XXL Nutrition

Last van schouder bij Lat pulldown

Daar heb je denk ik wel gelijk in ja.

Lat pulldowns uit je schema gooien als je sterk genoeg bent om met pull-ups of chin-ups voldoende volume te pakken. Pulldowns hebben dan geen meerwaarde meer.
Absoluut niet mee eens. Lat pulldown veel gecontroleerder en beter te bracen dus meer output te genereren. Voor hypertrofie zou mijn keuze 10/10 gaan naar pulldowns als ik 1 keuze zou moeten maken.

OT: ben je bekend met retractie en depressie van je schouderbladen?

Absoluut niet mee eens. Lat pulldown veel gecontroleerder en beter te bracen dus meer output te genereren. Voor hypertrofie zou mijn keuze 10/10 gaan naar pulldowns als ik 1 keuze zou moeten maken.

Sinds ik lat pulldowns doe ben ik depressief, telt dat ook?

Ik denk daar anders over. De enige vertical pull bewegingen die ik nog maak zijn (weighted) pull-ups en chin-ups. Ik vind die ook vriendelijker voor de schouders.
En ja, ik ben bekend met deze termen. Bracen en het 'plaatsen' van de schouderbladen is ook daarbij prima mogelijk.

Ik hou me totaal niet bezig met anatomie :’).
Tell me more
Depressie = schouderbladen naar beneden trekken.
Retractie = schouderbladen naar elkaar toe trekken.

Laatst bewerkt:
Ik denk daar anders over. De enige vertical pull bewegingen die ik nog maak zijn (weighted) pull-ups en chin-ups. Ik vind die ook vriendelijker voor de schouders.
En ja, ik ben bekend met deze termen. Bracen en het 'plaatsen' van de schouderbladen is ook daarbij prima mogelijk.

Depressie = schouderbladen naar beneden trekken.
Retractie = schouderbladen naar elkaar toe trekken.
Waar wil je jezelf tegen schrap zetten bij een pullup dan?
Ik zeg niet dat het een slechte of overbodige oefening Is, maar qua hypertrofie is een pulldown imo wel superieur

Want?
UB/LB schema pak je 2 rug oefeningen.. je kunt ze perfect combineren op 1 ub dag.
Natuurlijk kan het, maar je spreekt dan vrijwel dezelfde spiergroepen in dezelfde mate aan. Ik zou dan liever een horizontale pull beweging doen als tweede rugoefening.

Voornamelijk horizontaal ??? De stang maakt een boog, dus leg uit.
Nou zwaartekracht werkt verticaal dus alleen met het gedeelte dat tegen de zwaartekracht in gaat train je effectief de spieren voor de rest van de beweging probeer je de stang niet in je gezicht te krijgen.

Zoals ik al stelde gaat het gewicht (stang/dumbbell/enz) in een boog en alleen op het momnt dat het gewicht boven je komt valt de belasting wat rug betreft weg, maar tot dat punt is er gewoon sprake van verticale belatsing. Verders komt doordat je bovenarmen veel verder naar achter getrokken worden (tov je romp) dan bij een pull down od de lat verder op lengte wat inzet van extra vezels tot gevolg heeft en is de ROM in dit deel van de bewegingsbaan groter.

Zoals ik al stelde gaat het gewicht (stang/dumbbell/enz) in een boog en alleen op het momnt dat het gewicht boven je komt valt de belasting wat rug betreft weg, maar tot dat punt is er gewoon sprake van verticale belatsing. Verders komt doordat je bovenarmen veel verder naar achter getrokken worden (tov je romp) dan bij een pull down od de lat verder op lengte wat inzet van extra vezels tot gevolg heeft en is de ROM in dit deel van de bewegingsbaan groter.
Ik stel voor dat als experiment je de stang stopt boven je gezicht dan merk je vanzelf wel dat je enkel nog een isometrische kracht met je armen uitvoert en als het te zwaar word je hem toch maar naar je buik trek (Wat plots verrassend makkelijk gaat). Zwaartekracht kent geen bogen namelijk.

Laatst bewerkt:
Ik stel voor dat je mijn post nog eens doorlees want wat jij voorstel geef ik daar al antwoord in

"alleen op het momnt dat het gewicht boven je komt valt de belasting wat rug betreft weg"

Oeps, iemand heeft gespijbeld tijdens de natuurkundeles.
Misschien nog iets verder terug de tijd in gaan en de originele pullover gaan doen.

Barbell-Pullover.jpg

Het is allemaal niet zo moeilijk. Als je bovenarm gelijk is met de vloer(0gr) is de vertikale belasting 100%. wanneer je de hoek bovenarm/vloer groter maakt word de vertikale belasting cos-alfa, maw bij een positie waarbij de bovenarm een hoek maakt van 45gr is de vertikale belasting nog steeds zon 70%. Bij 60gr 50%.

Vraag is dan wanneer word de belasting zodanig laag dat er geen sprake voldoende belasting is. Zelf ga ik niet verder dan zon, 45-50gr (op gevoel) Voorbij dit punt vind ik de beweging niet meer effectief.

Maar het feit dat bij de maximale schouderflexie de arm verder komt dan bij een pull down od maakt de pullover een prima pre-strech oefening. Je moet gewoon niet veel verder gaan dan zo'n 45gr.

Het is allemaal niet zo moeilijk. Als je bovenarm gelijk is met de vloer(0gr) is de vertikale belasting 100%. wanneer je de hoek bovenarm/vloer groter maakt word de vertikale belasting cos-alfa, maw bij een positie waarbij de bovenarm een hoek maakt van 45gr is de vertikale belasting nog steeds zon 70%. Bij 60gr 50%.

Vraag is dan wanneer word de belasting zodanig laag dat er geen sprake voldoende belasting is. Zelf ga ik niet verder dan zon, 45-50gr (op gevoel) Voorbij dit punt vind ik de beweging niet meer effectief.

Maar het feit dat bij de maximale schouderflexie de arm verder komt dan bij een pull down od maakt de pullover een prima pre-strech oefening. Je moet gewoon niet veel verder gaan dan zo'n 45gr.
Fijn dat jij dan op gevoel het beste uit de oefening weet te halen (wrs ben je dan de eerste).
Maar als je op gelet had wist je dat mijn reactie naar @mascotte was en naar zijn video en daar zie je dat hij de stang vanaf zijn voorhoofd bijna horizontaal naar zijn buik trek.
Zodoende mijn opmerking 'zwaartekracht werkt niet horizontaal'.

Laatst bewerkt:
Enige wat ik zeg zeg mbt tot gevoel is dat de hoek ongeveer 45-50gr is als de belasting er te veel afvalt.

Ik ben trouwens wel een fan van op gevoel trainen zeker niet de eerste en zeker niet de enige. Sterker nog APRE werk als je wat langer train beter dan geplande lineire of zelfs undelated schema.

Wat je opmerking nat Mascotte betreft hij geeft aan een pully te gebruiken en dan kan de beweging wel horizontaal zijn maar door de techniek is de belasting vertikaal. Of werken pully rows ed ook niet?

Hij was inderdaad zo slim om te zeggen dat hij ze met een kabel deed vandaar mijn smilie.

Terug
Naar boven