XXL Nutrition

JSub | Log van een beginner

JSub

Novice
Waardering
0
Inleiding (startpost)

Beste dbb'ers,

Na wat rondkijken op deze fantastische site en met name na het zien van alle progressie foto's vind ik het tijd om een stapje verder te gaan met mijn fitness. Alleen ik denk dat ik jullie hulp hierbij hard kan gebruiken!
Aangezien ik nergens op dit forum een echt plan van aanpak kon vinden voor de beginnende bb'er heb ik dit topic gemaakt. Ik hoop dat andere mensen er wat aan hebben en zal proberen zo regelmatig mogelijk vooruitgang te posten. Hopelijk kunnen jullie mij en anderen zo helpen!!

Ongeveer 2,5 jaar geleden ben ik begonnen met wat lichte fitness en conditietraining. Ik ben altijd wat molliger geweest en ben toen eerst snel afgevallen door veel te trainen en weinig te eten. Daarna ben ik ongeveer 3x per week krachttraining gaan doen wat mooie resulaten had! Helaas ben ik weer afgezakt en ben ik nu weer aardig dik:

Stats:
-1,76m
-80kg
-20% bf

Zoals ik al zei wil ik daar gewoon van af! Ik stel het telkens uit, maar wil er nu gewoon voor gaan. De vraag is alleen, hoe ga ik dit aanpakken? Is het wel verstandig om eerst af te vallen en daarna pas 'echt' te gaan trainen? Moet ik wel meteen beginnen met 4/5x in de week trainen? En moet ik nou minder of meer gaan eten?

Al deze vragen bleven een paar jaar geleden ook al door mn kop rondspoken, maar het is me niet gelukt om hier een goed antwoord op te vinden. Alvast heel erg bedankt voor alle hulp, ik hoop dat ik met jullie hulp een topic kan maken waar heel veel beginnende bb'ers wat aan hebben.

MVG,
JSub

Update 1: Naar aanleiding van de posts van JudokaDomie ga ik rippetoe's program volgen. In de komende tijd zal ik elke dag na mijn training posten hoe het gaat... en wie weet over jaartje een progressie pic...

Laatst bewerkt:
Beste dbb'ers,

Na wat rondkijken op deze fantastische site en met name na het zien van alle progressie foto's vind ik het tijd om een stapje verder te gaan met mijn fitness. Alleen ik denk dat ik jullie hulp hierbij hard kan gebruiken!
Aangezien ik nergens op dit forum een echt plan van aanpak kon vinden voor de beginnende bb'er heb ik dit topic gemaakt. Ik hoop dat andere mensen er wat aan hebben en zal proberen zo regelmatig mogelijk vooruitgang te posten. Hopelijk kunnen jullie mij en anderen zo helpen!!

Ongeveer 2,5 jaar geleden ben ik begonnen met wat lichte fitness en conditietraining. Ik ben altijd wat molliger geweest en ben toen eerst snel afgevallen door veel te trainen en weinig te eten. Daarna ben ik ongeveer 3x per week krachttraining gaan doen wat mooie resulaten had! Helaas ben ik weer afgezakt en ben ik nu weer aardig dik:

Stats:
-1,76m
-80kg
-20% bf

Zoals ik al zei wil ik daar gewoon van af! Ik stel het telkens uit, maar wil er nu gewoon voor gaan. De vraag is alleen, hoe ga ik dit aanpakken? Is het wel verstandig om eerst af te vallen en daarna pas 'echt' te gaan trainen? Moet ik wel meteen beginnen met 4/5x in de week trainen? En moet ik nou minder of meer gaan eten?

Al deze vragen bleven een paar jaar geleden ook al door mn kop rondspoken, maar het is me niet gelukt om hier een goed antwoord op te vinden. Alvast heel erg bedankt voor alle hulp, ik hoop dat ik met jullie hulp een topic kan maken waar heel veel beginnende bb'ers wat aan hebben.

MVG,
JSub

1. direct beginnen met krachttraining, hoe meer spieren je aan het werk zet des te meer je verbrand. Ook zal meer spiermassa je sneller beter laten uitzien. Een heel goed beginners schema is rippetoe. Op dag A doe je squat 3 setjes van 5, deadlift 1 setje van 5 en bench press 3 setjes van 5. Op dag B doe je squats 3 setjes van 5, military press 3 setjes van 5 en bent over rows 3 setjes van 5 (of cleans als je dat beter vind). Voor wat de oefeningen inhouden zoek je beste rond (:google: of dbb) en vraag je je instructeurs. Je zult snel klaar zijn in het begin, de tijd die je over hebt kun je goed cardio doen. Je doet dan 3x per week trainen in de vorm van:

week 1) A - B - A
week 2) B- A- B
enz.

Cardio kun je buiten trainingsdagen ook nog apart doen maar uit ervaring spreek ik dat (te) veel cardio je motivatie meestal verminderd, 3x per week is in principe voldoende.

2. Qua eten zorg dat je goed eet, veel eiwitten, weinig vet. Buiten je eiwitten om probeer je fruit en rouwkost te eten om de honger te stillen.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor je uitgebreide reactie JudokaDomie! Vandaag hou ik nog een keertje vast aan mn oude schema en daarna zal ik jou trainingsschema volgen. Ik kom net van mn werk dus heb nu tijd om er goed naar te kijken ;). Maar zoals je al zei, het is inderdaad best weinig, dus ik hou ik zeker tijd over voor cardio.

Hoelang adviseer je om met dit schema te werken en kan je misschien iets meer vertellen over de voeding? Ik ben echt een leek op dit gebied.

Ik zal vanavond posten wat ik vandaag heb uitgevoerd! Thx

Met dit schema moet je werken tot je vast zit... als het je niet meer lukt zwaarder te gaan... je moet proberen steeds zwaarder te gaan, en als je dan op een gegeven moment bv. 2 weken blijft steken op dezelfde squat dan is het tijd voor ander schema... dit kan hele tijd duren als beginner...

Qua voeding moet je gewoon veel halfvolle melk drinken, bruin brood eten (met magere kaas of iets dergelijks) en fruit en groenten eten. Ook heel goed is kip/kalkoen filet... En vooral: blijf van de snoep/chips/cola af:thumbup:

• Topic Starter Topic Starter
Nog nat van het douchen toch maar meteen de laptop gepakt om mn log van de eerste dag te maken. Met iemand die daar werkt heb ik het gehad over die rippetoe methode, hij zei dat ik naar zijn mening beter wat anders kon doen, maar in het verleden heb ik gemerkt dat ze wel vaker wat zeggen wat niet klopt...

Vanaf morgen ga ik proberen wat minder te roken en vooral het bier nog maar 1 dagje in de week aan te raken (bij voetbal :D)...

Dag 1 (oude oefeningen, nieuwe methode)

30 min fietsen

Flat Bench Press
1x12xstang (=10kg)
1x8x10 (=30kg)
1x6x15 (=40kg)
1x5x20 (=50kg) laatste met hulp van een maat :(

Flat dumbbell Press
1x8x12
1x6x14
1x5x18 ging nog best goed na bench press :)!

Lat Pull Down (wide en achter mn hoofd)
1x12x20
1x8x40
1x5x50

Leg Extension
1x12x20
1x8x40
1x5x55

Leg Curl
1x12x20
1x8x35
1x5x45
1x1x55 (au...)

Abdominal Machine
1x8x20
1x8x40
1x5x50
1x5x(45,40,..,..,..,..,10,5)

30 min fietsen

Vandaag ben ik er weer is achter gekomen dat de oefening goed uitvoeren belangrijker is dan de oefening op een hoog gewicht uitvoeren... Bij de laatste bench press heb ik me echt overbelast net als bij de laatste leg curl... zal ik nog wel ff voelen!

Ik heb het gevoel dat ik morgen geen spierpijn heb, toch een beetje jammer, spierpijn geeft me namelijk het idee dat ik wat gedaan heb... klopt dit eigenlijk wel?

Ik heb het gevoel dat ik morgen geen spierpijn heb, toch een beetje jammer, spierpijn geeft me namelijk het idee dat ik wat gedaan heb... klopt dit eigenlijk wel?

Niet per se.
Zolang je iedere keer vooruitgang boekt op de compounds (squat, benchpress, deadlift) ben je goed bezig.
Volg gewoon het advies van judokadomie en ga Rippetoe doen, dan krijg je maximaal resultaat.

Terug
Naar boven