Fitness Seller

Sticky Hypertrophy Specific Training (HST) - Voor eens en altijd uitgelegd...

Ben van plan om er ook eens mee te beginnen, het klinkt allemaal heel interessant.
Train altijd 4x per week (ma/woe/vrij/zat), is er geen mogelijkheid om dat met dit soort training ook te doen of is 3x per week het maximale i.v.m. nodig rust?

Benieuwd naar jullie mening hierover.

Ik zou zaterdag niet hetzelfde gaan doen als op vrijdag... HST draait op het principe van de 48 uur durende eiwitsynthese.

Hoewel deze eiwitsynthese na 24 al sterk gedaald is, denk ik dat er ook nog andere processen een belangrijke rol spelen in het herstel/groei van de spieren.

Ik denk trouwens dat als je de eerste 3 trainingen erop hebt zitten, je niet eens meer zin hebt om die zaterdag alles nog eens over te doen ;-)

Ben van plan om er ook eens mee te beginnen, het klinkt allemaal heel interessant.
Train altijd 4x per week (ma/woe/vrij/zat), is er geen mogelijkheid om dat met dit soort training ook te doen of is 3x per week het maximale i.v.m. nodig rust?

Benieuwd naar jullie mening hierover.
Niet aan degelijke programma's gaan sleutelen imo.
Doe dan die 4e dag cardio als je toch wil trainen..

Niet aan degelijke programma's gaan sleutelen imo.
Doe dan die 4e dag cardio als je toch wil trainen..

Oke thanks, dan ga ik er inderdaad niks aan veranderen.

Zie net in een voorbeeldschema op maandag leg press, woensdag squat en vrijdag weer leg press. Is het niet juist belangrijk elke keer dezelfde oefeningen te doen of gaat het er puur om de spier te belasten, maakt niet uit door welke oefening dat is?

Toen ik het schema volgde deed ik elke blok van 2 weken andere oefeningen, maar je kunt het ook zeker gelijk houden...

Toen ik het schema volgde deed ik elke blok van 2 weken andere oefeningen, maar je kunt het ook zeker gelijk houden...

Ik dank u! Heb zelf het gevoel dat dat eerste blok makkelijk gaat worden terwijl ik overal lees dat dat bijna de zwaarste is. :p

Ben nu schema samen aan het stellen met behulp van deze site:
http://www.prometeus.nl/webfront/article_info.php?articles_id=11

Maar nu staan bij dat Voorbeeld Standaard HST schema een stuk meer oefeningen als bij dat schema wat er een stukje onder staat. Is het de bedoeling dat je van dat eerste schema oefeningen kiest of moet je ze allemaal doen? Zo staan er in dat eerste voorbeeld 3 schouderoefeningen en bij de tweede maar één..

Ik ben zojuist begonnen met HST. 15RM en 10RM's gemeten, zaterdag 5RM's nog.

Hoewel ik het hele principe van HST snap, ben ik toch al behoorlijk aan het trainen, meer dan normaal (fullbody vs split is echt een hel, je bent simpelweg gewoon op).

Maar echt spierpijn heb ik ook niet altijd. Nu heb ik het vermoeden dat ik met de DB Squats mijn Glutes iets teveel aanspreek ipv mijn Quads maarja, daar gaat het nu even niet om.

Ik ben natuurlijk gaan meten zonder SD, die komt na de meting. Maar is het in dat geval redelijk normaal dat ik tot nu toe niet altijd even veel spierpijn heb? Ik weet dat spierpijn helemaal niks hoeft te betekenen, maar ik ben echt helemaal wasted als ik klaar ben met trainen, de volgende dag een kleine mix van stijfheid en steekjes en that's it. Misschien komt dat omdat de gehele training gewoon zwaarder is dan bij split?

Ben nu schema samen aan het stellen met behulp van deze site:
http://www.prometeus.nl/webfront/article_info.php?articles_id=11

Maar nu staan bij dat Voorbeeld Standaard HST schema een stuk meer oefeningen als bij dat schema wat er een stukje onder staat. Is het de bedoeling dat je van dat eerste schema oefeningen kiest of moet je ze allemaal doen? Zo staan er in dat eerste voorbeeld 3 schouderoefeningen en bij de tweede maar één..
Nee je hoeft niet zoveel oefeningen te doen, beter is om nog veel minder te doen.
Dat zegt de maker van de site zelf ook al. Gewoon de bekende compounds pakken en dan heb je maar een 6-8 oefeningen nodig...

Ik ben zojuist begonnen met HST. 15RM en 10RM's gemeten, zaterdag 5RM's nog.

Hoewel ik het hele principe van HST snap, ben ik toch al behoorlijk aan het trainen, meer dan normaal (fullbody vs split is echt een hel, je bent simpelweg gewoon op).

Maar echt spierpijn heb ik ook niet altijd. Nu heb ik het vermoeden dat ik met de DB Squats mijn Glutes iets teveel aanspreek ipv mijn Quads maarja, daar gaat het nu even niet om.

Ik ben natuurlijk gaan meten zonder SD, die komt na de meting. Maar is het in dat geval redelijk normaal dat ik tot nu toe niet altijd even veel spierpijn heb? Ik weet dat spierpijn helemaal niks hoeft te betekenen, maar ik ben echt helemaal wasted als ik klaar ben met trainen, de volgende dag een kleine mix van stijfheid en steekjes en that's it. Misschien komt dat omdat de gehele training gewoon zwaarder is dan bij split?
Spierpijn maakt niks uit met dit schema. Heb het zelf ook een tijdje gevolgd in het verleden en had er wel redelijke resultaten mee. En had bijna geen spierpijn.

Nee je hoeft niet zoveel oefeningen te doen, beter is om nog veel minder te doen.
Dat zegt de maker van de site zelf ook al. Gewoon de bekende compounds pakken en dan heb je maar een 6-8 oefeningen nodig...

zelfs met 3 kom je al een heel eind. push, pull en iets voor benen.

klopt:)

Zit in mijn conditioneringsweek, volgende week maandag start ik met HST (MA-WO-VR, waarbij elke dag full body met 2oef van 2 sets/spiergroep, of is dit te veel...)

Alle compounds zitten er allesins in.

Hopelijk werkt het echt (massa winnen), ik háát tijdverlies...

bedankt, ga deze gebruiken denk ik!
Vraag me alleen af of ik morgen al kan beginnen met mijn 15RM opmeten, dit gaat over een set toch?

En stel mijn 15RM is voor bankdrukken 50kg, dan begin ik op 70% ongeveer daarvan = 35 kg, maar op hoeveel kg moet ik dan mijn opwarmsetjes doen? En hoeveel moet ik die doen?
Want ik begrijp nu dat je dan de 1e keer 1 werkset met 35 kg moet doen, maar hoeveel warming up setjes ervoor, en hoeveel herhalingen etc?

bedankt, ga deze gebruiken denk ik!
Vraag me alleen af of ik morgen al kan beginnen met mijn 15RM opmeten, dit gaat over een set toch?

En stel mijn 15RM is voor bankdrukken 50kg, dan begin ik op 70% ongeveer daarvan = 35 kg, maar op hoeveel kg moet ik dan mijn opwarmsetjes doen? En hoeveel moet ik die doen?
Want ik begrijp nu dat je dan de 1e keer 1 werkset met 35 kg moet doen, maar hoeveel warming up setjes ervoor, en hoeveel herhalingen etc?

Je overcompliceerd het een beetje. Het is geen rocket science. Doe gewoon een algehele warming up en vervolgens een warming up set met een redelijk gewicht voor een paar herhalingen. Thats all there is.

Ik vind het allemaal best mooi die hele theorie over microtrauma's, maar geloof er niet zo gek veel van. Het klinkt logisch, maar als je vraagt aan de sterkste mannen van de sportschool hoe ze trainen zeggen ze: 'veel gewicht, weinig herhalingen, veel sets'. Dus het is in theorie allemaal wel mooi maar in de praktijk misschien wel niet.

Groeten,
vanderlinden

Ik vind het allemaal best mooi die hele theorie over microtrauma's, maar geloof er niet zo gek veel van. Het klinkt logisch, maar als je vraagt aan de sterkste mannen van de sportschool hoe ze trainen zeggen ze: 'veel gewicht, weinig herhalingen, veel sets'. Dus het is in theorie allemaal wel mooi maar in de praktijk misschien wel niet.

Groeten,
vanderlinden

Dat is dan een questie van proberen .. Niks is beter

Groeten,
vanderlinden

een hele hoop van die sterkste mannen doen vaak maar wat.

Terug
Naar boven