MuscleMeat

Sticky Hypertrophy Specific Training (HST) - Voor eens en altijd uitgelegd...

nijmegen20 zei:
Het was wel me max, want ik begon me schema dus met bijvoorbeeld bankdrukken waar ik echt op mijn max 8 herhalingen kon maken met 80 kg met super langzame herhalingen. De keer erop kon ik telkens ongeveer 2,5 kg meer waardoor ik na 5 weken op 100kg uitkwam. Terwijl ik dus echt wel op me max begon. Daarom begreep ik niet waarom je lager dan je max moet gaan zitten, want ik kon gewoon elke training meer tillen.

Maar als je dus hst training toepast is het beter om lager te beginnen dan je max, ook al lukt het om elke training zwaarder dan je max te gaan, omdat het anders te zwaar wordt?

Als je de reps de eerste keer veel langzamer deed dan je reps tijdens de laatste kun je natuurlijk niet vergelijken. (Ik weet niet of dat ook het geval was, maar zo ijkt dat wel uit je post). Je moet je max bepalen met herhalingen zoals je die zou maken op het moment dat je echt maximaal gaat.
Dan zie ik het niet gauw gebeuren, dat je in 2 weken je max 20 kg verlegt... Want over die periode heb je het in een HST-cyclus. Bedenk wel dat je om de dag traint. Elke groep...

Het is min of meer noodzakelijk dat je lager begint, want je moet in 6 trainingen met een oplopende belasting naar je max toe werken. Die oplopende belasting is juist een van de basis-principes. Het idee daarachter is dat microtrauma optimaal optreedt als je het lichaam mechanisch belast met een gewicht waar het nog niet aan gewend is, dus hoger dan de vorige keer.

Door de volgende dingen te combineren

- je lager begint dan je max (5 stappen idealiter) maak je het voor jezelf mogelijk om constant een hogere belasting te gebruiken dan de vorige training.
- je naar je max toewerkt train je eigenlijk nooit tot failure om je CZS niet te overbelasten.
- je na elke cyclus een week niks doet om je lichaam de hoge belasting weer te laten ontwennen.

probeer je de hypertrofie zo efficient mogelijk te laten geschieden. Dat is het idee in ieder geval :D

• Topic Starter Topic Starter
Op 5 weken 25% winst in Bench press?

Nou, als beginner lukt dat misschien nog, maar het is een utopie te denken dat je zo kan blijven doorgaan.... (En als dat wel lukt zien we je binnnekort op het kampioenschap powerliften)

Zo mijn laatste HST week begonnen: de vrije keuze week.

Aangezien ik gedurende de cyclus sterker geworden ben heb ik besloten om iedere training overal (voor zo ver mogelijk) nog 5% gewicht bij te gooien en dan 5 reps te draaien.
Dus vandaag 5RM+5% overmorgen 5RM+10% en vrijdag 5RM+15% als ik dat red. Zowiezo zit er hier en daar failure in.

Volgende week eindelijk rust, ben zo gaar als een gebakje...

DutchVince zei:
Dus vandaag 5RM+5% overmorgen 5RM+10% en vrijdag 5RM+15% als ik dat red. Zowiezo zit er hier en daar failure in.

Als je dat lukt ben je te laag begonnen. 15% winst op je 5RM is achtelijk veel... gedraag je een beetje naar je leeftijd ja :D

wazzup zei:
Als je dat lukt ben je te laag begonnen. 15% winst op je 5RM is achtelijk veel... gedraag je een beetje naar je leeftijd ja :D
Vandaag 5RM+5% gedaan:
benchpress lukte en ruimte over
row en latpull lukten net
benenoefeningen lukten allemaal met veel moeite
triceps lukte niet biceps wel
schouders lukten niet

zal woensdag borst en benen en rug nog eens 5% extra proberen te geven, zal wel op failure uitdraaien...

Ik ga er deze laatste week gewoon als een 20-jarige tegen aan: tot ik volledig stuk ben :D volgende week toch rustweek

Of doe er nog een week met 3-reps achteraan.

Wow, ik groei lekker op HST, 5 (15RM) trainingen achter de rug, 3 kilo aangekomen zelfde vetpercentage in nog geen 2 weken, top zeg :)

Thanks daxie !!!

EmileB zei:
Wow, ik groei lekker op HST, 5 (15RM) trainingen achter de rug, 3 kilo aangekomen zelfde vetpercentage in nog geen 2 weken, top zeg :)

Thanks daxie !!!

Heb net even alles nagemeten, 3 kilo is echt vaag in zo'n korte tijd. Moet wel voor een deel vocht zijn, ik eet 1200 calorien boven maintenance en eet clean. Maar goed hierbij:

06-02-06
Vet : 10 mm = 13.20%
Gewicht 81 kg
Bicep 37 cm
Taille 88 cm
Borst 113 cm
Schouder 125.5 cm
Bovenbeen 57.5 cm
Kuit 37 cm
vet: 10.69 kg
lbm: 70.31 kg

15-02-06
Vet : 9.5 mm = 12.70%
Gewicht 84 kg
Bicep 37.5 cm
Taille 87.5 cm
Borst 115 cm
Schouder 129 cm
Bovenbeen 60 cm
Kuit 38 cm
vet: 10.67 kg
lbm: 73.33 kg

Ik gebruik creatine maar dat gebruikte ik voor HST ook al, misschien reageer ik er beter op onder HST ofzo ??

Hoezo vet 10mm ?
Hoe meet jij je vetpercentage ?

Asociaal man, die toenames!

Heb je wel hetzelfde meetlint genomen?

En hoe kom je dan op 10 mm ? Is dat een 1-punts meting ? Of een gemiddelde van een 4- of nog mooier een 7-punts meting ? En hoe vaak heb je die meting genomen ? (en waar)

wazzup zei:
En hoe kom je dan op 10 mm ? Is dat een 1-punts meting ? Of een gemiddelde van een 4- of nog mooier een 7-punts meting ? En hoe vaak heb je die meting genomen ? (en waar)

eenpunts meting, Iliac crest ofzo, kan hem zo vaak nemen als ik wil, geeft dezelfde waarde. Ik gebruik herkenningspunten zodat ik altijd dezelfde huidplooi pak. Je kunt ook streepjes zetten als je die niet hebt :D

• Topic Starter Topic Starter
1-puntsmeting wel zeer beperkt, maar als referentiepunten wel bruikbaar, niet zo zeer absoluut.

Mooie resultaten!

Join the club and spread the word!

daxie zei:
1-puntsmeting wel zeer beperkt, maar als referentiepunten wel bruikbaar, niet zo zeer absoluut.

Mooie resultaten!

Join the club and spread the word!

Heb je karma gegeven, toptip, zat al maanden op een plateau !

Terug
Naar boven