AndroidHealthClinic

Keto / low-carb als remedie tegen acne bij volwassenen

Baloo

Dutch Bodybuilder
Waardering
30
Lengte
1m90
Massa
85kg
Vetpercentage
11%
Wanneer je artikels tegenkomt over acne bij volwassenen lees je altijd hetzelfde: stress, hormonale onevenwichtigheid (menstruatie), cafeïne, roken, milieu, cosmetica en erfelijkheid zouden allemaal acne tot gevolg kunnen hebben.
Meestal raadt men dingen aan zoals bvb zalfjes of reinigingsmiddelen. Die lossen het probleem misschien tijdelijk indirect op, maar wat men echter vergeet is dat de oorzaak vaak dieper ligt.

Men ziet dikwijls over het hoofd dat voeding een belangrijke rol kan spelen. Onderzoek heeft aangetoond dat een low-carb dieet, verbazingwekkende resultaten kan geven voor bepaalde volwassenen. Even kort uitleggen waarom dit zo is.
Het grote probleem ligt bij een teveel aan insuline. Insuline is een hormoon dat als taak heeft de te hoge bloedsuikerspiegel, die ontstaat na een koolhydraatrijke maaltijd, terug naar beneden te halen door de glucose in je bloed naar je cellen te transporteren en te gebruiken als energie.

Men begint bij meer en meer volwassenen symptomen vast te stellen zoals insulineresistentie (cellen zijn ongevoelig voor insuline) en hyperinsulinemie (overproductie van insuline al dan niet dankzij insulineresistentie), welke kunnen leiden tot diabetes type 2 op latere leeftijd.
Een chronisch te grote aanmaak van insuline zal er namelijk op termijn voor zorgen dat je alvleesklier, die verantwoordelijk is voor de productie van insuline, overwerkt geraakt. Je cellen worden tegelijkertijd zo insulineresistent dat er op termijn een insulinetekort zal ontstaan, en dus diabetes kan plaatsvinden.

Ongeveer 25% van de Amerikaanse bevolking lijdt aan een hyperinsulinemie. In Europa is het niet veel beter.
Wanneer deze personen carbs eten, kan er een overproductie van insuline plaatsvinden. Deze insuline zal op zijn beurt via een hormonale reactie er voor zorgen dat je huid vettiger wordt, wat de talgproductie stimuleert, waardoor de poriën verstopt geraken.

Een dieet van low-carb of zelfs keto kan er dus voor zorgen dat je acne volledig verdwijnt en deze gewoonte aanhouden kan ervoor zorgen dat je hier nooit meer last van hebt. Het lijkt er dus op dat er weer een voordeel van low-carb aangetoond is.

Ik persoonlijk ben hier achter gekomen toen ik de eerste keer aan het Cyclic Ketogenic Diet begon. Na enkele weken keto had ik voor de eerste keer in jaren een gaaf gezicht. Ook had ik geen last meer van een vettige huid, iets waar ik vanaf men puberteit al last van had. Toen ik daarna terug begon te bulken met 40/40/20 k/e/v merkte ik dat men acne stilaan terugkwam.
Ik ben me dan gaan verdiepen in insulineresistentie en hyperinsulinemie en merkte dat er een direct verband bestond tussen chronisch hoge hoeveelheden insuline in je bloed en acne.

Ik moet er wel bij vermelden dat dit zeker niet alle acne bij volwassenen gaat aanpakken. Bij mensen die tekenen van hyperinsulinemie vertonen (overgewicht, vetophoping heup & taille, zwembandjes, heel vaak honger na maaltijd, slaapstoornissen, gewrichtsklachten, vermoeidheid, emotinionele instabiliteit, chronische infecties, onvruchtbaarheid en concentratiestoornissen), zou het eventueel wel kunnen helpen.
Belangrijker nog, indien je kenmerken van insulineresistentie of hyperinsulinemie vertoont, zal een aanpassing van je dieet naar low-carb of keto, op verloop van tijd je gezondheid ten goede komen.

Bronnen:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/35161-acne-bij-volwassenen-de-meest-voorkomende-oorzaken.html
http://livinlavidalocarb.blogspot.com/2006/10/study-lower-insulin-levels-generated-by.html
http://www.osteopathietexel.nl/pages/voeding_spijsv_hypogl.htm
http://www.thijsklompmaker.nl/acne.htm
http://www.coradefluiter.nl/boek/slim1.1.php
http://overgewicht.pilliewillie.nl/obesitas/behandeling.overgewicht.2.php

maar keto = meer eiwit en dat zorgt dan toch weer voor meer acné?

Heb het ruim een jaar gedaan, en nooit een puistje/acne of wat dan ook gehad.
Nu sinds een week weer carbs aan het eten, en de huid is al flink van slag...

Yep ik merk het ook als ik minder carbs eet dat m'n huid dan veel gladder wordt.

Wat betreft de eiwitinname merk ik geen verschil met m'n huid tussen veel of weinig eiwit.

Yup, heb van nature ook een enorme vettige huid. En voeding heeft er zeker veel invloed op. Alleen het probleem is dat als ik low carb ga, hoger in eiwitten of vetten moet zitten. Daardoor krijg ik ook meer last van acne. Tijdens een cut periode, waar ik gewoon lager in totale calorieën ga zitten zie ik het verschil wel duidelijk. Totaal geen puistjes meer. Komt er dus op neer voor mij, meer eten staat voor mij gelijk aan vettigere huid en meer puistjes. Maar op nou heel mijn leven net op onderhoud te moeten eten.....dilemma.

• Topic Starter Topic Starter
maar keto = meer eiwit en dat zorgt dan toch weer voor meer acné?

Keto =/= meer eiwit.
Het is niet aan te raden hoger als 30% eiwit te gaan met keto, omdat je dan eiwit via gluconeogenese gaat omzetten naar carbs.
Met uitzondering van je PWO shake is whey is dan ook niet aan te raden omdat het simpelweg niet genoeg vetten bevat en een te grote insulinerespons kan geven waardoor je uit ketose kan geraken.
Vast voedsel zoals vlees en vis zou normaal weinig invloed mogen hebben op acne.
Moest je lactose intollerant zijn en hiervan acne krijgen zal je altijd je wheyinname wat moete beperken maar persoonlijk gebruik ik whey veel minder met keto als met 40/40/20 k/e/v om de bovenvermelde reden.

Heb het ruim een jaar gedaan, en nooit een puistje/acne of wat dan ook gehad.
Nu sinds een week weer carbs aan het eten, en de huid is al flink van slag...

Nooit gedacht dat jij terug naar de carbs zou grijpen :eek:
Jij was een van de redenen waarom ik destijds keto geprobeerd heb ;)
Is er een speciale reden voor misschien?

Yup, heb van nature ook een enorme vettige huid. En voeding heeft er zeker veel invloed op. Alleen het probleem is dat als ik low carb ga, hoger in eiwitten of vetten moet zitten. Daardoor krijg ik ook meer last van acne. Tijdens een cut periode, waar ik gewoon lager in totale calorieën ga zitten zie ik het verschil wel duidelijk. Totaal geen puistjes meer. Komt er dus op neer voor mij, meer eten staat voor mij gelijk aan vettigere huid en meer puistjes. Maar op nou heel mijn leven net op onderhoud te moeten eten.....dilemma.
Ouch dat is natuurlijk wel een ander probleem. Al eens geprobeerd volledig keto te gaan?
Toen ik dagelijks rond men training men insuline liet spiken door wat meer carbs (TCD) te eten had ik ook opmerkelijk veel last van acne.
Misschien kan volledig "no"-carb gaan beter werken?

Mja, een leven zonder carbs is voor mij niks. Volgens mij krijg ik dan ook een behoorlijke dip in mijn energie na een tijdje. Het puistjes probleem is ook niet heel erg bij mij. Daarbij vind ik het ook niet echt natuurlijk. Hoe dan ook, het is wel interessant om te zien dat het effect heeft op je huid. Heel herkenbaar.

Nooit gedacht dat jij terug naar de carbs zou grijpen :eek:
Jij was een van de redenen waarom ik destijds keto geprobeerd heb ;)
Is er een speciale reden voor misschien?
Haha, ik heb het een jaar gedaan en heb mijn bloed uitgebreid laten testen. Was allemaal perfecto, maar ik wilde zelf eens ervaren hoe mijn lichaam reageerde op high-carbs na zo'n lange periode zonder. Ken zelf geen mensen die zo lang het gevolgd hebben, dus ben gewoon wat aan het testen.

In 1week 4kg aangekomen, hoop vocht. Lichaam is het niet gewend ;)
Ik ga dit 3maanden doen en dan weer terug naar het AD. Soort van cycles, ben benieuwd..

Mja, een leven zonder carbs is voor mij niks. Volgens mij krijg ik dan ook een behoorlijke dip in mijn energie na een tijdje.
Ik heb juist meer energie, en het belangrijkste dat deze stabiel is gedurende de dag. Moet weer behoorlijk wennen aan die carb-crashes moet ik zeggen..
En het is niet zo dat je zonder carbs gaat natuurlijk, af en toe een goede refeed!

Haha, ik heb het een jaar gedaan en heb mijn bloed uitgebreid laten testen. Was allemaal perfecto, maar ik wilde zelf eens ervaren hoe mijn lichaam reageerde op high-carbs na zo'n lange periode zonder. Ken zelf geen mensen die zo lang het gevolgd hebben, dus ben gewoon wat aan het testen.

In 1week 4kg aangekomen, hoop vocht. Lichaam is het niet gewend ;)
Ik ga dit 3maanden doen en dan weer terug naar het AD. Soort van cycles, ben benieuwd..

Hmmm ik ken het gevoel nog toen ik uit keto kwam. Stilaan die carbs opbouwen en toch nog helemaal opblazen van het vocht...
Ik ga na men cut toch eens proberen te bulken met CKD of AD (is er trouwens een verschil?). Ik ben toch eens benieuwd of dat echt gaat werken.

Ik heb juist meer energie, en het belangrijkste dat deze stabiel is gedurende de dag. Moet weer behoorlijk wennen aan die carb-crashes moet ik zeggen..
En het is niet zo dat je zonder carbs gaat natuurlijk, af en toe een goede refeed!

Yup same here, ik zou nooit zo laag in Kcal kunnen gaan met carbs in men dieet en toch nog de energie hebben die ik nu heb.
Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe je presteert met keto in combinatie met extreem lange fysieke inspanningen. Bvb marathon of iets dergelijks.
Ik twijfel namelijk of ik me zou inschrijven voor de dodentocht van dit jaar in Bornem aangezien ik dan in keto zou zitten.

Even ter info mijn persoonlijke ervaring:
Na 3 dagen: Huid is duidelijk minder vettig
Na 5 dagen: Merkbare afname acne
Na 10 dagen: Huid is niet vettig meer. Na een douche minder last van samentrekkende huid.
Na 14 dagen: Perfect gave huid vlak voor eerste refeed
Na 16 dagen: Huid is na refeed lichtjes vettiger geworden, acne blijft weg.

Nu ben ik ruim een maand bezig met keto en men huid heeft maanden niet zo clean geweest. Ieder heeft zen mening over low-carb, maar imo is het vlotter, efficienter en gezonder als Roaccutane.

Vindt je low-carb maar niets op langere termijn, kan je het misschien eens een week uitproberen. Ik merkte allesinds resultaat na 5 dagen.

Yup same here, ik zou nooit zo laag in Kcal kunnen gaan met carbs in men dieet en toch nog de energie hebben die ik nu heb.
Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe je presteert met keto in combinatie met extreem lange fysieke inspanningen. Bvb marathon of iets dergelijks.
Ik twijfel namelijk of ik me zou inschrijven voor de dodentocht van dit jaar in Bornem aangezien ik dan in keto zou zitten.

Wat ik me kan herinneren werkt lange inspanningen met hoge intensiteit en keto niet samen toch? Ik heb het niet zelf uitgeprobeerd, maar ik dacht dat hoge intensiteit cardio bijvoorbeeld afgeraden werd. Maar echt zeker weten doe ik het ook niet, want het lijkt me dat als je lichaam dan energie nodig heeft die gewoon aan je vet begint.

Ik heb bij de laatste keer keto geen cardio hoeven doen, dus ik heb er niet echt ervaring mee. Als het niet met keto gaat zou je wel kunnen proberen telkens kleine hoeveelheden koolhydraten te nuttigen tijdens het rennen, zo wordt het gelijk verbrand?

Ik wil trouwens zelf op 8 juni weer beginnen met keto. Ik heb nu een tijd low-carb geprobeerd maar ik val amper af. Met keto ging het als een speer. Ik herken ook wel wat van je insuline resistentie kenmerken, dus daar zou het aan kunnen liggen? Ik zal dan ook eens op m'n huid letten ik was er vorige keer niet zo bewust van.

Wat ik me kan herinneren werkt lange inspanningen met hoge intensiteit en keto niet samen toch?

Klopt volledig
Die dodentocht is echter 100km wandelen binnen 24u dus dat is nu niet bepaald hoge intensiteit :P
Tegenwoordig lukt 10-15km rustig joggen (+/-10km/u) ook wel aardig met keto. Wel oppassen voor je hartslag, ik blijf meestal rond 140.

dus iedere keer wanneer ik mijn complexe carb gainer inneem, woeker ik mijn acné weer aan?

Dat wordt bepaald door verschillende factoren.
Een groot deel van de volwassenen die last hebben van acné zouden gunstige resultaten kunnen behalen door low-carb te gaan.
Vooral wanneer ze symptonen van hyperinsulinemie vertonen (overgewicht, vetophoping heup & taille, zwembandjes, heel vaak honger na maaltijd, slaapstoornissen, gewrichtsklachten, vermoeidheid, emotinionele instabiliteit, chronische infecties, onvruchtbaarheid en concentratiestoornissen)
Indien je er last van blijft ondervinden kan het misschien de moeite zijn om het een weekje uit te proberen.

Nog even een kleine toevoeging:

Ik gebruikte tot voor kort een kleine hoeveelheid dextrose (15g) PWO om een insulinepiekje te creëeren en spiergroei te stimuleren.
Zo af en toe had ik hier en daar nog wat last van acné. Nu ik ook die dextrose weglaat, is dit dus niet langer het geval.

Nu ben ik bijna 4 maanden verder sinds het begin van m'n keto dieet, en m'n gezicht is nog nooit zo clean geweest.
Echt een wondermiddel imo :)

Hey Baloo, thanks voor het stukje, mede hierdoor ben ik het ook gaan onderzoeken, en volg nu zelfs ook het dieet voor 2 weken..

Zaterdag en de zondag steeds overgeslagen maar deze week ga ik in het weekend door met het dieet.
Vind het moment in de weekend naast de initiële bevrediging van koolhydraten zelfs minder.

Ik merk ook veel verschillen in mijn lichaam als ik overga op ketonen verbranden..
Het meest aparte vind ik dat mijn middag dip verdwijnt maar in het weekend op meer koolhydraten direct weer terug komt.. Dat had ik niet verwacht.

Terug
Naar boven