XXL Nutrition

Keto / low-carb als remedie tegen acne bij volwassenen

• Topic Starter Topic Starter
Hey Baloo, thanks voor het stukje, mede hierdoor ben ik het ook gaan onderzoeken, en volg nu zelfs ook het dieet voor 2 weken..

Zaterdag en de zondag steeds overgeslagen maar deze week ga ik in het weekend door met het dieet.
Vind het moment in de weekend naast de initiële bevrediging van koolhydraten zelfs minder.

Ik merk ook veel verschillen in mijn lichaam als ik overga op ketonen verbranden..
Het meest aparte vind ik dat mijn middag dip verdwijnt maar in het weekend op meer koolhydraten direct weer terug komt.. Dat had ik niet verwacht.

Wanneer je tijdens het weekend koolhydraten laadt zou je calorieinname hoog genoeg moeten zijn om zonder dip je weekend door te geraken.
Mss moet je je calorieinname wat aanpassen of nog wat meer wennen aan het dieet.
Ik merkte, net als jij, enorm veel positieve verschillen aan mn lichaam.
En dat is wat telt.

Kan het ook zijn dat het juist veroorzaakt wordt door een overschot aan koolhydraten? Toen ik normaal drie keer per dag at had ik vrij extreme middag dips. Toen ik door fitness overging op 6 keer per dag eten werd het aanzienlijk minder, maar nu met keto lijkt de dip volledig weg. Wat onverwacht misschien zelfs het grootste voordeel blijkt te zijn voor mij.. Kan het ook zijn dat je qua volume minder eet en dat het dan makkelijker te metaboliseren is voor je lichaam?

• Topic Starter Topic Starter
Een grote hoeveelheid koolhydraten resulteert in een overproductie van serotonine, een neurotransmitter die slaperigheid veroorzaakt.
Ik denk eerder dat serotonine je moe maakt tijdens je refeed, wat gelijkaardig zou kunnen aanvoelen als die namiddagdipjes.

Ik zocht net nog wat naar info hier over, en toen kwam ik dit tegen.

http://www.psycholoog.net/?p=485

het is zo vreemd dat dit haaks op mijn eigen bevinding staat..

---------- Toegevoegd om 12:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:59 ----------

Jammergenoeg kan ik de bron van het stukje niet vinden, site is offline volgens mij..

Ik heb na de puberteit altijd nog een beetje acne gehad, maar nu ik sinds een paar maanden geen suikers (behalve lactose) meer nuttig heb ik nergens last van. En ik krijg nog zat koolhydraten binnen in de vorm van granen.

Ik zocht net nog wat naar info hier over, en toen kwam ik dit tegen.

http://www.psycholoog.net/?p=485

het is zo vreemd dat dit haaks op mijn eigen bevinding staat..

---------- Toegevoegd om 12:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:59 ----------

Jammergenoeg kan ik de bron van het stukje niet vinden, site is offline volgens mij..

Wat een bullshit.

Even een paar dingen ontkrachten die volgens die site beweerd worden.

Voeding die arm is aan koolhydraten zou tot stemmingswisselingen en depressie kunnen leiden. Voor het dieet van Atkins geldt dit: het is zeer rijk aan eiwit en arm aan koolhydraten. Er is kritiek op dergelijke diëten vanwege de vermeende verhoogde kans op schade aan de lever, een hoog cholesterolgehalte en suikerziekte.
:orly:
Al die dingen zijn al lang geleden ontkracht.
Volgens deze studie zijn verzadigde vetten zelfs totaal niet slecht.
http://voedingengezondheid.com/verzadigd-vet-koolhydraten-hartziekten.html

onderzoeksinsitutuut) ontdekte dat de hersenen stoppen met de aanmaak van serotonine bij weglaten van koolhydraten.

Serotonine verbetert de stemming en remt de eetlust.
Complete bullshit, het is wel wat ingewikkelder dan dat. Meer serotonine wil niet zeggen dat je een betere stemming hebt er zijn namenlijk "goede" en "slechte" serotonine receptoren.

Enkele feiten:
SSRI's (antidepressiva) verhogen accuut de hoeveelheid serotonine echter leid dit tot een verslechtering van depressie en angsten de eerste weken bij de start van die medicatie.
Agomelatine is een antidepressiva die een bepaalde serotonine receptor blokkeert (dus ervoor zorgt dat serotonine minder effect heeft op die receptor.
Tianeptine is een antidepressiva die de hoeveelheid serotonine VERMINDERT en die heeft een accuut antidepressief effect.

Antidepressiva danken hun werking aan het laten toenemen van serotonine, waardoor de stemming genormaliseerd wordt.
SSRI's veroorzaken de eerste weken een verslechtering van de symptonen ondaks ze de hoeveelheid serotonine accuut verhogen, ze werken nadien pas doordat er bepaalde serotonine receptoren minder gevoelig worden (5HT1A autoreceptoren en 5HT2C).

Het MIT-team analyseerde de serotoninegehalten van honderd vrijwilligers die er allemaal een verschillend voedingspatroon op na hielden. De één at voornamelijk vlees en andere eiwitrijke levensmiddelen, de ander legde nadruk op koolhydraten, zoals die gevonden worden in ontbijtgranen en brood.

Het team constateerde dat de hersenen alleen maar serotonine aanmaken na het eten van zoete of vezelrijke koolhydraten.
So what?
Minder serotonine is niet slechter, en meer serotonine is ook niet beter, het is wel iets ingewikkelder dan dat.

Wat een stuk pseudoscience zeg.

Laatst bewerkt:
interessant topic, kan ook beamen dat hoeveelheid calorieën een invloed heeft op mijn huid, cutten(2500cal)=gave huid, veel eten(4000cal) en dan vooral veel carbs(350gram) geeft mij een wat vetter voorhoofd(normaal droog en wat schilferig) en zit veel lekkerder in mijn vel, zal wel met betere hormoonhuishouding te maken hebben.

Laatst bewerkt:
Los van voeding, heeft er ook iemand gekeken naar de repons van acne op hormonen ? testosteron is een goede kandidaat om acne te veroorzaken (verklaart puisten bij pubers en bij anabolen gebruikers).

En wat doet een keto-dieet met testosteron ?

En is het de keto, of gewoon het verminderde aantal calorieen dat je binnen krijgt ? (werkt keto ook als je boven onderhoud eet ... zeker gezien het feit dat dat laatste zou betekenen dat je wel erg veel vet eet)

Terug
Naar boven