MuscleMeat

Injecteerbare vitamine b12 / b-12 faq

  • Topic starter Big-T
  • Startdatum
  • Reacties 558
  • Weergaven 116K
  • Volgers 58

Bezoekers in dit topic

iemand met een tekort mag tot 5 mg slikken,als onderhoud is een lage dosering voldoende. je kan tabletjes voor zwangeren kopen daar zit voldoende in. ook bestaat er een b complex voor zwangeren waar alle verdere stofjes inzitten(kan je gewoon bij de drogist kopen)
als je ze los koopt,B6 nooit hoger dan 25 mg nemen. ze zijn nu nog met 100 mg te koop maar dat gaat veranderen(ivm die neuro klachen)

ga nooit teveel slikken,dat is ook niet goed! alles moet in evenwicht blijven dat is het belangrijkste. ik neem aan dat niemand van jullie een opname probleem heeft dus dan is een tabletje voor zwangeren echt voldoende.

en verder gewoon verstandig met die injecties omgaan...als is het "maar een vitamine". als je beroerd wordt na een injectie (echt beroerd he) altijd even je arts bellen. bijwerkingen komen vrijwel niet voor maar bestaan wel.
zoals een anafalactische shock en je kalium gehalte kan rare dingen doen(gooi maar eens in google B12 en hypokaliëmie)
maar nogmaals...dit komt niet veel voor!

groetjes san
 
heb in ieder geval nooit bijwerkingen gehad van b12 maar toch bedankt voor de info
 
B12 geeft totaal geen bijwerkingen is allemaal bangmakerij. Je kan het ook niet overdoseren want dat plas je dan toch uit.
 
Hoe zit het eigenlijk met injecteren in een ader? Heb nu al een paar keer gelezen dat je niet hoeft te aspireren bij b12? hoe komt dat?
 
Omdat het niet op olie basis is olie zou je adertjes van je longen kunnen verstoppen = dood?
Vitamine b12 is op waterbasis.
 
Hoe zit het eigenlijk met injecteren in een ader? Heb nu al een paar keer gelezen dat je niet hoeft te aspireren bij b12? hoe komt dat?

B12 kan je IM, IV en SC zetten, het maakt dus niet uit.


ikzelf zet ze gewoon IM, IV vind ik toch net iets te link :o
 
sjit hoe werkt dit doe ik dit goed zo?:rolleyes:


kopen doen wij niet alles gaat via recept. ik weet wel dat in belgie en duitsland bijvoorbeeld B12 vrij verkrijgbaar is maar dat is een andere vorm, geen hydro maar cyano wat toch weer even anders werkt(meer bijwerkingen en kortdurend)
injecties die in belgie gegeven worden met B6 worden/mogen in ned in principe nietmeer gegeven worden ,B6 mag niet hoog oplopen ivm neurologische klachten(tintelingen,pijntjes dat soort klachten)
B12 verzorgd de celdeling en vormt je DNA. daar is ook folium en B6 voor nodig,ijzer en wat mineralen,dt werkt allemaal samen. veel spuiten en de andere B tjes vergeten dan gebruik je je injectie niet volledig en je loopt een kans op een tekort van die andere stofjes,wat ook weer klachten geeft(naast bloedarmoede ook neuro klachten wat je heel breed kan zien)
het klopt dat de ampullen 2ml zijn.


en begrijp mijn waarschuwingen niet verkeerd hoor...
ik hoop zelf dat het ooit ook in nederland vrij verkrijgbaar zal zijn en dat ze het dan voldoende onderzocht hebben.
het probleem is dat ze nooit naar de langere termijn hebben gekeken,en dat naast veelvuldig injecteren.

ik hoopte hier eigenlijk iemand te vinden die daar wat meer over kan vertellen:cool:
groetjes san

Ik weet niet of je met folium foliumzuur bedoeld, maar in de bijsluiter van Neurobion (B1, B6, B12) staat het volgende:

4.4 Speciale waarschuwingen en bijzondere voorzorgen bij gebruik
Bij anemie ten gevolge van vitamine B12 deficiëntie mag cyanocobalamine nooit worden gecombineerd met foliumzuur. Het bloedbeeld wordt weliswaar genormaliseerd, maar neurologische afwijkingen worden geprovoceerd of verergeren.

Verder doet de B12 voor mij niet echt objectief waarneembaar iets, maar ja, in hoeverre kun je objectief zijn over je eigen waarnemingen van je eigen lichaam ;)
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mij de moeite waard uit om eens te proberen.
 
Laatst bewerkt:
Studies suggereren dat hoge doses vitamine B12 (1 à 2 mg per dag) oraal toegediend, even doeltreffend zouden zijn als de intramusculaire toediening.

Bron: Gecommentarieerd Geneesmiddelenrepertorium
Zolang je zelf injecteert is dit goedkoper dan hoge dosis pillen. Ik vermoed dat het gaat om deze studie: "Comparing costs of intramuscular and oral vitamin B12 administration in primary care: a cost-minimization analysis."

Daaruit bleek dat de verpleegsters die de injectie moesten zetten het duurder maakten dan de pillen.
 
Zolang je zelf injecteert is dit goedkoper dan hoge dosis pillen. Ik vermoed dat het gaat om deze studie: "Comparing costs of intramuscular and oral vitamin B12 administration in primary care: a cost-minimization analysis."

Daaruit bleek dat de verpleegsters die de injectie moesten zetten het duurder maakten dan de pillen.

:thumbs: k thx
 
Hoe lang aan één stuk gebruiken jullie dit eigenlijk? Een heel jaar door of...
 
Lees de sticky nog eens door ;)

Ik zou voor 2 weeks on 2 weeks off of iets dergelijks gaan zoals Big T zegt..je moet niet cyclen maar ik heb het gevoel dat het toch wel een tijdje werkzaam blijft!
 
dit is misschien wel iets wat ik goed kan gebruiken, aangezien mijn vaak zeer minimale eetlust. ik heb dit op dokteronline gevonden, is dit de goede vitamine b12?
overigens staat dat ze de werking niet kunnen garanderen omdat het normaal gekoeld geleverd moet worden.

hier de link https://secure.dokteronline.com/nl/index.php?pag_act=show_prod&prod_ID=272

Ik zou naar sterop zoeken...

Kun je niet even de grens oversteken dan? Hier in de apotheker kost het haast niets, vrij verkrijgbaar
 
wat is het verschil dan met sterop? klopt het dat het gekoeld moet blijven?
 
wat is het verschil dan met sterop? klopt het dat het gekoeld moet blijven?

Het verschil ken ik niet maar het is imo net dat betrouwbaarder (en goedkoper) dan op het net...

sterop bewaar je op kamertemperatuur
 
dit is misschien wel iets wat ik goed kan gebruiken, aangezien mijn vaak zeer minimale eetlust. ik heb dit op dokteronline gevonden, is dit de goede vitamine b12?
overigens staat dat ze de werking niet kunnen garanderen omdat het normaal gekoeld geleverd moet worden.

hier de link https://secure.dokteronline.com/nl/index.php?pag_act=show_prod&prod_ID=272
Ziet er goed uit, maar ik heb geen ervaringen met die shop. Overigens moet b12 niet gekoeld bewaard worden.

ps: bevat maar 500mcg/ml en redelijk duur :s
 
heb net effe al de pagina door gelezen, en heb nog 2 vragen

hoeveel ML moet je in spuiten als je EOD doet

ken je gewoon altijd door blijven gaan met 2 weken on en 2 weken off

gr
 
Back
Naar boven