Ik zelf heb al een jaar last van pfps. Vele onderzoeken gelezen en 2 fysio's geweest. Bij de eerste ging de pijn redelijk weg, maar kon nog niet volledig trainen. Toen gestopt met fysio (jaar geleden) en trainen.
Nu is de pijn weer terug (extreem) en kraken mijn knieën bij volledige strekking (ben 12 kg afgevallen en spierkracht is vrijwel verdwenen). Kan nu niet langer dan 15min staan, anders doet mijn patello pijn.
De oefeningen van de fysio waar ik nu bij zit, geven teveel druk op mijn patello, waardoor de pijn erger wordt. Donderdag naar een nieuwe fysio en kijken of hij me hierbij kan helpen.
Kijken waard!
Sommige beweren dat een heup zwakte de boosdoener is, vele weerleggen dat weer. Mensen met platvoeten zijn gebaat bij podologische steunzolen, andere met quadriceps training, bilspieren, onderrug, strechen van de enkels en hamstrings of zelfs de buikspieren (hele keten bepaald de stabiliteit van de knie). Het kan dus vele oorzaken hebben.
Ik weet van mezelf dat ik vroeger veel op mijn tenen heb gelopen, waardoor er een tekort is in mijn hamstrings en kuiten. Daarnaast kan ik niet squaten zonder mijn enkels te verhogen. Ik denk zelf
dat hier het probleem zit en dat ik heupzwakte heb, want als ik soms in een zithouding mankeer, dan voel ik een trekkend gevoel in mijn heupen.
Donderdag naar een nieuwe fysio en 25 januari podologische steunzolen laten maken.
Ik zal mijn progressie met jullie delen.
Tip voor andere:
Ga naar een goede fysio die de functionaliteit, mobiliteit en kracht onderzoekt rondom de knie en laat alle spieren checken die de stabiliteit bepalen van knie.
ps: er zijn steeds meer onderzoeken naar dit probleem en binnenkort gaan ze een supergroot onderzoek houden, met verschillende groepen en meten waarbij ieder gebaat is,
zodat ze steeds een stapje dichterbij het probleem komen. Voor fysio's is dit één van de moeilijkst behandelbare klacht.
Bikkel94