AndroidHealthClinic

Juiste verhouding carbs/ eiwit/ vet

catie

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m58
Massa
49kg
Hallo!

Wat zijn de goede verhoudingen carbs/ eiwitten/ vet voor een vrouw met 30% vet om af te vallen (eet op 10-20% onder onderhoud) met 5x per week krachttraining van 1 uur?

Dacht zelf aan 30/50/20?

2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht, de rest is detail ?

• Topic Starter Topic Starter
Dan zit ik dus qua eiwitten niet goed, 50kg x2 gr=100 gr. Dat is obv mijn kcal inname 27%. Moeten dus de overige 73% uit carbs en vet bestaan? ???

De juiste verhouding is nogal persoonsgebonden. Ligt o.a. aan jou gevoeligheid voor carbs enzo.

Hallo!

Wat zijn de goede verhoudingen carbs/ eiwitten/ vet voor een vrouw met 30% vet om af te vallen (eet op 10-20% onder onderhoud) met 5x per week krachttraining van 1 uur?

Dacht zelf aan 30/50/20?

Voor een bulk is dat een goed begin. Aan de hand daarvan kun je voor jezelf veranderingen aanbrengen om te zien of dat beter gaat. Als je wilt cutten zou ik minder dan 50% kh's nemen, maar ongeveer 40 of zelfs 30. Dan ook 30 vet en 30 of 40 ew.

De juiste verhouding is nogal persoonsgebonden. Ligt o.a. aan jou gevoeligheid voor carbs enzo.

Voor een bulk is dat een goed begin. Aan de hand daarvan kun je voor jezelf veranderingen aanbrengen om te zien of dat beter gaat. Als je wilt cutten zou ik minder dan 50% kh's nemen, maar ongeveer 40 of zelfs 30. Dan ook 30 vet en 30 of 40 ew.

Sorry, het is een beetje onduidelijk zo. Ik bedoelde idd 30% koolhydraten, 50% eiwitten en 20% vet. Ik wil cutten en flink ook!

Sorry, het is een beetje onduidelijk zo. Ik bedoelde idd 30% koolhydraten, 50% eiwitten en 20% vet. Ik wil cutten en flink ook!

Oh, nou dat klinkt goed, hoewel 50% eiwit wel veel is. Persoonlijk zou ik 40% eiwit nemen, en 30% vet. Gezonde vetten zijn belangrijk voor je hormoonhuishouding die veel effect heeft op je vetverbranding. Eieren zijn een goede bron van vet, en natuurlijk ook vis, noten en plantaardige oliën.

Super! Thnx! Ga ik gelijk aanpassen. Dus eindelijk amandelen en pindakaas, joeppieee:D

Btw, is het handig om die verhoudingen aan te passen tijdens refeed en rustdagen? En zo ja, hoe?

Tijdens een refeed neem je meer koolhydraten om je uitgeputte voorraden aan te vullen. Vetten en eiwitten hebben niet van dit soort voorraden. Op refeed (cheat) dagen gewoon hoog in koolhydraten, en relatief laag in vet. Eiwitten niet teveel, maar ook niet te weinig natuurlijk
Dan zou ik denk ik gewoon een 30% ew 50% kh en 20% vet aanhouden. Je kan op een refeed nog wel wat hoger in kh's hoor. Dus bvb 20% eiwit 60% kh en 20% vet. Gewoon proberen kijken waar jij je lekker bij voelt.

ikzelf vind het belabgrijk om rond de 2,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht te zitten,
daarbij zorg ik dat idd zoals The Ace al aangaf genoeg vetten binnen te krijgen voor je hormoonshuishouding.
daarna kun je je overige Kcals vrij soepel indelen zolang je maar niet begint te frituren elke dag,
beetje gezond verstand gebruiken bij je voeding, maar je hoeft ook niet te lopen stressen.

ikzelf vind het belabgrijk om rond de 2,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht te zitten,
daarbij zorg ik dat idd zoals The Ace al aangaf genoeg vetten binnen te krijgen voor je hormoonshuishouding.
daarna kun je je overige Kcals vrij soepel indelen zolang je maar niet begint te frituren elke dag,
beetje gezond verstand gebruiken bij je voeding, maar je hoeft ook niet te lopen stressen.

Thnx! 125 gr eiwitten op een dag moet me goed lukken. Ik vertrouw nu dus echt volledig op de adviezen die ik hier krijg, omdat ik inmiddels echt wanhopig ben - in 7 mnd 9 kilo aangekomen en niets eraf, terwijl ik 30% onder ondehoud eet en me helemaal suf sport. Zoals mij dus verteld is, ga ik nu meer eten (ong 10-15% onder ondehoud) om dus af te vallen ???

Fingers crossed dat de weegschaal straks niet op hol slaat :mad:

Dit (hoewel ik gewoon 2 g eiwit per kg vvm aanhoud)

Thnx! 125 gr eiwitten op een dag moet me goed lukken. Ik vertrouw nu dus echt volledig op de adviezen die ik hier krijg, omdat ik inmiddels echt wanhopig ben - in 7 mnd 9 kilo aangekomen en niets eraf, terwijl ik 30% onder ondehoud eet en me helemaal suf sport. Zoals mij dus verteld is, ga ik nu meer eten (ong 10-15% onder ondehoud) om dus af te vallen ???

Fingers crossed dat de weegschaal straks niet op hol slaat :mad:

Oké we hebben hier duidelijk een ander probleem.

Door je lange of strenge dieetfase en het vele sporten heb je je metabolisme de grond in getrokken. Het verschil tussen je energieverbruik en je inname was blijkbaar veel te groot, waardoor je lichaam op standje ''try to survive this horrible Sonja Bakker shit'' is gegaan. De overlevingsmodus dus. Omdat je lichaam denkt dat er veel te weinig voeding binnen komt zal het juist zoveel mogelijk massa vasthouden. Deed je vroeger wel refeeds? Heb je wel goed gerefeed? Hoe voel je je verder, gewoon fit of vaak moe en futloos?

Laatst bewerkt:
Oké we hebben hier duidelijk een ander probleem.

Door je lange of strenge dieetfase en het vele sporten heb je je metabolisme de grond in getrokken. Het verschil tussen je energieverbruik en je inname was blijkbaar veel te groot, waardoor je lichaam op standje ''try to survive this horrible Sonja Bakker shit'' is gegaan. De overlevingsmodus dus. Omdat je lichaam denkt dat er veel te weinig voeding binnen komt zal het juist zoveel mogelijk massa vasthouden. Deed je vroeger wel refeeds? Heb je wel goed gerefeed? Hoe voel je je verder, gewoon fit of vaak moe en futloos?

Ik denk dat je hier idd een punt hebt. Ik heb nooit gesonjabakkerd, maar toen ik stopte met roken ben ik wel veel minder gaan eten, omdat ik in no time 5 kg aankwam. Ik woog 42-43 kg en at enorm veel, mijn stofwisseling was hoog. Na het stoppen kwam ik met wat minder eten (op onderhoudsniveau) dan voorheen snel 5 kg aan en toen ben ik drastisch gaan zakken naar de 1200 kcal (30% onder onderhoud) en veel trainen. Toen kwam ik nog eens 3 kg aan en toen ben ik ook nog eens lowcarb gaan eten (wel veel eiwitten). Refeed heb ik (helaas) alleen op gevoel gedaan, eens in de 10 dgn, geen junkfood en zoettigheid of troep, maar wel meer kcals (op onderhoud). Dit gaat nu al 7 mnd door en het lijkt idd alsof mijn lichaam op slot zit. Teneinde raad en met een vetpercentage van 30% (nooit eerder voorgekomen) ben ik zelfs opnieuw begonnen met roken, maar zit muur en muurvast!

Na alle tips hier ben ik nu gaan eten op 15% onder onderhoud, 1x per 2 weken refeed (hoe precies dat aan te pakken moet ik me nog verdiepen). Heb een goed eetschema met 30% carbs, 40% eiwitten en 30% vet. Krachttraining blijf ik 5x per week doen.

Ik ben wel moe en futloos geweest, maar dat heeft denk ik ook te maken met mijn zeer lage bloeddruk, dus dat heb ik altijd al wel gehad, zelfs toen ik moeiteloos 2500 kcals op een dag wegwerkte en daarbij 43 kg woog.

Dus als je tips hebt hoe hieruit te raken, shoot ;) En thnx voor het meedenken!!!

Je lichaam staat zoals je zelf zegt op slot, dat is overduidelijk.

Minstens 1x per week refeeden, en dan nog OP onderhoud, maar erboven! Anders heeft het geen zin natuurlijk.

En probeer het ook niet extreem clean te houden, want schone voeding kent je lichaam, en daar 'schrikt' het dus niet meer van. Kies ook van enkelvoudige koolhydraten (suikers) en probeer er bovenal lekker van te genieten.

Ik vraag me zelfs af op 1 refeed dag nu voldoende is. Misschien is het beter om een week rust te houden en in die week op of iets boven onderhoud te eten, en het weekend af te sluiten met een fatsoenlijke cheatdag.

Weet je, ik ben inmiddels een beetje zoals jou gaan denken "the pain does not exist". In een ander context wel, maar ik ben nu zo gewend aan zo te eten dat ik het ook goed trek, zo'n prettig gevuld gevoel ipv volgepropt.
Maar door de snelle toename in kg en vet% ben ik echt bang geworden op troep te eten en kan ernorm genieten van mijn 6 kleine en schone porties. Ik vind een dag op opdehoud eten al "vol", laat staan een week? Dit is trouwens mijn eetschema + producten die ik lekker vind en wel dagelijks eet. Als ik daarvan 1400 kcal van bij elkaar raap zit ik al voor mn gevoel goed vol en houd ik ook het KT goed vol.

Hoe pak ik het dus aan, langzaam opbouwen of zo?

Bijlagen

Je weet dat de angst om nog meer aan te komen mentaal is? Zolang je onder je verbruik blijft eten zal je lichaam niet van dat slot afkomen. Je kunt het opbouwen, maar je zult in ieder geval iets moeten doen om dat je lichaam van dat slot af te halen.

Maar even wat anders. Als je 158cm bent, en je weegt 49 kilogram, dan vraag ik me af of je werkelijk 30% vet kan hebben. Dat heb je zeker gemeten op zo'n weegschaal waar je twee handvatten vast moet houden? Dat zou namelijk een hoop verklaren. Op dit forum worden die apparaten uitgek*ots omdat ze gewoon niet eens een fatsoenlijke indicatie geven. Die methode van vet% meten is onnauwkeuriger dan het door iemand te laten schatten.

Mag ik vragen hoe oud je bent? ;)

Je weet dat de angst om nog meer aan te komen mentaal is? Zolang je onder je verbruik blijft eten zal je lichaam niet van dat slot afkomen. Je kunt het opbouwen, maar je zult in ieder geval iets moeten doen om dat je lichaam van dat slot af te halen.

Maar even wat anders. Als je 158cm bent, en je weegt 49 kilogram, dan vraag ik me af of je werkelijk 30% vet kan hebben. Dat heb je zeker gemeten op zo'n weegschaal waar je twee handvatten vast moet houden? Dat zou namelijk een hoop verklaren. Op dit forum worden die apparaten uitgek*ots omdat ze gewoon niet eens een fatsoenlijke indicatie geven. Die methode van vet% meten is onnauwkeuriger dan het door iemand te laten schatten.

Ace, ik ben 32 jaar. Mijn vet heb ik gemeten op de ouderwetse manier- heupomtrek, buik en nek meten. Maar ik zie het ook overduidelijk in de spiegel- als ik zit heb ik 3 flinke rollen bij mijn buik, mijn bovenarmen zijn 2x zo breed in omtrek geworden als voorheen en mijn spijkerbroeken van 7 mnd geleden komen niet verder dan mijn knieen :( Spier is het zeker niet wat die 9 kilo heeft veroorzaakt, dus ik gok dat het haast wel vet moet zijn.

Het gekke is dus dat ik hiervoor 42.5 woog, ontbeet met poffertjes of pannekoeken, in mijn 4 kopjes koffie gingen 3 klontjes suiker per kopje, uitgebreid uit lunchen met 2 gangen of de snackbar/ turk, avondeten net zoveel op mijn bord als mijn man (96 kg, ex-BB-er). Niets 6 maaltijden, niets no-carbs, veel troep. En toch 42.5 wegen! En nu dus zo gezond als een gek eten, veel KT en toch 9 kg verder ;)

Dat dacht ik dus ook..dan heeft ze dus echt weinig vetvrije massa.

Terug
Naar boven