XXL Nutrition

Sticky Knieproblemen verzamel topic.

Heel raar, maar als ik mijn benen volledig strek, dan komt er juist veel druk op mijn patello te staan, waardoor het pijn doet. Ik doe nu 1 oefening voor mijn heupen, zonder mijn knieen te strekken, en ik strech mijn hammies en
kuiten (specifiek enkels). De pijn is iets minder.

Ging gister paar keer straight leg raisen en meteen pijn. Raar dat het pijn doet als ik mijn benen strek, je zou juist denken dat het minder druk geeft op de patello en de functionaliteit verbeterd. Morgen naar een nieuwe fysio (Fysio Physical, Colin)
en kijken wat hij op al mijn talloze vragen te zeggen heeft.

Herkennen mensen zich in dit probleem? Dat het strekken van de benen pijn veroorzaakt, aan de knieen, bij welke oefening dan ook?

Ik heb erook last van als ik langer dan 20min sta (en dan vooral met gestrekt been). Zo raar..

Laatst bewerkt:
PatellA is het. Als je je benen door strekt en de sporing van je knieschijf is niet goed, dan krijgt je alsnog provocatie van je klachten. Rotaties van de heup (SIG) moeten nagekeken worden zowel in mobiliteit als in kracht.

Laatst bewerkt:
PatellA is het. Als je je benen door strekt en de sporing van je knieschijf is niet goed, dan krijgt je alsnog provocatie van je klachten. Rotaties van de heup (SIG) moeten nagekeken worden zowel in mobiliteit als in kracht.

Thnx, kom net van de fysio. We hebben mijn squat techniek bekeken. Ik kan namelijk maar tot 90graden squaten en niet dieper. Mobiliteit tekort in mijn enkels/kuiten. Heb oefeningen gekregen om de mobiliteit daar te verbeteren. Mijn moeder is fanatiek sporter en kan alles, behalve diep squaten, waarschijnlijk iets genetisch ook.

Verder heb ik 1 oefening gehad, namelijk de box squat. Dit moet ik 5-7 aan herhalingen doen. Hierbij belast ik mijn knieën amper.

Hij zag verder niks vreemds aan mijn heupen. ;)

Gr Bikkel94

ps: sporing van knieschijf is waarschijnlijk ontstaat door overuse op mijn knieen, doordat mijn techniek niet goed is, waardoor er teveel druk op de PatellA komt.

Heeft last van knie, mist mobiliteit (huh, meer je heupen openen lost dat bijna altijd op), moet dan maar box squatten waarbij je rond 90gr stopt waar de druk patello-femoraal het grootst is. Zal wel aan mij liggen.

Heeft last van knie, mist mobiliteit (huh, meer je heupen openen lost dat bijna altijd op), moet dan maar box squatten waarbij je rond 90gr stopt waar de druk patello-femoraal het grootst is. Zal wel aan mij liggen.

Ik laat me als het ware op de box vallen, waardoor er minder druk komt te staan. Ik doe hierbij meer mijn heupen open, dat is minder belastend voor mijn knieën. Als mensen liggen, dan staan de knieën ook vaak meer naar buiten. Dat
is toch meer natuurlijker? Ik snap je sarcasme niet helemaal :p. Volgens mij doel jij erop dat box squats, alsnog veel druk geeft. Ik ervaar dat minder, omdat ik mij laat vallen op een box/stoel en dan omhoog kom. Ik vind het best prettig aanvoelen ipv
straight legg raise, hip aducters, bridges etc. waarbij ik mijn knieën strek en direct auw voel. ;)

Ik laat me als het ware op de box vallen, waardoor er minder druk komt te staan. Ik doe hierbij meer mijn heupen open, dat is minder belastend voor mijn knieën. Als mensen liggen, dan staan de knieën ook vaak meer naar buiten. Dat
is toch meer natuurlijker? Ik snap je sarcasme niet helemaal :p. Volgens mij doel jij erop dat box squats, alsnog veel druk geeft. Ik ervaar dat minder, omdat ik mij laat vallen op een box/stoel en dan omhoog kom. Ik vind het best prettig aanvoelen ipv
straight legg raise, hip aducters, bridges etc. waarbij ik mijn knieën strek en direct auw voel. ;)
En je laat je daarna ook weer omhoog vallen? Dan is de druk op het diepste punt als je omhoog gaat dus opeens magisch verdwenen? Als mensen liggen staan de knieen iets naar buiten ja, maar dat heeft oa met de positionering van het heup gewricht en het verschil in kracht tussen je exo en endo rotatoren van de heup te maken (alsmede hoe het kapsel georienteerd is in de heup).
Mijn sarcasme is met name, omdat ik mezelf steeds weer voor neem niet op dit soort topics meer te reageren, omdat de adviezen die langs komen mijn nekharen recht omhoog zetten.

En je laat je daarna ook weer omhoog vallen? Dan is de druk op het diepste punt als je omhoog gaat dus opeens magisch verdwenen? Als mensen liggen staan de knieen iets naar buiten ja, maar dat heeft oa met de positionering van het heup gewricht en het verschil in kracht tussen je exo en endo rotatoren van de heup te maken (alsmede hoe het kapsel georienteerd is in de heup).
Mijn sarcasme is met name, omdat ik mezelf steeds weer voor neem niet op dit soort topics meer te reageren, omdat de adviezen die langs komen mijn nekharen recht omhoog zetten.

Bedankt voor je uitleg en ik begrijp je frustratie. Doktertje spelen op online forums heeft geen zin, want ieder lichaam is anders :p
Ik zal is met mijn fysio overleggen om eens te kijken naar mijn heupen, toch heb ik veel onderzoeken gelezen dat het niks met de kracht in de heupen te maken heeft. Ze hebben zelf
bij mensen getest met twee groepen. Ene groep zonder pfp klachten en de andere groep met. Toen was de conclusie dat er tussen groepen geen significant krachtsverschil was te meten in de heupen.
(over mobiliteit niks gelezen)

Bedankt voor je uitleg en ik begrijp je frustratie. Doktertje spelen op online forums heeft geen zin, want ieder lichaam is anders :p
Ik zal is met mijn fysio overleggen om eens te kijken naar mijn heupen, toch heb ik veel onderzoeken gelezen dat het niks met de kracht in de heupen te maken heeft. Ze hebben zelf
bij mensen getest met twee groepen. Ene groep zonder pfp klachten en de andere groep met. Toen was de conclusie dat er tussen groepen geen significant krachtsverschil was te meten in de heupen.
(over mobiliteit niks gelezen)
Wat een onzin dat ieder lichaam is anders, Dan moeten alle onderzoeken voortaan N=1 zijn toch? Er zijn zat onderzoeken die wel het verschil aantonen in exorotatie kracht van de heupen. Verklaar anders eens waarom ik al jaren mensen met succes op deze manier van patello-femoraal klachten af kan helpen? Tieners zelfs in 1 behandeling (waarna ze zelf 2 weken de kracht thuis optrainen).

En dat doktertje spelen gaat prima (lees mijn recenties hier op het forum), maar discussieren met mensen die er te weinig verstand van hebben is iets wat ik gewoon niet moet doen, dat frustreert enorm. ;)

[Link niet meer beschikbaar]

Jammer dat ik niet goed engels kan whhaha[emoji38]

Interessant stukje, ga weer eens wat aan hip mobility en kracht doen.

Het kraakbeen in mijn patella schijnt versleten te zijn (zit een gaatje in) volgens een MRI scan en ik moet van de orthopeed oefeningen bij een fysio gaan doen om de binnenkant van mijn beenspieren te versterken. Kent er iemand toevallig een goeie sportfysio in Amsterdam?

3 jaar geleden mijn knieën verneukt. Combi van slechte schoeisel, 60/70 werk weken staand/lopen. Nu gaat het stukken beter na lang revalideren. Echter bij squaten is het nog pijnlijk. Hier wordt aan gewerkt. Zal die peterson er ook bij gooien. Bij mij is het ook vooral zo dat beide vastus medialissen onderontwikkeld zijn in vergelijking met lateraal en andere bovenbeen spieren.

3 jaar geleden mijn knieën verneukt. Combi van slechte schoeisel, 60/70 werk weken staand/lopen. Nu gaat het stukken beter na lang revalideren. Echter bij squaten is het nog pijnlijk. Hier wordt aan gewerkt. Zal die peterson er ook bij gooien. Bij mij is het ook vooral zo dat beide vastus medialissen onderontwikkeld zijn in vergelijking met lateraal en andere bovenbeen spieren.

Hoe heb je gerevalideerd? En hoe kwam je erachter dat de oorzaak vanuit de vmo kwam?

Net terug van de podotherapeut. Onderzoek gehad en steunzolen laten aanmeten. We kwamen samen tot de conclusie dat mijn enkel mobiliteit slecht was (wist ik al) en dat ik holvoeten (wist ik ook al) heb. Hij duwde tegen mijn voet aan, terwijl ik zat. Mijn voet blokkeerde snel, daarnaast is het te zien bij een squat beweging. Mijn enkel kan maar tot een bepaalde hoek naar voren en wilt dan omhoog, omdat het tekort is.

Verder heeft hij wat testjes gedaan met mijn been en looppatroon. Hij ging mijn been in verschillende richtingen bewegen om te kijken of ik pijn ervaarde. De bewegingen deden 'niet echt' direct pijn. In welke richting dan ook. Alleen bij het strekken van mijn benen irriteert mijn knieschijf (aanspannen van de quadriceps).

Nu maar even kijken voor een goede fysio/manueel therapeut om te kijken naar mijn heupen, zoals DieNase aangaf.

De enige oefeningen die ik nu doe is het mobiliseren van de enkels, versterken van de heupen in verschillende richtingen en soort box squat. Dit doet niet zoveel pijn gelukkig en provoceert het ook niet ten opzichte van de traditionele quadriceps behandelmethode. De pijn is na 3 weken dit volgen al iets minder geworden :). Hopelijk verbeterd dit en kan ik binnenkort is langer dan een half uur staan, want ik word er erg depressief van..

Hoe heb je gerevalideerd? En hoe kwam je erachter dat de oorzaak vanuit de vmo kwam?

In het begin was het meest belangrijke om pijn in adl te verminderen. En dat was bij mij in het lopen. Eerst heb ik gewoon degelijke schoenen gekocht, dat hielp al enorm. Daarna steunzolen laten maken. Na een paar maanden had ik geen last meer bij het lopen. Anderhalf jaar later weer bij de fysio om de rest van de pijntjes weg te werken. Dat was dus o.a. bij het squaten. Sowieso bij algemene inspectie was het te zien dat vmo niet zo ontwikkelt was, viel meteen op. Toen vooral gewoon knie stabiliteit en enkel stabiliteit. Met bosu bal, schaatspassen, single leg squat op step up etc niet al te ingewikkeld allemaal. Maar je moet gewoon consistent zijn.

Voordat ik die zolen kreeg ook gewoon naar manueel therapeut en orthopeed gegaan. Die hebben alles gecontroleerd en konden niks geks vinden. Ook niks op röntgen. Dus het is gewoon musculair probleem.

In het begin was het meest belangrijke om pijn in adl te verminderen. En dat was bij mij in het lopen. Eerst heb ik gewoon degelijke schoenen gekocht, dat hielp al enorm. Daarna steunzolen laten maken. Na een paar maanden had ik geen last meer bij het lopen. Anderhalf jaar later weer bij de fysio om de rest van de pijntjes weg te werken. Dat was dus o.a. bij het squaten. Sowieso bij algemene inspectie was het te zien dat vmo niet zo ontwikkelt was, viel meteen op. Toen vooral gewoon knie stabiliteit en enkel stabiliteit. Met bosu bal, schaatspassen, single leg squat op step up etc niet al te ingewikkeld allemaal. Maar je moet gewoon consistent zijn.

Voordat ik die zolen kreeg ook gewoon naar manueel therapeut en orthopeed gegaan. Die hebben alles gecontroleerd en konden niks geks vinden. Ook niks op röntgen. Dus het is gewoon musculair probleem.

Goed om te horen dat het allemaal heeft geholpen en succes in toekomst. Laat het je niet nog een keer overkomen, zoals bij mij haha. Ik zag trouwens je progressie foto's in een andere sectie staan. Lekker bezig jongen!
Grappig dat jij ook op enkel stabiliteit traint. Toevallig ook last van holvoeten?

Goed om te horen dat het allemaal heeft geholpen en succes in toekomst. Laat het je niet nog een keer overkomen, zoals bij mij haha. Ik zag trouwens je progressie foto's in een andere sectie staan. Lekker bezig jongen!
Grappig dat jij ook op enkel stabiliteit traint. Toevallig ook last van holvoeten?

Thanks. Nee ik neig naar platvoeten.

Hier wat interessante onderzoeken/artikelen:

Diagnose runners knee:
https://www.painscience.com/articles/diagnose-runners-knee.php

Interessant onderzoek naar versterken van de heupen.

http://webcache.googleusercontent.c...75-4663/3/4/281/pdf+&cd=3&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Weerlegging effectiviteit heup training:
https://www.painscience.com/articles/weak-hips-weak-theory.php

De VMO mythe:
https://www.painscience.com/articles/patellofemoral-pain-and-vastus-medialis.php

Hip vs Quadriceps:
https://www.unlv.edu/assets/pt/pdf/cats/Hip vs quad strengthening for PFPS.pdf

Beste oefeningen om je gluten te activeren (kwam toevallig tegen):
http://www.ergogenics.org/de-drie-beste-gewichtloze-oefeningen-voor-je-gluten.html

Jaja, elk onderzoek heeft zo zijn gebreken. Wat is nou wel effectief is de belangrijkste vraag voor de meeste mensen (zoals ik) met dit irritante probleem.

Tijdje lang oefeningen gedaan, hierbij teveel mijn knieën geforceerd. De pijn is nu zo ondraaglijk dat ik maar even een lange periode rust neem, totdat de pijn goed gezakt is.
Ik merk gewoon dat dit niet gaat werken. Elke vorm van belasting doet gewoon super veel pijn... :'(

- traplopen doet pijn
- stilzitten doet pijn
- te weinig bewegen doet pijn
- knieën strekken doet super veel pijn
- 15min staan doet pijn
- Lopen/ fietsen irriteert
- Alleen liggen doet geen pijn, maar rare optie voor iemand van 21...

Pfff, lijk wel invalide aan het worden niet normaal dit meer....

Terug van de otropedie. Ze hebben me vragen gesteld, knie onderzocht (dmv testjes, zoals kruisbanden test) en rontgenfoto gemaakt (waar ik toch niks aan had, omdat ze daar weinig by kunnen zien). Conclusie: pfps (zoals ik al aangaf), oorzaak: kon hy niet vaststellen, vervolg: kniebrace en leer ermee leven, je groeit eroverheen (ben al 21jr, maarach). Ik denk dat ik ook maar ortopeed word, want dit slaat nergens op, ookal is het kennisniveau hierover slecht. Kom op, 25% van de knieklachten is hieraan gecorreleerd. Empathie niveau was ook afwezig. Geen medeleven, totaal niks. Ik snap dat ze dagelijks zulke klachten horen, maar empathie hoort by het beroep. Is hetzelfde als een leraar die slim is, maar slecht met leerlingen kan omgaan. Ik vind fysio's ook beperkt. Voor mijn gevoel weten ze veel over spieren en alles, maar weinig als hun protocol niet werkt of er bijwerkingen optreden. Maarja ik mag nu mijn hele leven als een 80jarige leven, want ik kan byna niks meer.... Ben nog nooit depressief geweest en byna nooit verdietig en kwaad, maar er gaan nu zoveel emoties door me heen... word gewoon gek....

Ik kan toch niet leven met zoveel pijn en knieen die branden als vuur als ik slaap, waardoor ik levensmoe word.

Ik snap ook niet hoe je de vmo en heupen kan trainen, terwijl de sporing in je knieen niet goed is. Dat forceert alleen maar als je pijngraad 4-5 hebt??

Fijn weekend..

Ps: ik raad de ortopedie by spaarne ziekenhuis hoofddorp niet aan. Dan kan je beter het geld voor andere zaken gebruiken.

Terug
Naar boven