AndroidHealthClinic

Knieen tijdens squats

devilslayah

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m82
Hallo allemaal,

Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht bij het squatten, maar laatst viel me iets op tijdens het squatten:

Wanneer ik omhoog kom bij het squatten, gaan mijn knieen naar elkaar toe.

Dus ze maken een beetje een ><, totdat ik weer recht ben.

Ik heb nooit last gehad van een knieblessure of iets in die richting en heb ook nooit last van mijn knieen tijdens het squatten.

Kan dit kwaad?

ja het kan kwaad

betekend datje quads sterker zijn dan je hams en glutes en dat daardoor je techniek faalt

• Topic Starter Topic Starter
Zit in mijn geval zeker een kern van waarheid in mbt mijn hamstrings. Op te lossen door in gewicht terug te gaan of gewoon mijn hamstrings een keer per week meer mee pakken?

Hoe squat je precies? Bij verschillende uitvoeringen kan het meer of minder kwaad, en verschilt de oorzaak enigsinds, of is het zelfs bij ervaren lifters op hoge intensiteit nog vaak te zien.

Misschien werk je ook te dicht op je absolute max?

ik kreeg er wel last van, probeer ze echt naar buiten te drukken die knieen

Van wat ik weet (corrigeer mij gerust) is dat je er zorg voor moet dragen dat je de knieën actief naar buiten blijft houden.
Dus het naar binnen buigen moet trachten te voorkomen, i.v.m slechte vorm en kans op blessures, zeker als je zwaarder gaat squatten.
Dat het optreed bij een disbalans tussen Quads, hams en glutes dat klopt.
Ik werk nu regelmatig met setjes van 120kg 5x5 en merk dat ik -zolang ik er nadrukkelijk op let- alleen maar baat bij heb.

Zit in mijn geval zeker een kern van waarheid in mbt mijn hamstrings. Op te lossen door in gewicht terug te gaan of gewoon mijn hamstrings een keer per week meer mee pakken?

Techniek trainen, ook elke warmup rep vanaf lege stang met 100% techniek doen, verder: paused squats, sumo deads, box squats, leg press, front squats, oly squats, lunges

Ja het kan dus kwaad zoals hierboven aangehaald. Ik denk dat het gewoon is omdat je er nooit op hebt gelet. Als je gewoon probeert ze naar buiten te drukken komt het wel goed misschien.

Bedankt heren, zal erop gaan letten!

Verder heb ik nog 1 klein vraagje mbt 5x5 schema's:

Ik begon met 5x5 op 80% van mijn 1RM.

Dus met deadlift was het 95 1 RM dus ik eindigde met 5x5 op 80.

5x60
5x65
5x70
5x75
5x80

bij de laatste 5x ging elke week 2,5 bij, totdat ik uiteindelijk (nu) hierop zit:

5x70
5x75
5x80
5x85
5x90

Is dit ook goed, of is het beter als alle 5x5 op hetzelfde gewicht zitten en dan elke week alles 2,5 te verhogen?

5x5 is egenlijk 5x5 met hetzelfde gewicht idd. Opwarmsetjes niet meegeteld

Daar kwam ik inderdaad pas na 4 weken achter (na me verkeerd ingelezen te hebben). Kan het kwaad om zo door te gaan of is het toch beter om om te schakelen naar hetzelfde gewicht 5x5?

Kan geen kwaad

Oke, nogmaals bedankt voor alle handige informatie! :)

Nou dit was ook zeer handig voor mezelf, aangezien ik mijn houding de laatste tijd aan het analyseren ben geweest en inderdaad soms trok ik mijn knieeen naar elkaar toe met het uitduwen. Heb dus een blessure opgelopen, weet niet of het daaraan lag, maar inderdaad houding/techniek is alles. waardevol topic ^^

Bedankt heren, zal erop gaan letten!

Verder heb ik nog 1 klein vraagje mbt 5x5 schema's:

Ik begon met 5x5 op 80% van mijn 1RM.

Dus met deadlift was het 95 1 RM dus ik eindigde met 5x5 op 80.

5x60
5x65
5x70
5x75
5x80

bij de laatste 5x ging elke week 2,5 bij, totdat ik uiteindelijk (nu) hierop zit:

5x70
5x75
5x80
5x85
5x90

Is dit ook goed, of is het beter als alle 5x5 op hetzelfde gewicht zitten en dan elke week alles 2,5 te verhogen?

Als je bij je 5de set meer kan pakken dan bij je eerste met hetzelfde aantal herhalingen dan moeten die sets ervoor wel heel gemakkelijk zijn gegaan. Dus kan dan makkelijk zwaarder.

Als je bij je 5de set meer kan pakken dan bij je eerste met hetzelfde aantal herhalingen dan moeten die sets ervoor wel heel gemakkelijk zijn gegaan. Dus kan dan makkelijk zwaarder.

Ooit zelf iets van lineaire progressie gedaan? Dan piep je wel anders ;)

Ik heb hier ook last van maar ik heb volgens mij juist sterkere hamstrings. Dit denk ik omdat ik goed uit the hole kom tijdens de squat maar de het laatste gedeelte niet.

Zal ook wel met flexibiliteit en mobiliteit te maken hebben.

Ik ben nu sinds kort iig parralel box squat aan het doen puur om techniek. Met de focus om dat laatste gedeelte de knieen naar buiten te houden.

Terug
Naar boven