XXL Nutrition

Sticky Hypertrophy Specific Training (HST) - Voor eens en altijd uitgelegd...

wazzup zei:
deloaden en vervolgens weer opbouwen is echter wel een bewezen principe, dus zelfs zonder een week rust blijven de principes staan. Dat terugdraaien van RBE daar schijnt inderdaad meer voor nodig te zijn dan 1 of zelfs 2 weken (eerder een paar maanden, waarmee je waarschijnlijk meer verliest dan dat je er mee wint), maar een paar daagjes vrij na 2 maanden beulen kan je lichaam best wel om andere redenen goed doen.. zeker na 2 weken zware negatives kun je best allerlei beginnende blessures krijgen en dan is eventjes rust best een goed idee.

Idd, een paar daagjes zal je niet erg veel kwaad doen, maar zo wordt SD niet uitlegd (ik bedoel, kijk alleen al naar de naam)

Ik denk dat het beter is om gewoon meteen door te gaan met trainen aangezien je toch erg licht begint.

Maar zoals verwacht geen SD bewijs dus ;)

• Topic Starter Topic Starter
Nope, en dat geeft Bryan Haycock ook toe, er is niet echt bewijs voor geleverd (nog niet!)...

Dit is meer een ervaringsgevormd iets denk ik.

Persoonlijk vind ik het heel erg belangrijk, want ik heb die week echt nodig, als ik een weekje negatieven en dergelijks heb gedaan. Vaak zit ik dan dicht tegen of op failure, en ik voel de kracht wegvloeien. Na dat weekje kan ik er weer tegenaan.
Alleen daarom werkt het. Zonder die week haal ik mijn targets veel moeilijker, waardoor ik mijn intensiteit (load) en volume moet aanpassen, waardoor mijn training minder effect heeft.

In de cut ga ik het nu eens doen zonder SD, omdat SD in een cut veel minder nut heeft, ik zie wel hoe het gaat.

Zoals wazzup zei, het principe van deloaden, waarvan SD een ver door gedreven vorm is, is een "bewezen" vorm die al langer gebruikt wordt.

(even mezelf herhalen)

Het probleem is dat bodybuilders nogal dom en eigenzinnig zijn (een gevaarlijke combinatie :)) ... als je niet expliciet zegt dat ze rust moeten nemen knallen ze jaar in jaar uit door van zware training naar zware training. Als er echter hard in het programma staat dat je een week rust moet nemen willen de mensen dat wel doen en de resultaten zijn altijd beter als je goed uitgerust begint en niet geblesseerd raakt in vergelijking met doorknallen, overtraind EN geblesseerd raken.

Persoonlijk vind ik van zware 5's doorgaan naar lichte 15's een beetje een sof-training. Maar als ik een week rust heb gehad (meestal kwam het neer op 9 dagen), dan was zelfs de eerste 80% 15RM training behoorlijk zwaar voor mijn gevoel, dus elke training kon ik me goed inzetten en had ik nooit het gevoel dat ik maar wat aan stond te klooien. (plus dat het goed is voor opkomende pijntjes dus als je daar last van hebt moet je het zeker niet nalaten)

Ik kan wazzup aleen maar gelijk geven: na een week rust voelen de 15's een stuk zwaarder aan dan zonder die rustweek.

Mijn persoonlijke ervaring is dus een stukje ontwenning.

DutchVince zei:
Ik kan wazzup aleen maar gelijk geven: na een week rust voelen de 15's een stuk zwaarder aan dan zonder die rustweek.

Mijn persoonlijke ervaring is dus een stukje ontwenning.

Ja, maar als daar geen pysiologisch effect aan bij draagt, is het dus zinloos.

beetje jammer dat ik ook graag sterker wil worden

denk ook dat het plateau van HST laag ligt

je 5 rm is 100 kilo

je begin dan bij 70 kilo

waar ben je dan mee bezig

srry ik snap dat je niet tot failure hoeft te gaan
pak je toch lekker 90 kilo

ik snap dat gedoe van deconditioneren wel en dat microtrauma gedoe alleen denk ik nog steeds niet dat dit de optimale opbouw is

ik zal overmorgen wel even een log maken laat ik mijn opbouw ik kilo's enzow wel eens zien

het plateau... ?

je 5 rm is 100 kilo
je begin dan bij 70 kilo

met groter worden

kan ook, als je maar niet altijd 100 kilo pakt en niet vooruit gaat. Dan moet je toch eens na gaan denken en misschien wat gaan wijzigen.

ik snap dat gedoe van deconditioneren wel en dat microtrauma gedoe alleen denk ik nog steeds niet dat dit de optimale opbouw is

Het is in ieder geval beter dan 99% van de schema's uit die glimmende blaadjes.

PS: Als je het niks vind dan doe je het toch gewoon niet.

Om nog even terug te komen op SD. Dit kwam ik tegen op een andere site:

SD Pro's: Not working out, lose LBM, more CNS recovery, less psychological issues

DL Pro's: Still working out, preserve LBM, less CNS recovery, more psychological issues
(SD = strategic deconditioning, DL = deloading)

Met daarbij de opmerking:

"I doubt you're going to lose much/if any real LBM during a short deload. You might lose some glycogen/water size though. Most strength gains during this time period are neural losses."

A lot of folks get mentally stressed/antsy from not doing anything for a week. Doing a couple of light high rep workouts gives joints and CNS a break, keeps you sane, etc.

Or do something very different, do a bunch of bodyweight stuff or something that is a very different stressor than you were doing in the weight room

(bron: Lyle McDonald)

t*ring, ik ben alleen maar moe op de rustdagen en lichtelijk duizelig.
Duizelig is het juiste woord niet... licht in mijn hoofd, alsof de wereld een halve seconde vertraging heeft of zo iets: ik draai me om en de wereld om me heen reageert vertraagd.

De trainingen gaan goed, vergen het uiterste van me maar ik red het iedere keer net (schreeuwend en brullend dat wel, en met een paars hoofd :D )

Am I overdoing it ??? ben ik overtraind aan het raken?
Is mijn CZS in de stress?
moet ik mijn schema iets naar beneden bijstellen?

Lage bloeddruk? Lage bloedsuikerspiegel? Tekort aan bepaalde mineralen? Kan dus van alles zijn, maar kan zeker geen kwaad om wat gas terug te nemen.

DutchVince zei:
t*ring, ik ben alleen maar moe op de rustdagen en lichtelijk duizelig.
Duizelig is het juiste woord niet... licht in mijn hoofd, alsof de wereld een halve seconde vertraging heeft of zo iets: ik draai me om en de wereld om me heen reageert vertraagd.

De trainingen gaan goed, vergen het uiterste van me maar ik red het iedere keer net (schreeuwend en brullend dat wel, en met een paars hoofd :D )

Am I overdoing it ??? ben ik overtraind aan het raken?
Is mijn CZS in de stress?
moet ik mijn schema iets naar beneden bijstellen?
Heb ik ook last van deze cyclus ik denk(hoop) de warmte?:D

@DV: Ja, je bent ook al oud natuurlijk :)

Nee serieus, de meeste schema's die je op het net of waar dan ook vind zijn voor pubers, of jonge twintigers met een hoger testosteron gehalte en een hoger herstelvermogen. Ik denk dat als je ouder bent EN niet een vermogen hebt opgebouwd om van een hoog volume training te herstellen je voorzichtiger zult moeten zijn.

Hoe ver ben je in je schema ?

wazzup zei:
@DV: Ja, je bent ook al oud natuurlijk :)

Rot toch op met je oud :) , nog 5 jaar en jij bent ook zo ver vriend :D

Nee serieus, de meeste schema's die je op het net of waar dan ook vind zijn voor pubers, of jonge twintigers met een hoger testosteron gehalte en een hoger herstelvermogen. Ik denk dat als je ouder bent EN niet een vermogen hebt opgebouwd om van een hoog volume training te herstellen je voorzichtiger zult moeten zijn.

Hoe ver ben je in je schema ?
4e week net afgerond, ik ga volgende week dus aan de 5jes beginnen.
De trainingen op zich gaan zwaar, maar o zo lekker.
Ik probeer de dagen er tussendoor heel rustig een km-tje of 3 te hardlopen, maar heb het idee dat ik daardoor helemaal afbrand...

Mss toch niet zo verstandig dat ik er als een 20-jarige tegenaan ga ???

ik zou dat hardlopen vervangen door fietsen. Wat minder belastend denk ik.

Ik ga na deze cyclus maar weer eens een splitschema doen...

FF bijkomen :)

DutchVince zei:
Rot toch op met je oud :) , nog 5 jaar en jij bent ook zo ver vriend :D

:) ik weet het, ik weet het.

Mss toch niet zo verstandig dat ik er als een 20-jarige tegenaan ga ???

tja, ik weet wel dat ik me niet meer als een 20-jarige moet gedragen. (das war einmal :()

yeah, maar het duurt zo lang voordat ik evenveel kcal verbrand heb als met hardlopen...

Ik dacht dat je in de bulk zat ? Waarom Cal verbranden als je dat weer moet compenseren met eten ? Dat je wat cardio doet om je conditie wat op te vijzelen lijkt me prima, maar ik betwijfel of "rustig hardlopen" dan wel echt zoden aan de dijk zet. (en ik weet wel dat 3 keer per week benen trainen + ook nog eens hardlopen te veel voor MIJN benen is (spieren, maar ook mijn knieen). Rustig fietsen gaat wel, maar ook HIIT op een fiets hakt er zwaar in)

PS: van www.caloriesperhour.com

Bicycling - general 800 calories in 1 hr
Running - general 800 calories in 1 hr

zoveel verschil zit er niet tussen lijkt me. (als je je snelheden en gewicht invoert krijg je waarschijnlijk een betere schatting)

folkert jan zei:
beetje jammer dat ik ook graag sterker wil worden

je 5 rm is 100 kilo

je begin dan bij 70 kilo

ik zal overmorgen wel even een log maken laat ik mijn opbouw ik kilo's enzow wel eens zien

Volgens mij heb je het principe van HST gemist. Het principe is 9 dagen niet trainen om je spieren te deconditioneren. Decontioneren is nodig omdat je geen spiergroei hebt als je van b.v. 100 kg bankdrukken de ene training naar 50 kg bankdrukken op de volgende gaat. Na deze 9 dagen zijn volgens Bryan Hancock je spieren gedeconditioneerd waardoor er microtrauma zal treden bij zowel een belasting van 50 kg als bij een belasting van 100 kg. Als je dan begint met 50 kg en de belasting elke training blijft verhogen blijf je microtrauma genereren en heb je per saldo meer spiergroei dan dat je een maand op hetzelfde gewicht blijft hangen of 5 a 10 kilo vooruitgaat. Progressieve belasting. Daar komt nog bij dat je elke 2 dagen een full body training doet waardoor er een continue verhoogde proteinesynthese in alle spiergroepen is etc etc.

In de praktijk word ik van elke HST cyclus overigens ongeveer 10% sterker, als mn 5 RM max bankdrukken 100 kg is is ie na een HST cyclus 110 kg.

HST zal absoluut niet voor iedereen werken maar voor velen werkt het ongelovelijk goed. Ik hou me overigens niet aan het exacte 15-10-5-negatieven principe, ik doe meer iets van 5 trainingen per rep range, gebruik meerdere repranges b.v. ook 12 en 8 reps. Ik doe geen negatieven, als ik mn 5 rm max training gehad heb ben ik echt helemaal gaar en ga ik linea recta mn sd in ;-)

Ik heb 2 HST cyclussen gedaan en zeer goede resultaten gehaald. Wel wissel ik een HST af met dual factor en pushpull schema's.

Waarom zou je na 9 dagen deload méér microtrauma ondervinden van een 50kg gewicht als daarvoor? Dat je na 1,5 week op je luie reet zitten weer ferme spierpijn krijgt, betekent niet dat je een 'nieuwe groeiprikkel' of iets hebt gegeven. Slechts ongewenning. Een actieve deload is zelfs in mijn ogen veel beter, omdat je deze 'onzin' overslaat, en direct kunt profiteren van je neurale herstel. Door 9 dagen op je reet te hebben gezeten zijn je spieren niet geconditioneerd, maar je CZS.

Overigens zou dit ook betekenen dat je na een tiental jaren succesvol HST groot als Coleman bent, en met een lege bar trained?

HST zal absoluut niet voor iedereen werken maar voor velen werkt het ongelovelijk goed.
Een leuk gegeven, het steunt mijn visie en theorie op het gebied van training. HST lijkt simpeler meer op mijn ideaalbeeld...cyclen van repranges, loads/deloads etc, en de resultaten zijn dan ook beter dan bij standaardsplits.

Mensen die falen op dergelijke schema's weten meestal simpelweg niet hoe ze er mee om moeten gaan.

Terug
Naar boven