Fitness Seller

Stelling Jonge kinderen mogen niet geconfronteerd worden met religie

# Pleeg geen moord.
# Pleeg geen overspel.
# Steel niet.
staat toch duidelijk in de tien geboden en zijn nu ook heersende normen in onze samenleving.

vrije meningsuiting en democratie, de grootste peilers van onze samenleving hebben hun oorsprong in dat humanisme (waar je als Nederalnder potverdomme trots op moet zijn). Wat in de tien geboden staat wordt gedeeld door alle grote religies, en ben er zeker van dat zoiets in een pre-christelijk Europa ook gehanteert werd. op sumerische kleitabletten van 3000 jaar oud staan zelfs al zaken als "heb uw naaste lief".

Mooie stelling. Zeg ik van niet dan? Ik zeg dat je een leven kan leiden zonder religie. Heel veel mensen brengt dat ook geluk en succes.

Nee, het is precies hetzelfde. Alleen het Christendom is verspreid over de hele wereld en heeft nog steeds veel aanhangers, dat geeft nog eens aan hoe retarded veel mensen zijn.
ja en die mensen vinden jou ook retarded, je gaat immers naar de hel door hier als zondaar te leven. (;))

---------- Toegevoegd om 15:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:46 ----------

Ik benader het niet vanuit een wetenschappelijk oogpunt want dan zou ik helemaal niets vertellen over religie behalve dat er mensen zijn die er in geloven en er geen enkel bewijs voor is. Ik bedoel er mee dat je je mening achterwege moet laten wanneer je hen verteld over religie (en dus ook atheisme).
je komt altijd vanuit een bepaalde positie en benadert het ook vanuit die positie, in die zin ben ook jij subjectief, omdat je deel uit maakt van de wereld.

vrije meningsuiting en democratie, de grootste peilers van onze samenleving hebben hun oorsprong in dat humanisme (waar je als Nederalnder potverdomme trots op moet zijn). Wat in de tien geboden staat wordt gedeeld door alle grote religies, en ben er zeker van dat zoiets in een pre-christelijk Europa ook gehanteert werd. op sumerische kleitabletten van 3000 jaar oud staan zelfs al zaken als "heb uw naaste lief".
Ben ik trots op hoor (wel grappig trouwens, dat je zegt trots op democratie te moeten zijn, maar zelf stelt dat wanneer 20% van de wereld atheistisch is de andere 80 procent dom is, blijkbaar een andere democratieopvatting dan ik)

in nederland zijn dat inderdaad belangrijke pijlers, maar in china dan?

De bijbel is als geschiedenis een vrij grote faal eigenlijk. Er is maar erg weinig archeologisch bewijsmateriaal dat de verhalen in de bijbel ondersteunt en veel figuren die volgens de bijbel hebben bestaan kennen al helemaal geen bewijsmateriaal. Met als summum het bestaan van Jezus, 0,0 bewijs dat de man ooit bestaan heeft. Jezus is toch de basis van zo'n beetje het hele moderne Christendom.
Ook in het geval dat we het hebben over een louter menselijke creatie, zou het vrij waarschijnlijk zijn dat er tenminste een leider is die die creatie als waarheid gaat verkondigen. Gezien er sprake is van apostelen, zou je verwachten dat er ook sprake is van een leider. Het bestaan van de apostelen is vrij waarschijnlijk. Iemand heeft dat boek ooit geschreven, tenzij je er vanuit gaat dat het om één gek gaat die onder verschillende namen dat boek heeft geschreven en verspreid. Er zullen naar alle waarschijnlijkheid wel gebeurtenissen in staan die iemand ooit heeft ervaren. Maar die zullen waarschijnlijk in veel gevallen ook wat boeiender gemaakt zijn met de fantasie van de schrijver ;)

God is toch net zo goed een menselijke creatie, ontsproten uit de breinen van mensen die niet begrepen hoe de wereld in elkaar stak en/of aan breinen die er belang bij hadden dat hun onderdanen bepaalde regels werden opgelegd.
Ik weet dat niet. Ik kan alleen stellen dat beide opties mogelijk zijn. Er zijn natuurlijk heel wat zaken die duidelijk menselijke verzinsels zijn, wat zeker de geloofwaardigheid van die religies naar beneden haalt. Maar het vormt geen bewijs voor het niet bestaan van een god.

• Topic Starter Topic Starter
en logica is iets wat er altijd geweest is en zal zijn?

Het lijkt mij dat ieder mens wel een gevoel voor logica en "goed" of "fout" heeft. De gemiddelde mening die hier uit komt worden dan als wetten/regels of normen en waarden opgenomen. Tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn bij een aantal mensen zoals serie-moordenaars bijvoorbeeld.

van paternalisme ben ik nooit een fan geweest, geef eens aan wat te prefereren is aan de logica boven religie?

harde stellingen zijn leuk, maar ik stel liever zaken die realistisch zijn, ook al kun je daar weinig mee vanuit de logica.

ik heb het nergens over logica gehad, wel over rationaliteit waar logica slechts een deeltje van uit maakt. argumenten die we samen delen en waarmee we conflicten oplossen, waar we onder andere deze discussie mee voeren om tot een mogelijke consensus te komen. Ik zie niet in hoe een onbeargumenteerde stelling als "god bestaat" ons had verder kunnen helpen evenmin de rationele stellingen die hier uit hadden voortgevloeid. want indien in die in twijfel had getrokken hadden we de eerste stelling over het bestaan van God in twijfel moeten trekken, en dat is nu iets wat een gelovige niet doet.

Ook in het geval dat we het hebben over een louter menselijke creatie, zou het vrij waarschijnlijk zijn dat er tenminste een leider is die die creatie als waarheid gaat verkondigen. Gezien er sprake is van apostelen, zou je verwachten dat er ook sprake is van een leider. Het bestaan van de apostelen is vrij waarschijnlijk. Iemand heeft dat boek ooit geschreven, tenzij je er vanuit gaat dat het om één gek gaat die onder verschillende namen dat boek heeft geschreven en verspreid. Er zullen naar alle waarschijnlijkheid wel gebeurtenissen in staan die iemand ooit heeft ervaren. Maar die zullen waarschijnlijk in veel gevallen ook wat boeiender gemaakt zijn met de fantasie van de schrijver ;)

Ik weet dat niet. Ik kan alleen stellen dat beide opties mogelijk zijn. Er zijn natuurlijk heel wat zaken die duidelijk menselijke verzinsels zijn, wat zeker de geloofwaardigheid van die religies naar beneden haalt. Maar het vormt geen bewijs voor het niet bestaan van een god.

Er is net zo goed 0,0 bewijs voor die apostelen. Al het geschreven 'bewijs' is van tientallen jaren na de dood van Jezus en de datering van het oudste Nieuwe Testament is nog vele honderden jaren daarna. Niet echt overtuigend bewijs dus voor al die sprookjesverhalen.

Ben ik trots op hoor (wel grappig trouwens, dat je zegt trots op democratie te moeten zijn, maar zelf stelt dat wanneer 20% van de wereld atheistisch is de andere 80 procent dom is, blijkbaar een andere democratieopvatting dan ik)

in nederland zijn dat inderdaad belangrijke pijlers, maar in china dan?

touché, maar democratie houdt meer in dan meningen optellen en de meerderheid laten beslissen, eerder de mogelijkheid om in discussie te gaan en ALLES te bevragen. Daar ging het topic ook over: religie in scholen houdt in dat sommige zaken niet bevraagd kunnen worden.

en over china: tja een clownstaat waarin mensen zich niet kunnen ontplooien.

Het lijkt mij dat ieder mens wel een gevoel voor logica en "goed" of "fout" heeft. De gemiddelde mening die hier uit komt worden dan als wetten/regels of normen en waarden opgenomen. Tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn bij een aantal mensen zoals serie-moordenaars bijvoorbeeld.
nee, dat hebben mensen niet. een voorbeeld daarvan is het handelen naar risico's, dat kunnen mensen niet

ik heb het nergens over logica gehad, wel over rationaliteit waar logica slechts een deeltje van uit maakt. argumenten die we samen delen en waarmee we conflicten oplossen, waar we onder andere deze discussie mee voeren om tot een mogelijke consensus te komen. Ik zie niet in hoe een onbeargumenteerde stelling als "god bestaat" ons had verder kunnen helpen evenmin de rationele stellingen die hier uit hadden voortgevloeid. want indien in die in twijfel had getrokken hadden we de eerste stelling over het bestaan van God in twijfel moeten trekken, en dat is nu iets wat een gelovige niet doet.
net alsof emotie (waar ik geloven grootendeels onder reken) los staat van ratio, de twee hangen absoluut samen. daarom denk ik dat geloven en rationeel zijn ook best samen kan gaan tot op zekere hoogte. tuurlijk, rationeel kun je niet beargumenteren dat god bestaat, maar bepaalde mensen voelen het wel zo. gevoelens wegdenken en alleen ratio zien is vrij zwartwit denken en de werkelijkheid is zo slecht te bevatten.

nope er bestaat niet zoiets als een aangeboren logica van "goed" en "kwaad" eerder altruistische trekjes die we als waardevol beschouwen en die we willen installeren dmv gegronde argumenten.

Er is net zo goed 0,0 bewijs voor die apostelen. Al het geschreven 'bewijs' is van tientallen jaren na de dood van Jezus en de datering van het oudste Nieuwe Testament is nog vele honderden jaren daarna. Niet echt overtuigend bewijs dus voor al die sprookjesverhalen.
Dat het boek (en dus de religie) voor 100% verzonnen en verspreid werd door een onbekend figuur en als gevolg daarvan heel veel mensen gelovig zijn geworden, lijkt mij minder waarschijnlijk dan dat er van in begin een soort leidersfiguur was met mensen die hem hielpen om het geloof te verspreiden.

Als atheïst kan je dat laatste natuurlijk perfect aannemelijk achten, zonder daar verdere conclusies uit te trekken aangaande je eigen geloof, zijnde het ontkennen van een bestaan van god.

touché, maar democratie houdt meer in dan meningen optellen en de meerderheid laten beslissen, eerder de mogelijkheid om in discussie te gaan en ALLES te bevragen. Daar ging het topic ook over: religie in scholen houdt in dat sommige zaken niet bevraagd kunnen worden.

en over china: tja een clownstaat waarin mensen zich niet kunnen ontplooien.
tuurlijk moet je democratie breder zien, daarom denk ik ook dat religieus onderwijs prima past binnen de meer rationele kaders die reeds bestaan in onze samenleving. je kunt niet zuiver de bijbel (of q'ran) gaan prediken in nederland, dan krijg je de onderwijsinspectie op je dak en kun je dicht.

nee, dat hebben mensen niet. een voorbeeld daarvan is het handelen naar risico's, dat kunnen mensen niet

net alsof emotie (waar ik geloven grootendeels onder reken) los staat van ratio, de twee hangen absoluut samen. daarom denk ik dat geloven en rationeel zijn ook best samen kan gaan tot op zekere hoogte. tuurlijk, rationeel kun je niet beargumenteren dat god bestaat, maar bepaalde mensen voelen het wel zo. gevoelens wegdenken en alleen ratio zien is vrij zwartwit denken en de werkelijkheid is zo slecht te bevatten.

dat heb ik ook nooit gezegd (zie vorige post) gevoelens moet je mee betrekken in een rationeel discours. Gevoelens zijn daarnaast naturalistisch te verklaren, evenzeer als het geloof in God. Dat maakt die gevoelens niet minder waardevol, je komt wel tot het besef dat ze geen gateway vormen tot hogere waarheden en daar hou je rekening mee wanneer je bepaalde handelingen stelt.

nope er bestaat niet zoiets als een aangeboren logica van "goed" en "kwaad" eerder altruistische trekjes die we als waardevol beschouwen en die we willen installeren dmv gegronde argumenten.

Dat weet ik zo nog niet hoor, de meeste organismen zullen enkel op andere organismen jagen wil dat dan ook zeggen dat ze deze logica verkregen hebben dmv opvoeding?

@ riggard denk je dan echt dat ik zo dogmatisch ben door een naturalistische levenshouding te verdedigen? Ik geloof oprecht dat zoiets enkel kan bijdragen aan het collectief geluk des mensen, meer dan religie ooit zal kunnen. Ik ben daarvoor bereid om discussie te gaan. Is dat dan sowieso niet superieur op alle vlakken tov elk dogmatisme. Ik geloof gerust dat ik er naast kan zitten (maar zolang er niets overtuigend op mijn weg komt, ben ik bereid die instelling te behouden, een gelovige maakt zich imuun voor de overtuigingskracht van bepaalde argumenten, zoiets moet voor elk individu ooit op fiasco's uitlopen, of hem vasthouden in zijn zeepbelletje door zijn weigering om all the way te gaan.

dat heb ik ook nooit gezegd (zie vorige post) gevoelens moet je mee betrekken in een rationeel discours. Gevoelens zijn daarnaast naturalistisch te verklaren, evenzeer als het geloof in God. Dat maakt die gevoelens niet minder waardevol, je komt wel tot het besef dat ze geen gateway vormen tot hogere waarheden en daar hou je rekening mee wanneer je bepaalde handelingen stelt.
maar dat houdt niet per se in dat ze niet binnen het onderwijs passen.

Dat weet ik zo nog niet hoor, de meeste organismen zullen enkel op andere organismen jagen wil dat dan ook zeggen dat ze deze logica verkregen hebben dmv opvoeding?

maar ze doordenken dit niet, ze gaan niet zover om het waarom van de zaak in vraag te stellen. Instinct heeft dus niets met logica te maken.

---------- Toegevoegd om 16:22 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:21 ----------

maar dat houdt niet per se in dat ze niet binnen het onderwijs passen.

maar wat vind je dan wel passend binnen het onderwijs? heb je concrete vbn van religieuze stellingen die hun plaats binnen dat onderwijs kunnen krijgen, stellingen die binnen het seculier onderwijs geen plaats hebben?

maar ze doordenken dit niet, ze gaan niet zover om het waarom van de zaak in vraag te stellen. Instinct heeft dus niets met logica te maken.

Maar dan zouden wij toch ook kunnen oordelen over wat goed en fout is puur door ons instinct en er dus ook mee geboren zijn?

Maar dan zouden wij toch ook kunnen oordelen over wat goed en fout is puur door ons instinct en er dus ook mee geboren zijn?

zou zeker kunnen, maar de geschiedenis heeft meermaals uitgewezen dat een gut feeling tot de grootste misere leidt (Holocaust, Racisme, haatoorlogen in zwart Afrika) De wereld is nu eenmaal te complex geworden om puur op gevoel te handelen. instinct werkt prachtig bij dieren, bij mensen nooit of amper.

Terug
Naar boven