sterk dat hier over 'goed' en 'slecht' gediscussieerd kan worden, dat lijkt me bij eender welk 'menselijk' conflict volledig overbodig. Het heeft ook geen zin om over invloedssferen of religieuze overtuigingen te praten want beide zijn even achterlijk en stupide. Dit conflict draait om dezelfde dingen als dat elk ander conflict: grondgebied, macht en machtsbehoud. In 1945 kregen de joden een land voor zichzelf en alle perks die ermee gepaard gingen, in een periode van iets meer als 60 jaar hebben ze zich opgewerkt tot één van de economische (nucleaire) grootmachten in hun regio, zelfs de wereld. Menig buurlanden waren niet opgezet met hun bestaan maar ze hebben elke invasie/opstand effectief de kop ingedrukt, en de vorige bewoners van hun heilig land hebben ze systematisch onderdrukt. Wat zou je als machtsinstantie nog meer willen? Ze hebben de volledige controle over de regio, mainstream media aan hun kant en de steun van alle Westerse mogendheden, perfect toch?
Betekent dit dat ik pro-Israel ben? nee, ik ben anti-iedereen om het zo te zeggen, want er is geen goed of kwaad, er is alleen de menselijke aard die zich al 10.000 jaar manifesteert in onze handelingen en daden, en wat blijkt? ALTIJD leiden die gedragingen tot nare omstandigheden. Dus waarom hypocriet doen en doen alsof sommigen beter zijn dan anderen?
Zelfs al geef je elke aardbewoner dezelfde ecologische voetafdruk als een Amerikaan en voldoe je aan elke basic en overbodige behoefte zou conflict nog steeds niet uit de wereld geholpen worden, omdat de mens het gewoon niet kan laten, hebberigheid en egoisme zijn perfect normale gevoelens die in elk mens en dier ingebakken zitten, en als we dat al zouden kunnen aanvaarden zouden we al pakken verder komen in deze wereld