MuscleMeat

Sticky Hypertrophy Specific Training (HST) - Voor eens en altijd uitgelegd...

Ah ok :) that makes sense, thnx voor de snelle reacties.

Ik neem aan dat het ook aan jezelf ligt, wat je aan kan, ervaring etc. hoeveel oefeningen je per WO neemt? en hoeveel per spiergroep.

Ik als beginnertje bijv. zou denk ik al wel genoeg hebben aan zo'n 6- 8 oefeningen, gewoon voor elke grote spiergroep een compound en dan een iso'tje misschien voor de armen en calves?

Ik zal denk ik in de loop van de week is een HST schema'tje voor mezelf opstellen die ik dan denk ik in de zomer ga volgen.

waarom een iso voor armen? Welk nut heeft het om kleine spieren als biceps meer te belasten dan je rug (aangezien je bij iedere rugoefening je biceps gebruikt)?

Suicide Sid zei:
waarom een iso voor armen? Welk nut heeft het om kleine spieren als biceps meer te belasten dan je rug (aangezien je bij iedere rugoefening je biceps gebruikt)?

Je kunt je armen nooit volledig trainen met enkel rugoefeningen.
Zelfde geld voor triceps met presses.

Ooit had ik ook het idee dat je enkel comounds moest doen.

Ik zou nog steeds 90% compound doen btw, maar de doe enkel comound tips, blijgt toch de beste voor noobies, omdat die er al weer snel van maken 90% isolatie en 10% compound. (want bench pressen vinden ze dan wel weer cool)

Ja zelfde hier..
Alhoewel ik nog een beginner ben met echt serieus trainen voor massa heb ik al heel wat gelezen en heb ook redelijk wat mensen met ervaring in me omgeving.

Ik heb ook een tijdje alleen compounds gedaan na gelezen te hebben dat je armen daar wel mee groeien.
Ik kwam laatste tijd echter wat topics tegen op andere fora van mensen die toch maar ook weer een iso derbij pakken omdat het op deze manier niet *voor hun* werkt.

Ik heb ook niet echt het gevoel dat het voor mij werkt, natuurlijk neem je je armen er ook bij mee, maar lang niet genoeg en waar ik ze hebben wil.
Daarbij heb ik ook het gevoel dat me armen eigenlijk nog wat achter lopen.

Daarom vind ik het persoonlijk gewoon fijner om er een iso'tje bij te nemen.

En indd wat DBB zegt, veel noobies gooien het dan meteen weer helemaal om.
Maar zo'n erge noobie ben ik nou toch ook weer niet denk ik.. :P
6- 7 compound oefeningen tegenover 1- 2 iso'tjes kan geen kwaad denk ik toch?
Dat zie ik trouwens ook in het voorbeeld en in de schema's van heel wat anderen.

(want bench pressen vinden ze dan wel weer cool)

Haha indd, ik kan van die beachboys echt niet uitstaan...
Eerste wat mensen mij ook meteen vragen als ze horen dat ik train is wat me bench is ??? ... mja..
Ik train echt veel liever benen en rug..

Ik ga lekker verder met compounds totdat ik daar een plateau op bereik, dan zal ik wel isoleren...dat was mijn plan

Nog een vraagje:

Mijn workout is als volgt:
DL
BP
Dips
Pull down reverse grip
Barbell rows
Military dumbbell press (staande)
Squats

De laatste hst weken zijn 3setsx5reps en dat 3keer op 1 week. Als ik besluit om een week te deloaden (wat ik nog nooit heb gedaan) is dit dan een goed idee: 1 keer die week 3x3 met hoger gewicht? Of moet deloading anders?

Kan ik altijd deloaden of is het best een keer terusten ipv te deloaden? (de pagina hiervoor was nogal onduidelijk :D)

Laatst bewerkt:
Suicide Sid zei:
Ik ga lekker verder met compounds totdat ik daar een plateau op bereik, dan zal ik wel isoleren...dat was mijn plan

Als dat voor jou werkt moet je dat inderdaag gewon zo blijven doen ja ;) :cool: En aan je pics te zien werkt het indd wel voor je :D

Ik vind het gewoon fijner om der een iso'tje bij te pakken om het nog af te maken, het kan iig geen kwaad toch? :)
Indd voel ik wel dat ik me armen ook mee heb gepakt na compounds, maar het voelt niet echt aan alsof ik ze goed heb getraind...
Maar dat kan natuurlijk ook komen doordat me stats nog niet echt geweldig zijn :D

• Topic Starter Topic Starter
Heb ook even enkel compounds gedaan...

Werkt goed voor alle spiergroepen, behalve de kleintjes.

Als je een iso neemt, neem dan wel een iso die stretch toevoegt, die zijn imo het nuttigst.

bv voor biceps een incline db curl, en geen concentration curl
bv voor triceps een skull crusher, en geen kickback

daxie zei:

Hoe lang heb je het geprobeerd en op grond waarvan heb je de conclusie getrokken ?

Ik denk namelijk dat het voor biceps wel eens noodzakelijk zou kunnen zijn, maar dat mensen doorgaans wel genoeg werk doen voor triceps in hun compound oefeningen (zowel dips, shoulder press als bench press bijvoorbeeld). Niet dat die 2 setjes extra je de kop zullen kosten.

Als je een iso neemt, neem dan wel een iso die stretch toevoegt, die zijn imo het nuttigst.

bv voor biceps een incline dumbbell curl, en geen concentration curl

(ben ik het verder wel mee eens overigens en biceps-iso's zijn goede ego-oefeningen en je goed voelen is ook belangrijk :))

wazzup zei:
(ben ik het verder wel mee eens overigens en biceps-iso's zijn goede ego-oefeningen en je goed voelen is ook belangrijk :))

Ik doe overwegend compound maar inderdaad even een Hammer curl als afmakertje voor de pomp is wel een lekker gevoel :)

daxie zei:

bv voor biceps een incline dumbbell curl, en geen concentration curl

haha ur reading my mind :)
Dat zijn precies de 2 oefening die ik wilde toevoegen :D
Alleen voor de biceps zat ik nog te twijfelen tussen ez-bar curls of de incline dumbbell cur, maar ik ga tog de inclines voor me eerste HST cyclus doen denk ik, ff voor de afwisseling.

wazzup zei:
Hoe lang heb je het geprobeerd en op grond waarvan heb je de conclusie getrokken ?

Ik denk namelijk dat het voor biceps wel eens noodzakelijk zou kunnen zijn, maar dat mensen doorgaans wel genoeg werk doen voor triceps in hun compound oefeningen (zowel dips, shoulder press als bench press bijvoorbeeld). Niet dat die 2 setjes extra je de kop zullen kosten.

2 Cycli. 1 zonder iso's tout court, 1 met enkel iso voor biceps.

Voor biceps ben ik voor mezelf vrij zeker dat het noodzakelijk is. Ik merkte het vooral aan hardheid en separatie. Qua volume kan ik geen uitspraken doen op dergelijke periode.
Misschien dat ik het nog eens doe, maar dan bij mijn rugoefeningen een gesupineerde greep neem, zodat de biceps dan nog iets meer gebruikt wordt.

Voor triceps weet ik het eigenlijk ook nog niet goed. Is bij mij een moeilijke spiergroep die ik moeilijk kan inschatten. Ik heb zeer vlug spierpijn in mijn tricep, waardoor ik zowiezo volume beperk houd. Zeker in een full body schema met vrij veel press oefeningen wordt triceps goed belast. Maar of ik er een iso bijgooi of niet ben ik nog niet uit.

Zowiezo is 3/4 compound gericht of tussenin.

Ik zou wat meer testsubjecten moeten hebben om dit uit te proberen :-).

Louter theoretisch ben ik ook voorstander van toevoegen van ROM-verhogende oefeningen (stretch en myotatic stretch reflex) en dan kom je bijna automatisch op iso's uit.

Dus ze hebben hun nut.

Voor een beginner heb ik wel het idee dat je met de compounds voldoende hebt.

daxie zei:
2 Cycli. 1 zonder iso's tout court, 1 met enkel iso voor biceps.

Voor biceps ben ik voor mezelf vrij zeker dat het noodzakelijk is. Ik merkte het vooral aan hardheid en separatie. Qua volume kan ik geen uitspraken doen op dergelijke periode.
Misschien dat ik het nog eens doe, maar dan bij mijn rugoefeningen een gesupineerde greep neem, zodat de biceps dan nog iets meer gebruikt wordt.

Voor triceps weet ik het eigenlijk ook nog niet goed. Is bij mij een moeilijke spiergroep die ik moeilijk kan inschatten. Ik heb zeer vlug spierpijn in mijn tricep, waardoor ik zowiezo volume beperk houd. Zeker in een full body schema met vrij veel press oefeningen wordt triceps goed belast. Maar of ik er een iso bijgooi of niet ben ik nog niet uit.

Zowiezo is 3/4 compound gericht of tussenin.

Ik zou wat meer testsubjecten moeten hebben om dit uit te proberen :-).

Louter theoretisch ben ik ook voorstander van toevoegen van ROM-verhogende oefeningen (stretch en myotatic stretch reflex) en dan kom je bijna automatisch op iso's uit.

Dus ze hebben hun nut.

Voor een beginner heb ik wel het idee dat je met de compounds voldoende hebt.

Al je kijkt naar de functie van de biceps en de tricpes kun ze niet optimaal beslaten met presses en rows.

Je loopt rond 2/5 van je maximale volume mis in je armen als je alleen rows en presses doet.

Voor elke 3 compound oefeningen doe ik meestal 1 isolatie erbij, das een goeie regel om aan te houden bij full body routines :D

Ik ben vandaag voor het eerst begonnen met HST training. Heb mijn eerste workout erop zitten. Ben beniewd wat voor resultaten ik ga boeken en of ik meer vooruitgang boek t.o.v mijn conventionele splitschema's

Luukie23 zei:
Ik ben vandaag voor het eerst begonnen met HST training. Heb mijn eerste workout erop zitten. Ben beniewd wat voor resultaten ik ga boeken en of ik meer vooruitgang boek t.o.v mijn conventionele splitschema's
Suc6 en houd ons op de hoogte!
Bij mij werkte het goed.

DutchVince zei:
Suc6 en houd ons op de hoogte!
Bij mij werkte het goed.

Thanx. en ik zal mijn vooruitgang middels een aantal posts laten weten. Ik ben echt benieuwd hoe mijn lichaam erop geageerd. Heb momenteel het volgende schema:

Bench Press
Incline Dumbbell Press
Chins
Dumbbell Rows
Leg Press
Leg Curls
Shoulder Press
Lateral Raises
Barbell Curls
Triceps Pushdown
Calf Raises
Crunches

Ik vraag me alleen af of 1 oefening voor biceps en triceps wel genoeg is?

Laatst bewerkt:
Veel succes man!
Ik heb vandaag ook me eerste 15s dag erop zitten, vorige week was rust en daarvoor had ik me maxes bepaald.
Ben ook erg benieuwd hoe me lichaam derop reageerd, nu maar hopen dat me ouders niet met een lastminute reis aankomen zetten waardoor ik weer opnieuw kan beginnen :P dat zou egt balen zijn.

Lorenzott zei:
Veel succes man!
Ik heb vandaag ook me eerste 15s dag erop zitten, vorige week was rust en daarvoor had ik me maxes bepaald.
Ben ook erg benieuwd hoe me lichaam derop reageerd, nu maar hopen dat me ouders niet met een lastminute reis aankomen zetten waardoor ik weer opnieuw kan beginnen :P dat zou egt balen zijn.

Ja, op reis gaan op je ouders hun kosten, echt balen...

daxie zei:
Ja, op reis gaan op je ouders hun kosten, echt balen...
Ja en dan afgescheept worden met een of ander subtropisch paradijs. Met schaars geklede welwillige dames, witte stranden en een blauwe zee.. gatvr.

Terug
Naar boven