edwin1987
Competitive Bodybuilder
- Waardering
- 2
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
hoeveel oefeningen kun je het best nemen voor een fullbody HST schema? gewoon twee oefeningen per spiergroep? of twee voor grote groepen, één voor kleinere groepen
Ik heb een paar maanden geleden een HST-schema gevolgd op aanraden van 2 instructeurs die daar erg goede ervaringen mee hadden.
In het begin vergde het natuurlijk wat omschakeling, maar ik heb er goede resultaten mee geboekt.
Nu wil ik gaan beginnen aan mijn 2e HST-schema, ik heb echter een paar vragen:
Het schema dat ik een paar maanden terug gekregen heb was behoorlijk uitgebreid, 16 oefeningen meen ik. Het bevatte bijvoorbeeld zowel squaten met een barbell als squaten op een machine. Dit gold ook voor de borst. Ik heb dit niet als te zwaar ervaren. Is dit een goede manier, of is dit eigenlijk teveel van het goede?
Ik heb begrepen dat je aan het eind van elke cyclus tot failure traint. Wanneer je vasthoudt aan de vooraf gemeten maxima lukt dit niet, omdat je tijdens het schema al sterker wordt. Mijn vraag is: Houd je vast aan de vooraf bepaalde gewichten of stel je dit tijdens het schema bij?
Ook werd mij destijds aangeraden om het eerste gewicht van een volgende cyclus gelijk te houden aan het laatste gewicht van de voorgaande cyclus.
Ik wil het schema gaan volgen op ma-wo-vr en dan in het weekend cardio ( half uurtje interval op lopende band). Op dinsdag heb ik altijd kung-fu training. Is dit nadelig voor de spieropbouw of kan dit geen kwaad?
Tot slot ben ik benieuwd hoe je het beste je vooruitgang kan meten. Hebben jullie zelf een vetpercentagemeter en weeg je jezelf dan iedere week ofzo? Of aan het einde van een cyclus?
Ik train al jaren, maar heb mijn vooruitgang nog nooit echt gemeten. Ik gebruikte alleen de spiegel daarvoor. Nu wil ik mijn vorderingen wel concreet bij gaan houden.

Post het volledige schema eens, maar het lijkt me niet echt logisch om 2 keer te squaten, en als je dat helemaal niet zwaar vindt schort er toch het een en ander lijkt me zo![]()
Het was wel zwaar, ik vond het alleen niet TE zwaar.
Dit was het schema:
- Bovenbenen: Squat, back
- Borst: Bench press
- Bovenbenen: Horizontal leg curl
- Bovenrug: Lat pull down, front
- Borst: Pec-deck
- Bovenbenen: Leg extension
- Schouders: Shoulder press machine
- Bovenbenen: Horizontal leg press
- Borst: Incline bench press
- Biceps : Biceps machine
- Schouders: Lateral raise, standing
- Bovenrug: Horizontal row, triangle
- Kuiten: Standing calf raise
- Biceps: Dumbbell curl, standing
- Triceps: Triceps pull down
Vanvond krijg ik een nieuw schema van mijn instructeur, die zal ik dan ook wel even posten.
Ik tel..15 oefeningen, waarvan 4 alleen al voor benen, Squat en Legpress wordt altijd aangeraden 1 van beiden te doen, niet allebei. Borst heb je BP, Incline BP én Peck-deck... ik vind het gewoon veel te veel en geen goede verhouding oefeningen/spiergroepen. Heb je ook je 15 RM,10RM,5RM van élke oefening gemeten en advh deze ook elke training je gewicht verhoogd?
als je nu HST toepast in een splitschema waarbij je je spieren maar 1*per week aanpakt.