MuscleMeat

Hulp nodig bij voedingsschema

D1rkje

Novice
Waardering
0
Lengte
1m72
Massa
52kg
Hey iedereen,

Ik was aan het rondkijken op dit forum, want ik zou graag willen beginnen met bodybuilden. Nu ik heb gelezen dat het (redelijk) belangrijk is om een goed voedingsschema op te stellen als je massa zou willen winnen. Alleen ik geraak hier verdwaald op het forum, ik heb veel gelezen maar ik weet echt niet hoe dit aan te pakken. Ik heb gelezen dat je rekening moet houden met je calorieën en het aantal eiwitten en koolhydraten...... Ook moet je als man (adolescent) 6 keer per dag eten. Wat ik niet goed snap is dat Basaal metabolisme berekenen want hij gaat ervan uit dat je eigenlijk niets doet, buiten zitten. En als je gaat trainen dan ben je eigenlijk wel iets aan het doen.

Ik vraag jullie niet om mijn persoonlijke voedingsschema te maken, maar gewoon links of een paar hulpmiddelen geven om al mee te kunnen beginnen-want het spreekwoord luidt echter goed begonnen is al half gewonnen-. Ik wil massa winnen, ik ben ~1.75 en ik weeg ~54 kgµ

Alvast bedankt!

---------- Post toegevoegd Sat 21 Jul 2012 om 17:20 ----------

88,362 + (gewicht_in_kg X 13,397) + (lengte_in_cm X 4,799) - (leeftijd_in_jaren X 5,677)

88,362 + (54 X 13,397) + (1,75 X 4,799) - (17 X 5,677) = 723.689 Kcal

Is het mogelijk dat ik slechts 723.689 Kcal in rust gebruik of niet?

hallo,

je reken som is wel goed alleen moet je wel de volgorde van wiskunde volgen:

88,362 + (gewicht_in_kg X 13,397) + (lengte_in_cm X 4,799) - (leeftijd_in_jaren X 5,677)

88.362 + 723.4 + 839.8 - 96.5 = 1555 Kcal heeft je lichaam nodig zodat het kan functioneren. vervolgens moet je natuurlijk ook rekening houden met je training.

Formule van Harris-Benedict:
BMR= 66 + (13.7 * gewicht in kilo's) + (5 x lengte in cm) – (6.8 x leeftijd in jaren)
jou geval = 66 + 740 + 875 - 115 = 1566 kcal. en als je 3 p/wk train dan factor 1.5 dus jou behoefte is dan circa 2400 Kcal maar aangezien jij aan wilt komen advies ik je 3000kcal om te beginnen.

eiwitten 135 gr (540 Kcal)
vet 50 gr (450 Kcal)
rest is voor koolhydraten dus 500gr (2000Kcal).
verdeel totale Kcal in 6 maaltijden dus elke maaltijd 500Kcal.
je dit is veel koolhydraten maar jij wilt spieren kweken? en natuurlijk minimaal 3 keer per week KRACHTRAINING.
succes

Hey iedereen,

Ik was aan het rondkijken op dit forum, want ik zou graag willen beginnen met bodybuilden. Nu ik heb gelezen dat het (redelijk) belangrijk is om een goed voedingsschema op te stellen als je massa zou willen winnen. Alleen ik geraak hier verdwaald op het forum, ik heb veel gelezen maar ik weet echt niet hoe dit aan te pakken. Ik heb gelezen dat je rekening moet houden met je calorieën en het aantal eiwitten en koolhydraten...... Ook moet je als man (adolescent) 6 keer per dag eten. Wat ik niet goed snap is dat Basaal metabolisme berekenen want hij gaat ervan uit dat je eigenlijk niets doet, buiten zitten. En als je gaat trainen dan ben je eigenlijk wel iets aan het doen.

Ik vraag jullie niet om mijn persoonlijke voedingsschema te maken, maar gewoon links of een paar hulpmiddelen geven om al mee te kunnen beginnen-want het spreekwoord luidt echter goed begonnen is al half gewonnen-. Ik wil massa winnen, ik ben ~1.75 en ik weeg ~54 kgµ

Alvast bedankt!

---------- Post toegevoegd Sat 21 Jul 2012 om 17:20 ----------

Is het mogelijk dat ik slechts 723.689 Kcal in rust gebruik of niet?

• Topic Starter Topic Starter
Hey, hartstikke bedankt voor jullie hulp.

Ik heb nog wel een paar vraagjes over de voeding zelf.
Momenteel gebruik ik deze site: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/R/
En omdat ik veel koolhydraten moet eten, herinner ik me dat er in rijst en brood en aardappelen nogal veel koolhydraten zit. Maar ik begrijp het verschil tussen
-rijst, witte en rijst,witte,bereid- niet goed. Is rijst,witte dan rauw ?
Ook het verschil tussen witte rijst en zilvervlies rijst, blijkbaar zitten er meer koolhydraten in witte rijst dan in zilvervlies rijst, is dat waar?

Daarnaast blijken radijsjes heel goed te zijn, een gezondheidsfactor van 8.7
Ik vind radijsjes erg lekker maar is dat van enig nut in mijn voedingsschema?

als ik jou was zou ik me nu daar niet zo druk om maken.
het is al een hele vooruitgang qua voeding en sporten. je mag van mij zoveel groenten eten als je wilt, daar zitten voldoende vitamine, mineralen en vezels.

je moet voldoende koolhydraten eten om te groeien maar het moet wel goede koolhydraten zijn natuurlijk(liefst zo laag mogelijk suikers, zie labels).

jij zit hebt een luxe probleem maatje dus geniet ervan en eet 1 kg radijsjes voor mij.

Hey, hartstikke bedankt voor jullie hulp.

Ik heb nog wel een paar vraagjes over de voeding zelf.
Momenteel gebruik ik deze site: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/R/
En omdat ik veel koolhydraten moet eten, herinner ik me dat er in rijst en brood en aardappelen nogal veel koolhydraten zit. Maar ik begrijp het verschil tussen
-rijst, witte en rijst,witte,bereid- niet goed. Is rijst,witte dan rauw ?
Ook het verschil tussen witte rijst en zilvervlies rijst, blijkbaar zitten er meer koolhydraten in witte rijst dan in zilvervlies rijst, is dat waar?

Daarnaast blijken radijsjes heel goed te zijn, een gezondheidsfactor van 8.7
Ik vind radijsjes erg lekker maar is dat van enig nut in mijn voedingsschema?

als ik jou was zou ik me nu daar niet zo druk om maken.
het is al een hele vooruitgang qua voeding en sporten. je mag van mij zoveel groenten eten als je wilt, daar zitten voldoende vitamine, mineralen en vezels.

je moet voldoende koolhydraten eten om te groeien maar het moet wel goede koolhydraten zijn natuurlijk(liefst zo laag mogelijk suikers, zie labels).

jij zit hebt een luxe probleem maatje dus geniet ervan en eet 1 kg radijsjes voor mij.

Je kan suikers vreten wat je wilt; zal voor massagroei niks uitmaken.

Terug
Naar boven