Het is niet mijn bedoeling om enig boardsponsor te schaden m.b.t. inkomsten maar gezien de potentieel negatieve gezondheidseffecten van bulbine natalensis, zou ik heel terughoudend zijn om dit product te gebruiken. Op de eerste plaats is het natuurlijk de vraag of testboosters uberhaupt hun geld waard zijn, maar belangrijker nog zijn de mogelijke schadelijke neveneffecten.
Voor bulbine natalensis geldt dat er alleen rattenstudies beschikbaar zijn. Op basis daarvan zijn een paar twijfelachtige menselijke bloedtesten door de fabrikant getoond en wordt het supplement natuurlijk de hemel in geprezen. Tot zover niks vreemds in supplementenland.
Maar terwijl de rattenstudies van de daken worden geschreeuwd, verbergen de fabrikanten twee studies die nogal ernstige neveneffecten laten zien van bulbine natalensis. Een van de studies is al beschreven door Ergogenics (
http://www.ergogenics.org/369.html onderste gedeelte), maar er is nog een andere die vooral schadelijke effecten laat zien op lever-, maar ook niermarkers.*
Op een Engelstalig board heb ik een nogal nutteloze discussie gevoerd met de distributeur van het spul(Prolensis). Hij verzekerde me dat er menselijke bloedtesten waren afgenomen na het gebruik van het goedje en dat alle markers tiptop in orde waren. Omdat het nooit slim is een argument van een persoon met financiele vooringenomenheid zomaar op waarheid in te schatten bleef ik doorvragen om het bloedwerk dan ook te posten.
Na vele smoezen poste hij dan eindelijk een uittreksel dat uiteindelijk totaal waardeloos bleek.
Hij claimde dat het een momentopname post-'cycle' was, maar;
a. Het is nooit te controleren of de persoon uberhaupt het supplement gebruikt heeft.
b. Hij wilde de dosis en lengte van gebruik niet specificeren.
c. Hij gaf aan GEEN pre-'cycle' bloedwerk te hebben gedaan.
Omdat de markers nog binnen de referentiewaarden bleven claimde hij dat het gebruik veilig was. Dus ondanks n=1 en geen specificaties van de dosis en lengte. En pre-'cycle' bloedwerk was niet nodig omdat de waarden toch binnen de referentie waren gebleven. Dit is natuurlijk de grootste onzin en zou hetzelfde zijn als claimen dat stanozolol niet levertoxisch is omdat bij een vriend van jou de bloedwaarden na 100mg/10 weken nog in orde waren.
*Effect of Bulbine natalensis Baker Stem Extract on the Functional Indices and Histology of the Liver and Kidney of Male Wistar Rats
---------- Toegevoegd om 19:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:54 ----------
Voor zover ik weet, is dit de nieuwere variant, dus niet de variant waarvoor iForce die boete heeft gekregen.
http://www.leestrainer.nl/Begrijpend lezen/groep3 en/4 Oefeningen.htm