XXL Nutrition

Ik ben er klaar mee!

Cardio is niet nodig voor zijn doelstelling. Als hij ook graag aan zijn conditie wilt werken, dan kan hij het overwegen. Ik zou ook niet naar een diëtist gaan. Wat voor een onzin ik daar allemaal vandaan hoor komen... dan krijg je hier van ons veel beter advies. Niet arrogant bedoeld overigens.

Tja, diëtisten zullen zeker ander advies gaan geven, dan wat hier over het algemeen gegeven wordt... om dat nu onzin te noemen...wie de waarheid in pacht heeft mag het zeggen...
Ik denk overigens dat een dietist hem zeker goed op weg kan helpen.
En daarna is het nog tijd genoeg voor de adviezen hier.
Ik denk dat hij eerst een goede basis nodig heeft, en daarvoor is het toch verstandig dat er een dietist naar kijkt. Daarna, na een tijdje kunnen eventueel aanpassingen gemaakt worden met de adviezen hier.

Een goede conditie (dus cardio) hoort bij elke sport, is mijn mening.

ja en in eiwitten en beetje olijfolie en pindakaas zit gelukkig amper calorieen!
Volgens mij begrijp je me niet helemaal. Jij zegt dat je koolhydraten moet mijden omdat ze worden omgezet in vet als je ze niet verbrand. Maar als je ervoor in de plaats eiwitten/vetten eet en je verbrand die niet, worden ze ook omgezet in vet. In die zin slaat het dus nergens op om koolhydraten te mijden. Je kunt wel low carb gaan, en dat heeft zeker voordelen, maar dat vetverhaal ligt niet zo simpel :p

Volgens mij begrijp je me niet helemaal. Jij zegt dat je koolhydraten moet mijden omdat ze worden omgezet in vet als je ze niet verbrand. Maar als je ervoor in de plaats eiwitten/vetten eet en je verbrand die niet, worden ze ook omgezet in vet. In die zin slaat het dus nergens op om koolhydraten te mijden. Je kunt wel low carb gaan, en dat heeft zeker voordelen, maar dat vetverhaal ligt niet zo simpel :p

+1

trouwens low carb is in ieder geval niet nodig om af te vallen.
Het gaat meer om snelle koolhydraten vervangen door trage.

ja en in eiwitten en beetje olijfolie en pindakaas zit gelukkig amper calorieen!

I dont even.. kerel, het gaat om het totaalplaatje van kcal overschot = gainen, onder = afvallen. Pindakaas en olijfolie amper calorieen? Denk dat je met 9kcal per gram vet toch fout zit daar ;).

Ff checke welke bro science hier allemaal geschreven word:

Brb koolhydraten maakt je dik
Brb olijfolie/pindakaas bevat weinig calorieen
Brb op moet naar dietist
Brb low carb val je sneller af dan moderate carbs

Door low carb verneuk je je hormoonhuishouding en het is nog ongezond ook nog, als je sneller wilt afvallen doe dan IF

OP ga 500 calorieen eronder val je niet af? 10% van je totale calorieen af.

Eiwitten 1.5-2.5 gr (iedereen is anders)
Vetten 1-2gr per lichaamsgewicht
De rest carbs..

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb zojuist een schema gemaakt, zie bijlage.
Ik ben niet op de hoogte van mijn vetpercentage, maar ik gok op zo'n 30%.

Mijn BMR (volgens excel sheet, Katch-McArdle): 1837
Onderhoudsniveau: 2525

Dus hier ben ik 500 onder gaan zitten op 2025 kcal. Dit is de info uit het Excel bestand:

Target 100% 2025 kcal gram gram p/m
Koolhydraten 40% 766 kcal 192 32
Eiwitten 45% 854 kcal 213 36
Vetten 15% 405 kcal 68 11

Ik heb lopen stoeien in het document van alles aangepast maar ik kom volgens de berekening uit op:

TOTAAL 2014 173 224 45
TOTAALCAL 691 895 402
TOTAAL% 35% 45% 20%

Hebben jullie nog wat aanwijzingen, of misschien dat ik iets verkeerds doe in mijn berekening? Volg ik nu wel de juiste kcals?

Bijlagen

2025 kcal lijkt me veel te laag als je ook nog wil gaan sporten. Op naar een dietist met jou.:)

2025 kcal lijkt me veel te laag als je ook nog wil gaan sporten. Op naar een dietist met jou.:)

zo laag is dat toch niet om te cutten als beginneling, OP heeft niet eens degleijke massa onder zijn speklaagje, alsof hij echt een BMR van bijna 3000 kcal zou hebben.

zo laag is dat toch niet om te cutten als beginneling, OP heeft niet eens degleijke massa onder zijn speklaagje, alsof hij echt een BMR van bijna 3000 kcal zou hebben.

Gezien zijn stats en intentie om te gaan sporten, vind ik 2025 wel erg laag.

Ook lijkt het me handig als Toetert eerst eens berekent, hoeveel kcal's hij tot nu toe dagelijks innam. Dan kan er vergeleken worden.

Maar nogmaals, ik vind dat hier beter een dietist naar zou kijken.

Toetert: wat je eventueel in de beginperiode zou kunnen helpen tegen de honger: Obesimed (forte). Dat zijn capsules met vezels die je maag vullen waardoor ze hongergevoel tegengaan.

Als ik zo mijn voeding schema bekijk, dan denk ik echt van wow... Dat is wel heel veel eten :P

Wat ik normaal at was:

Ontbijt: 2 geroosterde broodjes met salami of kaas.
Tussendoor: Sultana of Liga
Lunch: 2 broodjes ham of salami of kaas.
Tussendoor: cup a soup of banaan
Avondeten: Groente + aardappelen + vlees + jus (soms natuurlijk ook pasta / chinees etc)
Snack: speculaas of chocolade koekjes of chips... you get the idea..

Bryce, ik heb maandag een gesprek gepland staan met een fysiotherapeut/sportinstructeur van mijn werk, hij vertelde mij dat hij ook het één en ander weet over voeding.. Ik moet wel zeggen dat ik meer vertrouwen heb in jullie adviezen (Degene die hier dus elke dag mee bezig zijn).

Ook heb ik even gekeken IF op aanraden van stronglifter. Is dit aan te raden voor iemand die net begint?

Als ik zo mijn voeding schema bekijk, dan denk ik echt van wow... Dat is wel heel veel eten :P

Wat ik normaal at was:

Avondeten: Groente + aardappelen + vlees + jus (soms natuurlijk ook pasta / chinees etc)

Bryce, ik heb maandag een gesprek gepland staan met een fysiotherapeut/sportinstructeur van mijn werk, hij vertelde mij dat hij ook het één en ander weet over voeding.. Ik moet wel zeggen dat ik meer vertrouwen heb in jullie adviezen (Degene die hier dus elke dag mee bezig zijn).

Ook heb ik even gekeken IF op aanraden van stronglifter. Is dit aan te raden voor iemand die net begint?
Ik kan geen reden bedenken waarom het voor een beginner is af te raden, maar ik zou eerst een normaal dieet proberen, want IF is nou niet bepaald het meest fijne dieet :p
Drink je hiernaast nog frisdrank? Dat zijn namelijk caloriebommen

Wat ik normaal at was:

Wat je normaal at,lijkt echt niet teveel, tenzij je zaken vergeten bent.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel aardappelen, vlees, jus en snacks je at.

Als je het idee hebt dat je nu veel meer gaat eten, dan klopt er iets niet, tenzij je veel hoog-kcal voedsel door laag-kcal voedsel hebt vervangen.

Ik kan geen reden bedenken waarom het voor een beginner is af te raden, maar ik zou eerst een normaal dieet proberen, want IF is nou niet bepaald het meest fijne dieet :p
Drink je hiernaast nog frisdrank? Dat zijn namelijk caloriebommen

Wat je normaal at,lijkt echt niet teveel, tenzij je zaken vergeten bent.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel aardappelen, vlees, jus en snacks je at.

Als je het idee hebt dat je nu veel meer gaat eten, dan klopt er iets niet, tenzij je veel hoog-kcal voedsel door laag-kcal voedsel hebt vervangen.

Als ik frisdrank drink, dan is het meestal de LIGHT variant. Hier ben ik overigens mee gestopt, in de plaats daarvan drink ik nu wel eens een glas Wicky. Op mijn werk drink ik overigens heel veel water.

@Bryce, laten we zeggen dat in het weekend de remmen los gaan. Veel ongezond eten (pizza, chinees, gebakken aardappeltjes etc.. )

Als ik frisdrank drink, dan is het meestal de LIGHT variant. Hier ben ik overigens mee gestopt, in de plaats daarvan drink ik nu wel eens een glas Wicky. Op mijn werk drink ik overigens heel veel water.

@Bryce, laten we zeggen dat in het weekend de remmen los gaan. Veel ongezond eten (pizza, chinees, gebakken aardappeltjes etc.. )
Als je in het weekend allerlei vette dingen gaat eten dan zit je al snel flink boven je onderhoud te eten, vooral als je dan ook nog eens geen zak uitvoert. Het zal dus wel erg belangrijk zijn dat je niet steeds weer de verleiding niet kan weerstaan :p

OK, duidelijk :D

Onthou dan dat er aan eten niet alleen een physieke kant, maar ook een psychische kant zit die je absoluut niet moet onderschatten. Eten is voor heel veel mensen een verslaving. Of dat voor jou ook zo is, kun je alleen maar te weten komen door eerlijk naar jezelf te kijken.
Sowieso zul je bepaalde gedragspatronen met betrekking tot eten moeten zien te veranderen, anders is de kans levensgroot dat je terugvalt.
Misschien dat één of ander goed zelfhulpboek daarbij kan helpen. Maar ik ben niet thuis in die boeken, misschien dat iemand tips heeft, indien gewenst.

Maar met betrekking tot mijn voeding schema, kan ik hier mee gaan beginnen? Of raden jullie misschien enkele wijzigingen aan?

Maar met betrekking tot mijn voeding schema, kan ik hier mee gaan beginnen? Of raden jullie misschien enkele wijzigingen aan?

Ik heb het eens even bekeken. Het lijkt me vrij eenzijdig - mogelijk dat je tekorten aan vitamines en mienralen gaat krijgen.
Op de site van het voedingscentrum.nl vind je de "eetmeter", daar kun je online ingeven wat je eet en controleren of je geneog aan vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Heb je boter, drank enz. ook meegeteld in je kcal's?

Ik heb het eens even bekeken. Het lijkt me vrij eenzijdig - mogelijk dat je tekorten aan vitamines en mienralen gaat krijgen.
Op de site van het voedingscentrum.nl vind je de "eetmeter", daar kun je online ingeven wat je eet en controleren of je geneog aan vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Heb je boter, drank enz. ook meegeteld in je kcal's?

Ik ben niet zo dol op boter, dus dat gebruik ik niet. Maar ik heb geen rekening gehouden met het toevoegen van één of twee glazen Wicky (de rest is vrijwel alleen water).

Wat zou jij zelf veranderen Bryce als je zegt dat het niet gevarieerd genoeg is? Bijvoorbeeld in plaats van brood 's middags een bak rijst met kip erdoor ofzo?

Wat zou jij zelf veranderen Bryce als je zegt dat het niet gevarieerd genoeg is? Bijvoorbeeld in plaats van brood 's middags een bak rijst met kip erdoor ofzo?

Wissel je de bananen af met ander fruit? (let op, appel bijv. heeft wel weer minder kcal dan banaan).
Eet je geen kaas?
Als je geen boter/margarine eet kun je daardoor ook te weinig (vetoplosbare) vitamines binnekrijgen.

Vaak zie ik wel op het eerste zicht wat er onevenwichtig is aan een voedingsschema, maar bij jou zie ik het niet direct. Belangrijk dat je de vitamines en mineralen toch even doorrekent. Zou me eerder verbazen als je aan bepaalde vitamines/mineralen niet een tekort zou hebben dan wel.

Zorg ook ervoor dat je dagelijks genoeg vocht binnenkrijgt.

Wissel je de bananen af met ander fruit? (let op, appel bijv. heeft wel weer minder kcal dan banaan).
Eet je geen kaas?
Als je geen boter/margarine eet kun je daardoor ook te weinig (vetoplosbare) vitamines binnekrijgen.

Vaak zie ik wel op het eerste zicht wat er onevenwichtig is aan een voedingsschema, maar bij jou zie ik het niet direct. Belangrijk dat je de vitamines en mineralen toch even doorrekent. Zou me eerder verbazen als je aan bepaalde vitamines/mineralen niet een tekort zou hebben dan wel.

Zorg ook ervoor dat je dagelijks genoeg vocht binnenkrijgt.

Ik ben gek op kaas, daar kan ik wel mee variëren. Wij koken wel met boter trouwens. Qua vocht zit het wel goed, ik denk dat ik tussen de 1,5l - 2l aan vocht binnen krijg.

Terug
Naar boven