaald weg in te slaan.

Of het een fijne gedachte is om straatbeeld te hebben waarbij ieder huis een paal heeft met zo’n windturbine betwijfel ik, maar misschien kan het ooit mooi geïntegreerd worden bij nieuwbouw. Zo zijn er bij mij in de buurt recentelijk ook wat huizen gebouwd met zonnepanelen direct als dakbedekking ipv ze op gewone dakpannen te plaatsen dat ziet er best gelikt uit. Een andere optie is om ze aan de rand van daken van scholen en bedrijven te zetten die nu ook al zonnepanelen hebben liggen zolang ze ten zuiden van die panel staan zodat en geen schaduw opvalt moet dat prima werken. Of wat dacht je van alle palen waar verlichting aanhangt boven snelwegen en N-wegen te voorzien van doet soort turbines? De fysieke infrastructuur is er al ten dele.

Ik zie ook we nadelen, als we in het Westen afstappen van fossiele brandstoffen stoppen de producerende landen niet in een met het oppompen van olie, die gaan andere markten zoeken en als de opkomende economieën het niet kunnen betalen gaat de prijs vanzelf omlaag omdat de daadwerkelijke productie kosten betrekkelijk laag zijn, maar is dat dan een reden om helemaal niets te doen en nog een paar decennia te wachten tot we voldoende kerncentrales hebben in Nederland, of kunnen we in de tussentijd misschien toch nog wat aardige ideeën uitwerken en wellicht er goed aan verdienen als andere landen er ook in mee gaan.

Leesstip om er eens met een frisse blik naar te kijken.
Grotendeels mee eens, maar ik mis wel een aantal punten.

1. Plastic en weekmakers uit de wieken komen al tijdens gebruik al in het milieu.
2. Die wieken moeten ook regelmatig vervangen worden.
3. Bij brand kunnen zonnepanelen en accu's een risico zijn. Het glas van zo'n paneel verspreid zich nogal, bijvoorbeeld in landbouwgebieden is dat vaak een ramp. In China komen soms EVs de parkeergarage al niet in. Misschien worden ze beter.
4. Welvaart komt mede voort uit goedkope en betrouwbare energie. AI zal onze energiebehoefte alleen maar sneller doen toenemen.
5. Ergens vraag ik me af of die kleine persoonlijke windmolens elkaar niet in de weg zitten, wat je bij grote turbines ook wel ziet. Op zich is het een interessante ontwikkeling.
6. Windmolens op zee zijn slecht voor het zeeleven.

1. Plastic en weekmakers uit de wieken komen al tijdens gebruik al in het milieu.
3. Bij brand kunnen zonnepanelen en accu's een risico zijn. Het glas van zo'n paneel verspreid zich nogal, bijvoorbeeld in landbouwgebieden is dat vaak een ramp. In China komen soms EVs de parkeergarage al niet in. Misschien worden ze beter.
4. Welvaart komt mede voort uit goedkope en betrouwbare energie. AI zal onze energiebehoefte alleen maar sneller doen toenemen.
5. Ergens vraag ik me af of die kleine persoonlijke windmolens elkaar niet in de weg zitten, wat je bij grote turbines ook wel ziet. Op zich is het een interessante ontwikkeling.

1. Vergelijkbaar met slijtage van autobanden en uitstoot van kolencentrales.
2. Klopt.
3. Leven is niet zonder risico’s, ik heb het trouwens niet over accu’s gehad, ben daar ook geen voorstander van, hooguit in kleiner verdeelstations. Wat bedoel je met het glas dat zich verspreid?
4. Wind- en zonne-energie (en andere “hernieuwbare energie”) zijn in theorie zelfs overvloediger dan kernenergie.
5. Ik denk ook niet dat dit praktisch toepasbaar is voor de gemiddelde eengezinswoning.
6. Dat zijn visserij, scheepvaart, gas-, olie- en mangaanknolwinninig ook

Je lijkt steeds in de val te vallen waar veel tegenstanders van alternative energiebronnen invallen.

Het idee dat groene/hernieuwbare energie perfect moet zijn en geen enkele nadelen mag hebben. Daarbij worden de nadelen van traditionele en fossiele energiebronnen vaak ineens vergeten.

Niks is zonder nadelen, ook groene en hernieuwbare energie niet. Die voor en nadelen moet je altijd tegen elkaar afwegen en die verschillen ook weer in locatie en toepassing.

Sommige nadelen zijn ook keihard en onveranderbaar, maar andere nadelen kunnen met betere technologie minder worden of zelfs verdwijnen. Zonnenergie was 25 jaar geleden erg duur, nu is het de goedkoopste bron van energie die er is.

Je lijkt steeds in de val te vallen waar veel tegenstanders van alternative energiebronnen invallen.

Het idee dat groene/hernieuwbare energie perfect moet zijn en geen enkele nadelen mag hebben. Daarbij worden de nadelen van traditionele en fossiele energiebronnen vaak ineens vergeten.

Niks is zonder nadelen, ook groene en hernieuwbare energie niet. Die voor en nadelen moet je altijd tegen elkaar afwegen en die verschillen ook weer in locatie en toepassing.

Sommige nadelen zijn ook keihard en onveranderbaar, maar andere nadelen kunnen met betere technologie minder worden of zelfs verdwijnen. Zonnenergie was 25 jaar geleden erg duur, nu is het de goedkoopste bron van energie die er is.
Het hoeft van mij niet perfect te zijn, dat zijn andere vormen van energie ook niet. Wel vraag ik me af of de voordelen wel zoveel groter zijn dan de nadelen. Windmolens zijn wat mij betreft helemaal niet schoon, duurzaam en groen.

Tig jaar geleden werd ons opgedrongen dat biomassa van "reststromen en afgevallen takken" een geweldige tussenoplossing zou zijn. Los van het feit dat dit sommetje nooit klopte, waren het complete oerbossen in de Baltische Staten die per schip hierheen verplaatst werden en hebben die afgevallen takken in een bos een functie.

Je zou hetzelfde kunnen zeggen over de profeten van het klimafaat die tegen iedere vorm van kernenergie zijn. Kernenergie heeft afval ter grote van een tennisbal per persoonnover de gehele levensduur. Ook daar zijn allerlei ontwikkelingen.

De klimaatpaus uit Brussel die ons dit opdrong is nu de leider van een partij in Den Haag die daarmee wil stoppen. De bezwaren waren toen ook al bekend en het ging gewoon door. Eigenlijk is er geen reden om de groene grevo's te geloven. Dit geldt voor de meeste politici.

3. Leven is niet zonder risico’s, ik heb het trouwens niet over accu’s gehad, ben daar ook geen voorstander van, hooguit in kleiner verdeelstations. Wat bedoel je met het glas dat zich verspreid?
Na een brand liggen er kleine stukjes paneel in de wijde omtrek, heb ik gehoord.
4. Wind- en zonne-energie (en andere “hernieuwbare energie”) zijn in theorie zelfs overvloediger dan kernenergie.
Overvloedig is leuk, maar de beschikbaarheid wanneer mensen het willen gebruiken is dan wel een voorwaarde. Hoe zie jij dat zonder accu's?
5. Ik denk ook niet dat dit praktisch toepasbaar is voor de gemiddelde eengezinswoning.
6. Dat zijn visserij, scheepvaart, gas-, olie- en mangaanknolwinninig ook
Visserij niet in de mate van het volplempen van de hele kustlijn, zoals de Groene Khmer wil.

Zonnenergie was 25 jaar geleden erg duur, nu is het de goedkoopste bron van energie die er is.
Is dat ook zo zonder subsidies en belastingen en beperkingen wat betreft andere energievormen? Ik denk dat eigen Gronings gas een lagere kostprijs had, in Duitsland zal dat waarschijnlijk opgaan voor bruinkool en in olieproducerende landen voor olie.

Alleen in afgelegen gebieden zonder bestaande infrastructuur lijkt het me echt de goedkoopste vorm.

Zonne energie is altijd al gratis geweest.

Alleen de energie maffia heeft er een verdienmodel van gemaakt ipv erin te investeren om het mogelijk en bruikbaar te maken voor de hele maatschappij tegen lage kosten. Je wordt gefopt waar je bijstaat als je weet wat de kostprijs van het produceren van 1 paneel kost en wat jij ervoor betaald🤣. Ik heb weleens wat bedragen gezien bij een zeer groot zonnepanelen concern en iedereen wordt echt zwaar gefopt. Waarom denk je dat de hele rijken amper panelen hebben, die zijn niet gek🤣. Jan en Piet modaal klappen de spaarcentjes er wel graag tegenaan na jarenlange indoctrinatie door de energie maffia🤪.

Is dat ook zo zonder subsidies en belastingen en beperkingen wat betreft andere energievormen? Ik denk dat eigen Gronings gas een lagere kostprijs had, in Duitsland zal dat waarschijnlijk opgaan voor bruinkool en in olieproducerende landen voor olie.

Alleen in afgelegen gebieden zonder bestaande infrastructuur lijkt het me echt de goedkoopste vorm.
Geen idee of het in alle gevallen goedkoper is, maar zover ik weet dalen de kosten nogsteeds.

Maar de essentie van het voorbeeld blijft wel bestaan, kosten waren eerst een groot nadeel van zonnenergie, nu is het een voordeel.

Alleen de energie maffia heeft er een verdienmodel van gemaakt ipv erin te investeren om het mogelijk en bruikbaar te maken voor de hele maatschappij tegen lage kosten. Je wordt gefopt waar je bijstaat als je weet wat de kostprijs van het produceren van 1 paneel kost en wat jij ervoor betaald🤣. Ik heb weleens wat bedragen gezien bij een zeer groot zonnepanelen concern en iedereen wordt echt zwaar gefopt. Waarom denk je dat de hele rijken amper panelen hebben, die zijn niet gek🤣. Jan en Piet modaal klappen de spaarcentjes er wel graag tegenaan na jarenlange indoctrinatie door de energie maffia🤪.

En die zonnepanelen die de schapen kopen staan direct in verbinding met de microchips uit de coronavaccins en 5G.

Allemaal puur voor controle door de elite.

Geen idee of het in alle gevallen goedkoper is, maar zover ik weet dalen de kosten nogsteeds.

Maar de essentie van het voorbeeld blijft wel bestaan, kosten waren eerst een groot nadeel van zonnenergie, nu is het een voordeel.
Puur kwa kostprijs wordt het nadeel kleiner. Fossiele brandstoffen zijn gewoon ontzettend goedkoop.

En die zonnepanelen die de schapen kopen staan direct in verbinding met de microchips uit de coronavaccins en 5G.

Allemaal puur voor controle door de elite.
Jammer dat je de boodschap hierin niet wilt begrijpen. Maar zo ken ik jou niet anders❤️

in Duitsland zal dat waarschijnlijk opgaan voor bruinkool en in olieproducerende landen voor olie.
Dat is ook zo'n geweldig voorbeeld van "vergroening". In Duitsland de kerncentrales sluiten en bruinkool gaan afgraven. Ik vind het een grote schande wat ze mens en natuur hebben aangedaan. Zelfs nog erger dan terreurturbines, want die kan je weghalen.

De energie is gratis, maar dat gaat ook op voor gas, olie en kolen. Alles heeft wel een kostprijs om er uiteindelijk je huis mee te verwarmen of je elektrische apparatuur van energie te voorzien. Op kostprijs is het in gebieden met bestaande infrastructuur haast onmogelijk om met fossiel te concurreren.

Na een brand liggen er kleine stukjes paneel in de wijde omtrek, heb ik gehoord.
Het glas opzich is dan toch niet heel problematisch? De gebruikte coatings en kunststoffen zijn de ik een grote probleem.

Overvloedig is leuk, maar de beschikbaarheid wanneer mensen het willen gebruiken is dan wel een voorwaarde. Hoe zie jij dat zonder accu's?
Andere vormen van opslag bedenken.

Dat is ook zo'n geweldig voorbeeld van "vergroening". In Duitsland de kerncentrales sluiten en bruinkool gaan afgraven. Ik vind het een grote schande wat ze mens en natuur hebben aangedaan. Zelfs nog erger dan terreurturbines, want die kan je weghalen.

Dat was toch puur vanwege ongegronde angst?

Terug
Naar boven