Als je bij de eerste fysio beter werd waarom ben je dan ondertussen nog 7 keer veranderd?
Laat je eens nakijken door een degelijke manueel therapeut die niet alleen lokaal naar je knie kijkt. Lage rug, bekken, heupen, enkels...
Post je oefenschema eens of de dingen die je al allemaal hebt gedaan, geprobeerd. Specifiek dan met reeksen, herhalingen,...
Goedenavond Gymz,
De pijn was een lange tijd weg en werd opeens veel erger. Ik dacht ik ga het eens proberen bij mijn huidige fysio, waar ik met een biceps pijn blessure loop, door mogelijke impingement in mijn schouders. Maandag ga ik naar een nieuwe fysio, die goed gewaardeerd is op zorgkaartnederland.nl. Fysio ME bij Mischa. Goed idee om ook is bij mijn oude fysio een kijkje te nemen.
Mijn oefenschema bestond uit 3-4x per week benen trainen ivm met de schouderblessure, waardoor ik alleen lb kon doen.
Ik deed de volgende oefeningen:
Begonnen met squaten met vaste stang, opwarmsetje met 20kg, daarna 1x 50kg (12reps), 1x 70kg (10reps) en 1x 90kg (6reps).
Daarna leg press 160kg 12x, 200kg 10x, 280kg 8x, 280kg 6x.
Leg extension 60kg 12x, 80kg 10x, 90kg 8x (achteraf fout uitgevoerd door niet volledig strekken benen).
Deadlift (pas mee begonnen toen), 30kg 12x, 40kg 10x, 50kg 8x
Hip adduction machine 60kg 12x, 80kg 10x, 90kg 8x
Hip machine maar dan naar buiten 20kg 12x, 30kg 10x, 40kg 8x
Hamstring curl machine: 20kg 12x, 30kg 10x, 40kg 8x
Calf raise 70kg 12x, 80kg 10x, 90kg 8x
Mijn dagelijks leven is vooral zittend werk, dus weinig activiteit naast sportschool.
Belangrijke vermeldingen:
- Ik pakte vaste stang squat, omdat ik holvoeten heb en mobiliteit in enkels super slecht is, waardoor ik niet genoeg kan zakken met een losse squat
- Met de deadlift kon ik niet genoeg doorzakken, waardoor er denk meer druk op mijn knieën kwam.
- Hamstrings trainen en buitenkant heup ging moeizamer en vond ik zwaarder tov de andere oefeningen.
Pijn ontstond toen tijdens de leg extension. Ik voelde aan de bovenkant van beide knieën tegelijk een branderig gevoel. Pijngraad was redelijk licht. Toen fysio gegaan daar kreeg ik de volgende oefeningen:
Straight legg raise – 3x per dag 15-20x
Lying hip raise – 3x pd 15-20x
Bridge – 3x pd 15-20x
Quadriceps en hamstrings strechen
Dit werkte goed en na 6 weken bijna geen pijn. Toen iets zwaardere oefeningen gedaan en dat ging ook. In die periode geen sportschool of dergelijke geweest. Pijn was weg, totdat ik is een potje ging voetballen, 3 dagen achter elkaar 1,5uur gevoetbald en de 3 dag een lichte pijn. Dat zakte weer en ging naar een festival die een weekend duurde. Daar kreeg ik de laatste dag weer pijn, na het vele lopen en dansen. Die pijn zakte weer totdat ik maand in het buitenland ging werken, daar veel gelopen. De pijngraad steeg. In oktober weekendje london geweest, veel gelopen en veel trapgelopen (5x zwaarder voor de knieen) en de pijngraad steeg. Toen heb ik de oude fysio oefeningen gedaan zoals hierboven beschreven. Dit verergerde de pijn aanzienlijk. Meteen gestopt en veel over deze klacht gelezen en 4 weken de volgende oefeningen gedaan:
HEEL STOM! Pijngraad werd nog erger, maar ik ging door, omdat ik dacht dat het uiteindelijk de knie beter tracked en de pijn dan zal gaan zakken, niet dus!
Toen zei mijn fysio dat ik alleen hammies moest strechen en mijn benen volledig moest strekken en mijn quadriceps moest aanspannen. Dit 4 weken gedaan, maar pijn wordt erger, omdat de sporing totaal niet goed is.
Andere fysio kreeg ik enkel mobiliteits oefeningen en box squats. Dit was ook niet echt fijn en de box squats provoceerde ook de pijn.
Thuis 6 weken lang heup oefeningen gedaan, maar dat provoceerde ook een beetje pijn, waardoor het resultaat ook te verwaarlozen was. Ietsjes minder pijn maar vaker prikkelend gevoel in de knieën.
Morgen nieuwe fysio die alles gaat bekijken. Hij zal de sporing in mijn knieschijf bestuderen en kijken of mijn kniee meer naar binnen of buiten staat. Hij denkt buiten, omdat het meest voorkomt bij mannelijke patiënten. Hij adviseerde mij rust en een oefeningen om mijn quadriceps te strechen. Echter doet dit een beetje pijn, omdat kniebuiging meer G kracht geeft op mijn knie. We gaan de kniee tapen en eventueel een knie brace proberen (ben ik geen voorstander van, omdat het de spieren rondom de knie verzwakt) en wachten tot de pijn minder wordt en dan pas oefeningen doen. Heel vervelend dit en ik ben heel dom geweest qua het proberen van verschillende oefeningen die de pijn hebben geforceerd. Misschien zie jij rare patronen in mijn verhaal.
Nu doe ik vrij weinig, werk op kantoor, wat ookal veel pijn klachten geeft, want ik moet erheen reizen en af en toe lopen. Ben een soort van invalide nu L.
Groetjes