Goh, als ik dit allemaal zo lees..
Pff... maja, ik ben zelf terug beginnen eten door aan krachtsport te gaan doen... dus ja..
Maw. Het ging van 4 jaar AN naar 12 jaar BN .. en dat sporten maakte wel dat ik toch nog iets of wat had om trots op te zijn voor mezelf.. en ook de angsten wat kanaliseerde..
Nu 18 jaar later kan ik zeggen dat ik er volledig vanaf ben sinds 2 jaar. Wat ook wil zeggen dat ik nog enkel ga sporten voor de fun en niet omdat het moet.. Want zolang je een eetstoornis hebt, dan moet het.. ja.. iemand die mij wat anders zegt..

!!
bewegingsdrang, controle over het gewicht.. enzo.. hoort er ook bij..
Ik geloof je dus geen ene moer wanneer je hier je eetschema neerzet.. Ik ken geen eetgestoorden die eerlijk zijn over wat ze eten.. Anders zouden ze ook niet eetgestoord zijn...
Ik denk dat het in de praktijk wel wat anders uitziet.. Maar goed.. Je moet ergens beginnen en het is er waarschijnlijk al op vooruit gegaan..
Ondanks dat het me vele jaren heeft gekost ben ik er uiteindelijk ook echt uit geraakt ook dankzij de krachtsport.. en vooral door in te zien wat er loos is wanneer je het door omstandigheden niet kan doen..
Dan weet je dat het niet goed zit.. En je de ene verlaving inruilde voor de andere.
Minder erg? Neen, niet echt, want extremen en knoeien met eten bij eetgestoorden zitten der zo weer in. Dus wel erg voor een eetgestoorde.
Ik ken jammerlijk heel wat mensen met een chronische eetstoornis.. die er niet meer uitraken..
Die gestorven zijn ook..
Een eetstoornis is mijns ervaring ook niet meer dan een manier om met gevoelens om te gaan. Voelen - niet voelen allemaal te reguleren.. met een eetstoornis..
Sporten was een middel om meer te durven, een sterke facade naar buiten toe op te bouwen.. Dat ik heb aangegrepen om mezelf op vele andere vlakken verder te ontwikkelen en mezelf te leren kennen.. Niet helemaal slecht dus ! als dat andere ook maar aanwezig blijft.. of der tenminste ooit bijkomt dan..
Je moet echt niet denken dat het probleem is opgelost omdat de weegschaal het juiste cijfertje aangeeft en je een lijf hebt dat oké is maar toch nooit genoeg oké..
Er komt waarschijnlijk een dag dat je niet meer kan sporten.. en dan? Dan moet je wat anders hebben om op te kunnen terugvallen. Probeer het dus eerder als een middel te zien en niet als een doel ansich.
Je wordt hier langs alle kanten aangemoedigd.. Ja.. fijn, geweldig hé.. je hebt aanzien.. Ik hoop enkel dat je voor meer gaat dan "een lijf" alleen om zelfwaardering, zelfzekerheid te creeëren , om sociale vaardig te worden en toch jezelf te kunnen blijven, om gevoelens te kunnen herkennen bij jezelf en er wat mee te kunnen of ze te laten zijn, om je eigen cognitieve associaties te herkennen en te toetsen aan de realiteit.. etc.. Kortom .. om een persoonlijkheid te ontwikkelen..
Een stevige basis waardoor je niet omvalt bij het minste windje..
Het is een enorme vrijheid om verlost te zijn van dat monster dat alles in je leven stukmaakt. Dus zeker wat om naar uit te kijken, kan ik je wel zeggen.. :-)
Lange weg te gaan nog.. nooit opgeven ! hoe ellendig je je ook voelt.. Zo snel mogelijk de draad weer oppikken en vechten.. Nou neen, eigenlijk is het "loslaten" maar het was wel vaak een hels gevecht om te kunnen loslaten.. laat ik het dan zo stellen misschien..
Hoop dat je snel herstelt van je blessure.. ;-)
Rhea