Dit soort egoïsme is wel echt een probleem imo. We hoeven niet allemaal supersolidair te zijn, maar kom op he. "Jij hebt er last van, ik niet, dus boeit het mij niet."
Ik heb denk ik best een fatsoenlijk inkomen, in elk geval boven modaal. Als mijn energiekosten met 400 euro of meer in de maand omhoog gaan heb ik echt een behoorlijk serieus probleem, en ik weet zeker dat dat voor heel veel mensen geldt. Op het moment is het vooral een kwestie van geluk hebben; heb je een langlopend energiecontract of niet? Wordt het koud in de winter of niet?
Ondertussen wordt in Duitsland de benzineprijs nog verder gedrukt, overwinsten van energiebedrijven extra belast (want energiebedrijven verdienen voorlopig nog enorm veel aan deze inflatie) en de huurtoeslaggrens flink verhoogd. In Nederland moeten we maar accepteren dat 'we allemaal een beetje armer zullen worden'. Mensen met een modaal of bovenmodaal inkomen die hun huis uit moeten vanwege te hoge energiekosten is voor mij niet 'een beetje armer worden'.