XXL Nutrition

Sticky Hypertrophy Specific Training (HST) - Voor eens en altijd uitgelegd...

"I doubt you're going to lose much/if any real LBM during a short deload. You might lose some glycogen/water size though. Most strength gains during this time period are neural losses."
Als je goed deload zul je juist zwaarder worden. Ik snap niet waarom er zo voorzichtig moet worden gedaan in de deload. Meeste PL schrappen alleen hun ME oefeningen, of stappen iets terug in volume, maar daar blijft het bij.

Adema zei:
Waarom zou je na 9 dagen deload méér microtrauma ondervinden van een 50kg gewicht als daarvoor?

Dat is wat Bryan Hancock beweert. Of het ook echt waar is, geen idee. Ik heb niet zoveel zin de gerefereerde studies op zn website waar deze uitlating op gebaseerd is helemaal te gaan doorlezen. sorry ;-)

Adema zei:
Mensen die falen op dergelijke schema's weten meestal simpelweg niet hoe ze er mee om moeten gaan.

Ik vind het een erg leerzaam schema. Wat voor mij erg verassend was is dat ik de meeste groei had tijdens de 15 reps fase. Varieren van rep ranges werkt echt wel, zo leer je toch steeds weer wat bij :)

EmileB zei:
Dat is wat Bryan Hancock beweert. Of het ook echt waar is, geen idee. Ik heb niet zoveel zin de gerefereerde studies op zn website waar deze uitlating op gebaseerd is helemaal te gaan doorlezen. sorry ;-)

Volgens mij had ik vorige pagina (of misschien de pagina daarvoor) toch duidelijk gevraagd of iemand kon aantonen dat SD werkt, gek zeg, ik kreeg niets. ??? Dus iedereen die het doet is net zoals jij te lui om de wetenschap erachter te lezen, en kan ik er dus terecht een vraagteken bij zetten omdat iedereen het maar als een kip zonder kop volgt, of er is helemaal geen bewijs voor. :rolleyes:

BBD zei:
Volgens mij had ik vorige pagina (of misschien de pagina daarvoor) toch duidelijk gevraagd of iemand kon aantonen dat SD werkt, gek zeg, ik kreeg niets. ??? Dus iedereen die het doet is net zoals jij te lui om de wetenschap erachter te lezen, en kan ik er dus terecht een vraagteken bij zetten omdat iedereen het maar als een kip zonder kop volgt, of er is helemaal geen bewijs voor. :rolleyes:

Argh oke dan :D

http://www.hypertrophy-specific.com/hst_artcls_stratdecon.html

De studies staan onderaan gerefereerd, verder ga ik niet :study:

BBD zei:
Volgens mij had ik vorige pagina (of misschien de pagina daarvoor) toch duidelijk gevraagd of iemand kon aantonen dat SD werkt

werkt een deload ? (dacht van wel)
Werkt een SD beter dan een gewone deload ? (kweenie).
Werkt het "als een kip zonder kop navolgen van Bryan's" advies beter dan "laat domme aan training verslaafde BB'ers zelf maar uitvogelen wat zij onder een deload verstaan" (yep in 99% van de gevallen wel).

Een week niet trainen gaat beter werken dan BB'ers gewoon door laten trainen. Onderschat de trainingsdrift van BB'ers niet, zeg ze dat ze een week wat minder volume moeten gaan doen en ze gaan het wel ergens compenseren met meer gewicht of extra oefeningen, of tig setjes 25 reps zodat er van rust alsnog niks terecht komt.

van Bryan's opmerkingen over het resetten van RBE zie ik weinig wetenschappelijke ondersteuning (en als het er al is is het over veel langere periodes, veel langer dan een week), maar dat wil niet zeggen dat een week rust na 8 weken hard knallen een slecht idee is.

wazzup zei:
werkt een deload ? (dacht van wel)
Werkt een SD beter dan een gewone deload ? (kweenie).
Werkt het "als een kip zonder kop navolgen van Bryan's" advies beter dan "laat domme aan training verslaafde BB'ers zelf maar uitvogelen wat zij onder een deload verstaan" (yep in 99% van de gevallen wel).

Een week niet trainen gaat beter werken dan BB'ers gewoon door laten trainen. Onderschat de trainingsdrift van BB'ers niet, zeg ze dat ze een week wat minder volume moeten gaan doen en ze gaan het wel ergens compenseren met meer gewicht of extra oefeningen, of tig setjes 25 reps zodat er van rust alsnog niks terecht komt.

van Bryan's opmerkingen over het resetten van RBE zie ik weinig wetenschappelijke ondersteuning (en als het er al is is het over veel langere periodes, veel langer dan een week), maar dat wil niet zeggen dat een week rust na 8 weken hard knallen een slecht idee is.

Ik ben het met je eens dat het zo wel duidelijker is, kijk maar eens naar deze draad, eindeloos veel vragen over het programma. Maar zoals het wordt uitgelegd, dat je erdoor deconditioneerd, daar ben ik het dus niet mee eens.

Over die langere periodes, zover ik gelezen heb kun je het RBE niet eens resetten na 3 maanden.

EmileB, heb je die studies zelf wel gelezen? Zoja, mag je me de zinnetjes quoten, want ik kan het er niet in vinden. ???

BBD zei:
EmileB, heb je die studies zelf wel gelezen? Zoja, mag je me de zinnetjes quoten, want ik kan het er niet in vinden. ???

Hehe nee, zoals ik al zei dat is me teveel werk, ik geloof de goede man op zn woord ;-) En aangezien de resultaten die ik ermee haal (beter dan) goed zijn vind ik het verder ook wel best.

EmileB zei:
Hehe nee, zoals ik al zei dat is me teveel werk, ik geloof de goede man op zn woord ;-) En aangezien de resultaten die ik ermee haal (beter dan) goed zijn vind ik het verder ook wel best.
Jij gaat later ook mogelijke roids ook op iemands woord gebruiken, omdat je geen zin hebt om een aantal artikelen te lezen?

Adema zei:
Jij gaat later ook mogelijke roids ook op iemands woord gebruiken, omdat je geen zin hebt om een aantal artikelen te lezen?

Lijkt je dat niet net wat anders dan een weekje niet trainen ? ;)

• Topic Starter Topic Starter
Als je wat verder leest op de site van HST, kan je lezen dat Bryan het ook effectief toegeeft dat hij geen wetenschappelijke artikels heeft om zijn stelling van SD te bewijzen. Hij kan ook niet bewijzen dat het zoveel of zoveel dagen moet zijn.

Je kan het uiteraard vervangen door een deload, maar in mijn ogen door een deload die voldoende deload. Anders mis je het doel. En dat is een beetje het gevaar denk ik. Maar als je een deload goed uitvoert, dan denk ik dat dit even effectief kan zijn.

Persoonlijk, ik spreek dus voor mezelf, heb ik het echt wel nodig om gewoon een weekje rust te hebben. Enerzijds om fysiek de batterijen op te laden, als ik in mijn laatste weken, na het einde van mijn 5-reprange 2 weken ME en negatieven gedaan heb, dan ben ik wel op. Beetje zoals DV het beschrijft. Dan ga ik richting de overtraining. Maar ik doe dat bewust, het is wel eens fijn van te ver te gaan, niet zozeer omdat het werkt, maar omdat het leuk is.
Verder ook mentaal, na een weekje rust heb ik er weer meer zin in.
En mijn vriendin is dan ook weer een weekje gelukkiger :-).

Dus in mijn ogen hoeft SD niet, maar het schaadt niet evenmin.

EmileB zei:
Lijkt je dat niet net wat anders dan een weekje niet trainen ? ;)
Jij leest de artikelen niet, omdat je daar te lui voor bent. Je gokt er dus eigenlijk maar op dat je met iets goeds bezig bent?

Als men hier op dbb eens zoveel tijd in hun schema's(en research daarnaar zouden) stoppen, ipv eeuwenlang te brallen over omega-6 vetten en te discussiëren of walnoten nou 5,32 of 5,31 gram vet per noot bevat, dan hadden wij een shitload aan 'animals' op het board hier. Nutrition is overrated.

Adema zei:
Jij leest de artikelen niet, omdat je daar te lui voor bent. Je gokt er dus eigenlijk maar op dat je met iets goeds bezig bent?

Als men hier op dbb eens zoveel tijd in hun schema's(en research daarnaar zouden) stoppen, ipv eeuwenlang te brallen over omega-6 vetten en te discussiëren of walnoten nou 5,32 of 5,31 gram vet per noot bevat, dan hadden wij een shitload aan 'animals' op het board hier. Nutrition is overrated.

:D

Nutrition is zeker niet overrated imo, maarja, dat krijg je dan ook als je een student Voeding en Gezondheid bent :p

Maar het feit is, in twijfel bij voeding --> meer naar binnen rammen. Simpel toch? Als mensen nou eens 95% van hun tijd erin staken om voldoende te eten en nog eens 5% om de hoe, dan hadden we hier inderdaad heel wat meer 'animals'. Nou ben ik zeker niet van de 'een calorie is een calorie' federatie, maar voor sommige luie mensen die toch maar blindelings SD volgens kunnen die regel wel het beste aanhouden.

Adema zei:

Nah ik ben selectief wat ik wel en niet lees. Ik weet niet hoeveel vrije tijd jij hebt maar ik niet zoveel helaas. Dus ik beperk mij tot het lezen van de belangerijkste zaken. Als het nu om gebruik van steroiden zou gaan zou ik veel meer tijd in studies lezen steken dan als het gaat om een traingsvariant.

Waarom is deze thread 13 pages lang ???

HST is niet zo moeilijk om te begrijpen...

Als je trouwens het meeste uit HST wilt halen, moet je daarvoor eerst een kracht routine volgen!, zoals Mark Rippetoe's, Bill Starr of WSB!

Waarom? Omdat je dan de HST routine kan doen met zwaardere gewichten ;)

Als je eerst meer op kracht focused en daarna op hypertrophy, haal je het meeste uit de hypertrophy routine. Je kan dan zwaardere gewichten gebruiken in de "hogere" rep range, dus meer groei :D

TheCore zei:
Waarom is deze thread 13 pages lang ???

HST is niet zo moeilijk om te begrijpen...

Als je trouwens het meeste uit HST wilt halen, moet je daarvoor eerst een kracht routine volgen!, zoals Mark Rippetoe's, Bill Starr of WSB!

Waarom? Omdat je dan de HST routine kan doen met zwaardere gewichten ;)

Als je eerst meer op kracht focused en daarna op hypertrophy, haal je het meeste uit de hypertrophy routine. Je kan dan zwaardere gewichten gebruiken in de "hogere" rep range, dus meer groei :D

Omdat je het dan kan doen met zwaardere gewichten kan doen, nooit zelf op gekomen! Vraagje, wel eens van 'anabolic potential' gehoord?

Het HST programma is niet zo moeilijk te begerijpen nee, maar als je dan op moleculair level gaat kijken hoe hypertrophy werkt, dan is het inneens allemaal een stukje ingewikkelder.

Tja, daarom heb ik hier een paar fysiotherapie boeken liggen ;)

Edit; Ik gaat ff de hele thread doorlezen, om te weten waar dit allemaal over gaat. Toen ik zag dat het 13 pages was dacht ik al dat dit nooit alleen over hoe HST werkt ect, zou kunnen gaan :D

Niet alles gelezen, maar ik zie hier het probleem al...

Mensen hier lezen teveel bb magazines, en te weinig powerlift programma's!!!

Je zou altijd om de 2/3 maanden een week rust moeten nemen, omdat dan alle kleinen blessures die je hebt kunnen genezen, en omdat dan je CZS ook weer kan herstellen.

Loading en deloading is heel belangrijk wanneer men meer ervaren wordt, maar veel mensen begijpen dit concept niet helemaal.

SD is deloading in een meer bodybuilding jasje (vind ik dan)...

Ik weet nu ook dat je (BBD), nog nooit bill starrs 5x5 hebt gedaan...

Lees de link naar madcow's site die ik heb gegeven, daarin wordt alles heel goed uitgelegd (in de intermidiate en advanced routine van Bill Starr)...

Bodybuilders zouden is wat meer naar powerlifters moeten kijken, het enigste verchil tussen de 2 is voeding en meer nadruk op iso (door de bb's dan)...

Maar als het op trainen aan komt hebben ze er een stuk meer verstand van!

Deconditioning, loading en deloading heeft niet alleen met spieren te maken, maar ook met je CZS. Als je het nooit doet, zal je nooit advanced kunnen worden als het om zware dingen tillen gaat...

Door te loaden; opbouwen, laat je je lichaam meer wennen aan het gewicht waar je naar toe bouwt (je kan het zien als warm-up sets naar je werkende set, alleen dan over een paar weken)...

Je spieren krijgen niet gelijk op hun donder en je CZS ook niet! Beide worden langzaam gewend aan de zwaardere gewichten elke week!

Zo ziet het er ongeveer uit als kracht je doel is;

Als je 100kg bandrukt, moet je dus niet gelijk met 100 kg beginnen! je begint bv met 20% lichter en doet er elke week 5% bij...
(of je haalt 5kg of 10kg per week vanaf)

Het opouwen zelf moet ongeveer 4 weken duren (de 4de week zit je dan aan het gewicht dat je maximaal kan met dat aantal reps)...

Dus week 4 > 100 kg,
week 3; 95
week 2; 90
week 1; 85

Je begint dan met 85 kg in de eerste week, en bouwt dat op tot week 4; 100kg...

Dan ga je verder week 5; 105 (of miss beter 102,5kg), dit blijf je doen tot je geen nieuwe records meer kan halen > je een plateau bereikt!!!

Dit heet peaking...

NU is het tijd om te delaoden, je kan simpelweg weer 20 a 25 kg ervan afhalen, en weer opnieuw opbouwen. Of je begint gewoon met 20% met het gewicht waarmee je eindigde, week daarna 10%, daarna 5% en de 4de week ga je weer je PR's proberen te verbreken...

TheCore zei:
Niet alles gelezen, maar ik zie hier het probleem al...

Mensen hier lezen teveel bb magazines, en te weinig powerlift programma's!!!

Je zou altijd om de 2/3 maanden een week rust moeten nemen, omdat dan alle kleinen blessures die je hebt kunnen genezen, en omdat dan je CZS ook weer kan herstellen.

Loading en deloading is heel belangrijk wanneer men meer ervaren wordt, maar veel mensen begijpen dit concept niet helemaal.

SD is deloading in een meer bodybuilding jasje (vind ik dan)...

Ik weet nu ook dat je (BBD), nog nooit bill starrs 5x5 hebt gedaan...

Lees de link naar madcow's site die ik heb gegeven, daarin wordt alles heel goed uitgelegd (in de intermidiate en advanced routine van Bill Starr)...

Bodybuilders zouden is wat meer naar powerlifters moeten kijken, het enigste verchil tussen de 2 is voeding en meer nadruk op iso (door de bb's dan)...

Maar als het op trainen aan komt hebben ze er een stuk meer verstand van!

Wat is dit nou weer voor autoritair toontje? Ik heb elke letter die madcow geschreven heeft al tijden geleden gelezen. Hoe jij aan je conclusie komt kan ik ook niet helemaal bevatten, ik ben groot voorstander van een vorm van periodisatie, alleen de SD vorm is niet optimaal imo. Overigens zeg ik al zolang dat BB als dom trainen vergeleken met powerlifters ???

Fijn voor je dat je madcows werk kent, er was ook een tijd dat ik dacht dat dat de je van het was op traininggebied. Er is nog veeeel meer, als je dat allemaal gelezen hebt, mag je nog eens terug komen.

Aha, ja dat principe hanteer je bij hst dus ook zo ongeveer, alleen dan ook met verschillende repranges enzo. De discussie was eigenlijk of je na je "piek" een week rust moet nemen of niet. Zoals jij het zegt dus:

enz
week 8 95 kg
week 7 90 kg
week 6 rust
week 5 105 kg
Dus week 4 > 100 kg,
week 3; 95
week 2; 90
week 1; 85

Die week 6 rust is het discussiepunt momenteel geloof ik ;)

Terug
Naar boven