XXL Nutrition

lichaam 30 gr eiwit opnemen

Zoals blijkt uit onderzoek (Bilsborough et al. 2006) ligt de maximale inname van eiwit als bepaald door spiereiwitsynthese en inhibitie van proteolyse op zo'n 6-7 g PER UUR. Zelfs met caseine voor het slapen gaan brengt dat je totale maximale bruikbare eiwit (voor spiersynthese althans, wil niet zeggen dat je niet meer eiwit mag gebruiken om zeker te zijn dat je die maximale synthese ook bereikt in elke omstandigheid) per dag op zo'n 154g brengt voor de gemiddelde persoon ALS JE JE EIWIT OOK ZO KAN VERDELEN DAT JE OP ELK UUR OPTIMALE HYPERAMINOACIDEMIE HEBT - of voor diegenen traag van begrip : als je het verdeelt over de hele dag in meerdere maaltijden. Dat is ook logisch als je iets kent van hoe spiereiwitsynthese gebeurt (dit kan helpen).

Dat wou ik allereerst even duidelijk maken : als je wil bijkomen moet je je eten spreiden over zo veel mogelijk maaltijden doorheen de dag, aminozuurspiegel hoog houden de hele tijd, niet alleen wegens bovenstaande, maar ook omdat het simpele logica is dat hoe meer je maaltijden spreidt hoe makkelijker het is om meer caloriën in te nemen, wat toch een pijnpunt blijft bij velen wat betreft massa kweken.
Hierbij moet wel vermeld worden dat de maximale inname van eiwitten wellicht hoger is voor individuen die gewend zijn een hoog aantal gr eiwit per dag te eten, dat wil zeggen, sporters zoals wij.

Ik heb gehoord van iemand dat jouw lichaam maar 30 gr eiwit kan opnemen. maar ik vroeg me af soms eet ik maaltijden die 60 gr eiwit is of 70. Gaat dan 40 gr eiwit uitscheiden in je plas en 30 wordt opgenomen ? Zo ja dan heb ik heel jaar fout gedaan.
Hoe stel je je dat precies voor? Dat je het niet opneemt, maar dat het wel in je plas terecht komt?

En om kort te zijn; wordt gewoon opgenomen, duurt wat langer.

Hoe stel je je dat precies voor? Dat je het niet opneemt, maar dat het wel in je plas terecht komt?

En om kort te zijn; wordt gewoon opgenomen, duurt wat langer.
Ja, maar er kan toch niet een onbeperkte hoeveelheid worden gebruikt voor spiereiwitsynthese?

Alweer deze vraag? Zoekfunctie!
Je lichaam gebruikt Wat het nodig heeft, de rest kan als brandstof dienen, als vet opslaan, of je nieren breken het af.

Recent onderzoek toont aan, dat het 30gr eiwitplafond inderdaad niet bestaat. Wel wordt 30/40gr eiwit nog steeds gebruikt omdat 40+ gr eiwit niet verder bevorderend is voor de eiwitsynthese (eiwitaanmaak). Maar recent onderzoek toont aan dat wanneer je meer dan 40+ eiwit eet dit wel de eiwitdegradatie tegen gaat (eiwitafbraak). Je zal dus minder snel spieren afbreken!

Zo gek is het niet dat mensen hiermee nog steeds komen. In mijn oude sportschool werd dit ook doodleuk uitgelegd door de fitness instructeur.
Mensen geloven hem (hij ziet er wel goed uit #nohomo) natuurlijk, waarom zouden ze niet?

Terug
Naar boven