XXL Nutrition

Hulp bij buikspier hypertrofie: frequentie van 'workout'.

Het is voor mij ook belangrijk om zo weinig mogelijk de heupbuigers mee te trainen. Ik heb namelijk wat Thoracic Kyphosis (klikkie voor de afbeelding). Volgens mij train ik ze enkel mee bij de 'hanging leg raises'.

Als ik me niet vergis is het juist de bedoeling dat je je bovenrug+achterkant schouders, en eigenlijk juist de hele achterkant van je lichaam traint om dit te verbeteren :o

Buikspieren is leuk, maar je begrijpt hopelijk zelf ook dat buikspieren geen verschil maakt als de rest niet wat is.

Voor zover ik weet is het zo dat je eigenlijk je rug sterker maakt door je buikspieren wat te trainen (niet overdrijven natuurlijk). Dat las 'k online tenminste en vertelde m'n broertje, die leerkracht lichamelijke opvoeding is. Niet echt de meest wetenschappelijke bronnen maar goed.. daarom kwam ik dus ook naar hier ;).
Ze hebben daarin wel gelijk, maar je moet het wel goed vertellen. Je core (o.a. buikspieren) zorgen voor stabiliteit in je lichaam. Een sterke core zorgt ervoor, dat je meer kunt tillen, dat je langer met een goede techniek kunt hartlopen, dat je wendbaarder bent bij balsporten, ontlast je onderrug, zorgt voor een betere houding, voorkomt blessures, enz.
Als je je hele lichaam traint, dan train je je buikspieren vanzelf mee, want zij zorgen er immers voor dat je stabiel blijft. Buikspieroefeningen doe je altijd aan het eind van een training, want het zou dom zijn om deze spieren eerst al uit te putten, terwijl je ze bij alle andere oefeningen nog nodig hebt voor de stabiliteit. (Druk jezelf maar eens drie keer op en voel wat je buikspieren doen)

Kijk ook eens naar trainingscircuits voor je hele lichaam maar dan met je eigen lichaamsgewicht. Daarmee kun je jou gewenste lichaam prima behalen.
Overleg je plannen en oefeningen wel met je fysiotherapeut of iets dergelijks waar je in behandeling bent ivm jou specifieke blessures. Doe je oefeningen voor en laat ze commentaar geven op je houding. Luister je goed naar ze dan zul je sneller herstellen. Doe je de oefeningen verkeerd dan is de kans groot dat ze erger worden.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: wiim
Waarom wil je eigenlijk een sixpack op zo'n laag gewicht als ik vragen mag?

• Topic Starter Topic Starter
@7Aesthetic7

Wat ik begrepen heb van wat ik las over hypertrofie (kan 't verkeerd begrepen hebben) is dat je bij buikspieren de reps tussen 8 en 12 moet houden maar in de plaats de weerstand moet verhogen. 8-12 reps maar zorgen dat je het voelt.

Ik heb het idee dat 10 reps ook zou lukken, maar 15 bijvoorbeeld niet. Dus ik voel het wel. Desondanks voel ik geen pijn (dus vermoedelijk is er ook weinig herstel/supercompensatie) achteraf of de volgende dag.

@Dehaantje

Sportschool is zeker een optie wanneer de kiné stopt. Momenteel is dat 2uur per (werk)dag. Hier in de buurt ben ik al es gaan informeren maar dat was wat te duur (1uurtje met personal trainer was al snel 60-70 euro .. was me toch iets te veel). Heb wel 'n vriend die elders gaat, dus dat is wel een optie... zal zien hoe 't lichaam evolueert eens het weer kan wat het kon :).

@Steensteen

Klopt, de rug wordt in de kiné getrained, hoofdzakelijk de bovenrug. Het lijkt me geen slecht idee om de onderrug te trainen op de dagen datk de buikspieren niet train. Voor alle duidelijkheid, ik train de buikspieren niet om die houding te verbeteren en besef dat het mogelijk zelfs contra productief is voor dat doel. Ik wil een beetje twee tegengestelde dingen .. het esthetische van de strakke buik maar los daarvan ook m'n houding verbeteren.

@klootviool

Ik heb altijd gevonden dat m'n buik niet pastte bij de rest van m'n lichaam. Niet dat ik een bierton had .. maar de rest vond ik oké, m'n buik niet. Gewoon een strakke buik is ook al leuk, maar zo net een klein beetje definitie kon geen kwaad, dacht ik :).

@M1983

Okay, dank. Kan ik wat mee!

Je buik past precies bij de rest van je lichaam. Gewoon ongetraind namelijk. Je vetpercentage is ook wat hoger dan je denkt. Dat is de reden dat je geen definitie ziet bij je buikspiertjes.

Je core is trouwens meer dan alleen je rectus abdominis (buikspieren)

Je core is trouwens meer dan alleen je rectus abdominis (buikspieren)
Daar heb je helemaal gelijk in, ik heb de afkorting van "Onder andere" toegevoegd in mijn post, zodat het weer correct is.

Ik probeer ook maar om het begrijpelijk uit te leggen. Alleen maar even roepen "Je moet je hele lichaam trainen" heeft niet zoveel zin als je niet uitlegt waarom.

Als jij dat bent op die foto's moet ik je teleurstellen, je staat niet op 8%, je voeding aanpassen om tot dat VP te komen, wat buikspieroefeningen voor het mentale gedeelte dat je je abs aan het creeeren bent en je kunt over het strand paraderen als een ekte brah.

Je hebt totaal geen spiermassa man. Hoe verwacht je dan abs te kunnen krijgen?
De gym in en gewoon alles trainen.

• Topic Starter Topic Starter
Kan hier een slotje op a.u.b.

Het ergste is net dat je je houding nog gaat verergeren door enkel je buikspieren te trainen. Ik zou toch is naar een kinesist (fysio in NL) gaan in jou plaats om net de spieren te trainen die je houding gaan corrigeren.

Buikspieren zie je door weinig vet niet zozeer door training, daarbij als je buikspieren zouden groeien zou je waist alleen maar groter worden door ze te trainen.

Terug
Naar boven