MuscleMeat

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Bedrijven met een belabberde balans en idem liquiditeit gaan inderdaad als eerste kopje onder, dat is niet meer dan logisch.
En dan ook nog steun aanvragen, gaat nergens over. Er zullen altijd wel investeerders zijn die er wat insteken, Not me.

En dan ook nog steun aanvragen, gaat nergens over. Er zullen altijd wel investeerders zijn die er wat insteken, Not me.

Het gaat om de kern en niet zo zeer om het bedrijf. De kern is dat de maakindustrie, die er deels voor zorgt dat we zelfredzaam zijn, voor een groot deel zal verdwijnen op deze manier. Waarbij je net als op het gebied van voedsel steeds afhankelijker wordt van landen of werelddelen met een grillig politiek landschap. Kijk naar Duitsland en de Groenen en in het tempo waarin dat land nu naar de klote geholpen wordt.

Hier een mooi stuk ter duiding:

Het gaat om de kern en niet zo zeer om het bedrijf. De kern is dat de maakindustrie, die er deels voor zorgt dat we zelfredzaam zijn, voor een groot deel zal verdwijnen op deze manier. Waarbij je net als op het gebied van voedsel steeds afhankelijker wordt van landen of werelddelen met een grillig politiek landschap. Kijk naar Duitsland en de Groenen en in het tempo waarin dat land nu naar de klote geholpen wordt.

Hier een mooi stuk ter duiding:

I know, zei dat gister ook. alleen in de vorm van Jetten en de groenen die kerncentrales sluiten met hen gezeik. Die Groenen bedoel ik Europees gezien, niet alleen landelijk.

Het is van onze staatsomroep en een beetje kinderachtig, maar toch ook wel juist.

Hij doet je aan je echte ik denken? :grinny:
Ik vind dat echt zo niks meer te maken hebben met een man die Jetten. Geen idee waarom hij specifiek... Maar beetje test, minder soft gezeik over weinig boeiende shit en gewoon een beetje mannelijkheid mag er wel in.

Volgens mij moeten we goed inlezen om zo optimaal mogelijk uit te komen. Scheelt al dat de overname op 14 november is, dan zit de prijsplafond er al. Maar we zitten wel met zonnepanelen en een hybride warmtepomp. Met zo'n warmtepomp moeten we dus ook in de gaten houden of het rendabel is, of om gas te stoken. Ingewikkeld gedoe allemaal.

Volgens mij moeten we goed inlezen om zo optimaal mogelijk uit te komen. Scheelt al dat de overname op 14 november is, dan zit de prijsplafond er al. Maar we zitten wel met zonnepanelen en een hybride warmtepomp. Met zo'n warmtepomp moeten we dus ook in de gaten houden of het rendabel is, of om gas te stoken. Ingewikkeld gedoe allemaal.
Gewoon een houtkachel plaatsen dan weet je zeker dat je warm zit deze winter.

Gratis hout is er genoeg te krijgen, alleen nog even ophalen en kleinmaken.

Gewoon een houtkachel plaatsen dan weet je zeker dat je warm zit deze winter.

Gratis hout is er genoeg te krijgen, alleen nog even ophalen en kleinmaken.
We hebben wel een (volgens mij) functionele open haard. :p Maar niet zo'n fan van.
1664102374526.png

Ėėn ding is natuurlijk wel zo, we kunnen niet blijven produceren en consumeren. elk jaar nieuwe smartphone, tablet, laptop etc en domweg maar nieuwste tv kopen, magnetrons, etc etc. Dat gaat ook niet goed. En bedrijven als Shell ino eren alleen maar als ze subsidie krijgen(ja, wel goed voor mijn aandelen).

20-22j geleden een deal met Poetin maken, en er weinig aan doen om van gas af te komen. Alles vol proppen met zonnepanelen en windmolens is het ook niet.

Alleen met gratis hout is dat waarschijnlijk goedkoper.
Zit je ook nog met dat je het hout op moet kunnen slaan en moet kunnen drogen. Als je nu een flinke partij kaphout op gaat halen moet dat ook nog 1 jaar droog liggen voordat je echt goed op kunt stoken in een haard.

Ėėn ding is natuurlijk wel zo, we kunnen niet blijven produceren en consumeren. elk jaar nieuwe smartphone, tablet, laptop etc en domweg maar nieuwste tv kopen, magnetrons, etc etc. Dat gaat ook niet goed. En bedrijven als Shell ino eren alleen maar als ze subsidie krijgen(ja, wel goed voor mijn aandelen).

20-22j geleden een deal met Poetin maken, en er weinig aan doen om van gas af te komen. Alles vol proppen met zonnepanelen en windmolens is het ook niet.
Ik denk ook dat de drang van de hogere middeninkomens om alsmaar groter te willen wonen veel van de problemen heeft aangewakkerd.

Doordat de rpijzen zo hard gaan stijgen zijn wij hier ook eens op ons verbruik gaan letten. Als ik kijk naar hoeveel wij douchen bijvoorbeeld. Vrouw en oudste zoon gaan makkelijk 15 per persoon douchen. 15 minuten haalde ik zelf ook wel als ik me moet scheren. Die andere 2 spelen met wat speelgoed onder de douche. Als je dat gaat optellen kom je al snel rond een uur per dag minimaal.
Iemand hier gaf aan een timertje bij de douche te zetten. Nu gaat dat mij iets te ver maar als me kinderen gaan douchen houdt ik het wel een beetje in de gaten. Zelf was ik me eigen en ga er weer onder uit, ook niet meer scheren onder de douche waarbij het water eigenlijk gewoon rechtstreeks de afvoer in gaat. Mijn vrouw zet wel een alarm om niet te lang te blijven staan.

Ik ben benieuwd wat we aan gas hebben bespaard om het zo te doen als ik volgende maand me overzicht krijg.

Beste besparing is altijd nog de termostaat eraf halen en mee naar me werk als oma komt oppassen op maandag. Zij zorgt voor het piek moment in de verwarming geduurende de week:knipoog:

Doordat de rpijzen zo hard gaan stijgen zijn wij hier ook eens op ons verbruik gaan letten. Als ik kijk naar hoeveel wij douchen bijvoorbeeld. Vrouw en oudste zoon gaan makkelijk 15 per persoon douchen. 15 minuten haalde ik zelf ook wel als ik me moet scheren. Die andere 2 spelen met wat speelgoed onder de douche. Als je dat gaat optellen kom je al snel rond een uur per dag minimaal.
Iemand hier gaf aan een timertje bij de douche te zetten. Nu gaat dat mij iets te ver maar als me kinderen gaan douchen houdt ik het wel een beetje in de gaten. Zelf was ik me eigen en ga er weer onder uit, ook niet meer scheren onder de douche waarbij het water eigenlijk gewoon rechtstreeks de afvoer in gaat. Mijn vrouw zet wel een alarm om niet te lang te blijven staan.

Ik ben benieuwd wat we aan gas hebben bespaard om het zo te doen als ik volgende maand me overzicht krijg.

Beste besparing is altijd nog de termostaat eraf halen en mee naar me werk als oma komt oppassen op maandag. Zij zorgt voor het piek moment in de verwarming geduurende de week:knipoog:
Ik scheer me met koud water voor het douchen. als er nog wat tussen de mesjes zit, spoel ik dat uit met gekookt water uit de waterkoker als ik thee zet. Douchen ben ik met 4-5min klaar, en kidz ook.
Mijn vrouw heeft langer haar en heeft wat langer de tijd nodig. Je kunt ook afwaswater pakken als je net klaar bent met douchen, dan is het water in de leiding en CV nog warm. Meestal duurt het toch wel een minuut voor je heet water hebt(uit CV)

Als je een gratis account maakt op enelogi.com kan je goed zien wat je verbruikt met douchen en zo.
Misschien motiveert dat nog iets meer om vijf minuten te douchen.

Laatst bewerkt:
Als je een gratis account maakt op enelogi.com kan je beeld zien wat je verbruikt met douchen en zo.
Misschien motiveert dat nog iets meer om vijf minuten te douchen.
Dan nog thermostaat van 21graden naar 19 graden, dat bespaart met CV ook ~180m3/pj
Nu toch al dikke 500,-

Terug
Naar boven