XXL Nutrition

Sticky Hypertrophy Specific Training (HST) - Voor eens en altijd uitgelegd...

Blijft toch apart he: 15 reps deadliften!
ik sta gewoon te wankelen als ik ze af heb :D

hehe ja lachen he, ik vind die 2 weken 15's echt het zwaarst van de hele cyclus :) Ik ben net klaar met de 2e training van 2e cyclus maar ga nu licht cutten ipv bulken en heb toch maar eens 2 potjes x-factor bestelt. Als je de logs op bb.com leest werkt dat toch wel heel erg goed. We zullen zien ;)

FF een vraagje....doen jullie ook cardio of is het beter om tijdens die 6 weken geen cardio te doen?
Ik ben momenteel aan het experimenteren om op mijn rustdagen wat cardio te doen. Daarbij kan ik of 45 min. op een rustig tempo wat lopen op de crosstrainer of 20 min intervaltraining op hoge intensiteit doen.
Ik weeg 115 kg en rond mijn middel hangt nog wat vet (door dat vele vreten) dus dat moet weg ;)

Ja klopt, ze zeggen op dat forum dat je het beste op rustdagen 20-40 min. lichte cardio kunt doen. Maar dat zou ook goed moeten zijn als je aan het bulken bent, dus niet alleen in de cut!

Ik vraag me alleen af of intervaltraining op hoge intensiteit voor max. 20 min. niet even goed (zo niet zelfs beter) is. Ik ga het zometeen ns ff uittesten. Zit in de laatste week van de 15 reps.:)

HIIT en 3 maal per week trainen vond ik een slechte combinatie... Ik overbelast mijn benen veel te veel en kan niet goed herstellen voor de volgende training.

@wazzup You're right! Ben net terug en kan amper op me benen staan.
Tja, wou het gewoon eens proefondervindelijk uitproberen.

Ik denk dat ik me cardio gewoon na de KT ga doen en dan gewoon 30 min. rustig tempo met BPM tussen de 120 en 130.
Zo kan ik me rustdagen gebruiken om te herstellen!

Laatst bewerkt:
Veel sets met >15 hh doen is wel goed voor je conditie :D

Sta na mijn 7-tal hoge rep sets RDL ook wel even te wankelen op mijn benen. Toch lukt het me meestal wel om op redelijk hoog tempo intervalcardio te doen.
Vraag me nu echter af of dit goed is.. ik was vroeger veel minder snel moe dan nu. Verschil is echter dat ik ineens wel beter vet kwijt raak. Ik durf er alles om te verwedden dat cortisol hier heel erg veel mee te maken heeft. Een zeer goed uithoudingsvermogen is niet altijd gunstig voor spiergroei, integendeel zou ik haast zeggen.. of?

Esperantisto zei:
Veel sets met >15 hh doen is wel goed voor je conditie :D

Sta na mijn 7-tal hoge rep sets RDL ook wel even te wankelen op mijn benen. Toch lukt het me meestal wel om op redelijk hoog tempo intervalcardio te doen.
Vraag me nu echter af of dit goed is.. ik was vroeger veel minder snel moe dan nu. Verschil is echter dat ik ineens wel beter vet kwijt raak. Ik durf er alles om te verwedden dat cortisol hier heel erg veel mee te maken heeft. Een zeer goed uithoudingsvermogen is niet altijd gunstig voor spiergroei, integendeel zou ik haast zeggen.. of?
Ik merk het ook: ik ben zo gaar als een gebakje tussen de trainingen door. Val op de bank in slaap, als ik 2 trappen op moet loop ik te hijgen.

Dit had ik vroeger (voor de HST) nooit! Of zou het hijgen te maken hebben met het feit dat ik nu 21 kg zwaarder ben en een soort kritische grens gepasserd ben. Het is net of de laatste 4 kg me genekt hebben qua conditie.

(Nog even aan een bevriende arts gevraagd: het hart moet harder werken om het bloed door de extra spiermassa heen te stuwen, net als bij vette mensen dus...)

DutchVince zei:
Ik merk het ook: ik ben zo gaar als een gebakje tussen de trainingen door. Val op de bank in slaap, als ik 2 trappen op moet loop ik te hijgen.

Dit had ik vroeger (voor de HST) nooit! Of zou het hijgen te maken hebben met het feit dat ik nu 21 kg zwaarder ben en een soort kritische grens gepasserd ben. Het is net of de laatste 4 kg me genekt hebben qua conditie.

(Nog even aan een bevriende arts gevraagd: het hart moet harder werken om het bloed door de extra spiermassa heen te stuwen, net als bij vette mensen dus...)

Tijd om wat cardio te introduceren.. niet om af te vallen, maar gewoon om wat conditie op te bouwen ! begin maar met 1 a 2 keer in de week 20 a 30 minuten in een rustig tempo.

wazzup zei:
Tijd om wat cardio te introduceren.. niet om af te vallen, maar gewoon om wat conditie op te bouwen ! begin maar met 1 a 2 keer in de week 20 a 30 minuten in een rustig tempo.
Ben bang dat het inderdaad maar weer moet...

Tja....je komt er niet onderuit ;)

Ik neem aan dat cardio na de training geen probleem is aangezien ik de rustdagen wil benutten voor herstel. Misschien nog wat extra op zondagmorgen een 30 min. cardio op n lege maag :D

Echt gaar ben ik dus niet, maar wel merk ik dat ik niet meer de 40 of meer sets kan afwerken. Na 15 zware sets heb ik het wel gehad. Doe dan nog een stuk of 5-8 lichtere additionele sets zoals bijv. buikspieren, nekspieren en schouders (train ik nooit zwaar). Ook heb ik last van DOMS, terwijl dat vroeger nooit het geval was toen ik echt heel veel cardio deed.

Nog even over de cardio: ben geen voorstander van cardio op tussenliggende dagen anders dan slowmotion cardio, dus rustig wandelen etc.
Train liever na de training nog even keihard a la HIIT (bijna, maar niet helemaal) en rust dan 2 dagen uit. Heb ik toch meer rust dan wanneer ik op een tussenliggende dag nog eens keihard zou gaan trainen met cardio. Conditie gaat er ook prima mee vooruit.

Wat ik nooit meer zal doen is na de KT nog eens 45 min zeer intensief intervalcardio doen, want dat bleek contraproductief ivm overmatige vermoeidheid: kon dan niets meer uit handen krijgen. Op dat moment (ws. door cortisol?) wel: altijd eigenlijk wel.

• Topic Starter Topic Starter
Ik voeg de info over cardio toe aan de frontpage

sinds ik 3x fullbody doe heb ik juist nooit meer echt spierpijn zoals met HIT.
behalve met deadlift mischien.
en dat ik niet meer op mn benen kan staan zoals met een HIT benen sessie heb ik dus ook niet.

komt gewoon doordat het minder sets zijn.

maar ik heb wel een meer all-round gesloopt gevoel.

maar cardio erbij doe ik niet.

Deze HST cyclus slaat beter aan dan de eerste, waarschijnlijk omdat hij significant zwaarder is.

Het ziet ernaar uit dat ik in 2 weken tijd 2 kg zwaarder geworden ben!
Nog even een paar dagen afwachten of het gewicht niet zakt (het kan vocht, volle darmen etc zijn), maar dan kan de vlag uit!

Muis zei:
sinds ik 3x fullbody doe heb ik juist nooit meer echt spierpijn zoals met HIT.
behalve met deadlift mischien.
en dat ik niet meer op mn benen kan staan zoals met een HIT benen sessie heb ik dus ook niet.

komt gewoon doordat het minder sets zijn.

maar ik heb wel een meer all-round gesloopt gevoel.

maar cardio erbij doe ik niet.

Je doet alsof dat een slecht iets is ? In mijn opinie is overdreven spierpijn nutteloos, geen wonder dat je meer dan een week moet herstellen voordat je weer kunt trainen. Je groeit echt niet een week lang (verhoogde eiwitsynthese duurt iets van 72 uur maximaal en na 48 uur is het beste wel geweest ?)

wazzup zei:
Je doet alsof dat een slecht iets is ? In mijn opinie is overdreven spierpijn nutteloos, geen wonder dat je meer dan een week moet herstellen voordat je weer kunt trainen. Je groeit echt niet een week lang (verhoogde eiwitsynthese duurt iets van 72 uur maximaal en na 48 uur is het beste wel geweest ?)

dat weet ik wel.

maar ik vind spierpijn gewoon lekker.

;)

ff nog een vraagje over de ondersteuning van HST, m.b.t. eiwitten enzo..

is het verstandig om proteine shakes te nemen?! en daarnaast is het handig om ook creatine te gebruiken??? en zo ja, op welke momenten dan precies?

thnx alvast

p.s. het gaat me ook vooral om de rustdagen, en hoe het dan zit met de inname...

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven