Fitness Seller

LISS Cardio.. ?

Bezoekers in dit topic

Marloesss

Cool Novice
Lid geworden
10 dec 2014
Berichten
127
Waardering
9
Lengte
1m75
Massa
62kg
Vetpercentage
22%
Goedemiddag allemaal,

Ik heb even een vraag m.b.t. LISS cardio.. ik ga dit 1x pw doen naast 1x pw HIIT. (naast 5x pw KT)
welk type cardio wordt hiervoor meestal gebruikt?
Ik deed/doe aan hardlopen, maar daarbij wordt mijn hartslag te hoog om beneden de 60% te blijven.
Is wandelen(evt met helling) een optie daarvoor?
Hoor graag wat jullie mening/voorkeur hierover is :)
 
Fiets, treadmill, roeimachine.....whatever makes you happy!
 
Waarom onder de 60%? Normaliter is 60-70% van je max hartslag voor vetverbranding. Dus kun je prima blijven hardlopen.
 
Waarom onder de 60%? Normaliter is 60-70% van je max hartslag voor vetverbranding. Dus kun je prima blijven hardlopen.

Ja? Alles daaronder verbrandt wat? En alles daarboven verbrandt wat dan?
 
dit wordt mij geadviseerd/aangedragen in mijn trainingschema van Flexchallenge.. toen ik de vraag stelde aan 1 v.d. trainers, kreeg ik alleen het antwoord beneden 60% van je maximale hartslag blijven.. vandaar dat ik hier nogmaals mijn vraag stel, wat voor soort cardio hiervoor het beste is..
ik heb een redelijk goede conditie, maar mijn hartslag wordt toch snel vrij hoog ( rustig hardlopen 170 slagen p/m) huisarts zegt dat dit "bij mij hoort"
 
dit wordt mij geadviseerd/aangedragen in mijn trainingschema van Flexchallenge.. toen ik de vraag stelde aan 1 v.d. trainers, kreeg ik alleen het antwoord beneden 60% van je maximale hartslag blijven.. vandaar dat ik hier nogmaals mijn vraag stel, wat voor soort cardio hiervoor het beste is..
ik heb een redelijk goede conditie, maar mijn hartslag wordt toch snel vrij hoog ( rustig hardlopen 170 slagen p/m) huisarts zegt dat dit "bij mij hoort"

Heb je een stairmaster in je gym? Zo'n apparaat waarop je trap loopt zeg maar? Of anders loopband op een flinke helling.
 
Vraag volgende keer expliciet WAAROM beneden 60?
Dan krijg je vast antwoord als: dan verbrand je geen spier of dat is vet-verbranding zone.
Dan moet je maar ook vragen waar zulke dingen in de literatuur of onderzoeken staan.
 
ik weet dat het voor de vetverbranding is.. ik vraag alleen maar welk soort cardio daarvoor geschikt is
 
Hartslag heeft niks te maken met direkte vetverbranding.
 
Je hartslag mag met hardlopen ongeveer 5 slagen hoger komen dan met fietsen. Met LISS zit je tussen de 60% en 70% doorgaans. Zeg dat dat tussen de 120 en 140 is, dan mag je met hardlopen dus tussen de 125 en 145 komen. Moet te doen zijn toch? Desnoods loop je 8/9km per uur.

Met fietsen is het een stuk makkelijker om in een lage hartslagzone te blijven zitten overigens.


---------- Toegevoegd om 14:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:22 ----------

Vraag volgende keer expliciet WAAROM beneden 60?
Dan krijg je vast antwoord als: dan verbrand je geen spier of dat is vet-verbranding zone.
Dan moet je maar ook vragen waar zulke dingen in de literatuur of onderzoeken staan.

Hartslag tijdens een steady state training is vrijwel recht evenredig met een bepaald vermogen wat er geleverd kan worden. Gezien het vrij moeilijk is vermogen te meten tijdens hardlopen of fietsen (bij fietsen kan het, moet je 2500 euro neertellen voor een vermogensmetertje) trainen veel mensen dus op hartslag.

Tot een hartslag van ongeveer 70% van je maximale hartslag (dit verschilt wat per persoon), is je lichaam in staat om alle benodigde brandstof om het vermogen wat bij deze hartslag hoort te halen uit vet verbranding. Aangezien vet verbranding vrij traag gaat, moet je lichaam boven de 70% overschakelen op andere energiebronnen. Dan zal je lichaam koolhydraten gaan verbranden.

Aan het eind van de dag maakt het om af te vallen weinig uit, het gaat erom hoeveel calorieën je verbrand. Echter, door binnen de zone te blijven waarin je voornamelijk vet verbrand, train je je spieren om zo veel mogelijk vet te gaan verbranden voordat ze overgaan op het verbranden van koolhydraten. Kortom, na verloop van tijd zul je harder kunnen lopen of fietsen zonder dat je lichaam overschakelt op koolhydraatverbranding. Het voordeel hiervan is dat vet een duurzame, praktisch niet uitputbare energievoorziening is. Koolhydraten daarentegen moet je continu blijven aanvullen om er gebruik van te kunnen blijven maken.
 
Is dit allemaal theorie of heb je onderzoeken die dat bewijzen?
 
Geleerd van trainers welke bewegingswetenschappen en dergelijke studies hebben gevolgd.

Is interessanter voor duursporters dan voor krachtsporters imo. Als krachtsporter doe je niet langer dan een uurtje cardio vaak, dan krijg je toch nog geen koolhydraattekort. Ga je twee uur fietsen kan dit interessant zijn.

Onderzoekjes zijn er vast, als ik ff snel google:
http://smitgfj.home.xs4all.nl/Fartlek_Workshops/Marathon_training_Energie.html
http://www.hrdlpn.nl/metabolisme-sport/
[Link niet meer beschikbaar]

Ik weet dat dit allemaal geen wetenschappelijke artikelen zijn. Maar die zijn er vast ook wel te vinden.

---------- Toegevoegd om 14:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:52 ----------

Dit artikel is wel interessant, bewijs dat het om af te vallen eigenlijk geen moer uitmaakt.

[Link niet meer beschikbaar]
 
Jij hebt gelijk, dit zijn algemeen bekende dingen en geen waardige onderzoeken/artikelen.
Ik geloof toch niet dat jouw lichaam hartslag gerelateerd van energie bron gaat switchen.
Voor afvallen maakt het niet uit uiteindelijk.
 
Wat ik al aangaf, het gaat niet zozeer om hartslag maar vooral om energiebehoefte. Vetverbranding gaat erg traag. Lever je een zware inspanning kan enkel vetverbranding je lichaam niet meer in zijn energiebehoefte voorzien en zal de koolhydraatverbranding aangesproken worden.

Wil je dus zeker weten dat je in je zone zit waarin je optimaal vet verbrand, moet je op vermogen trainen. Gezien dit voor veel mensen onmogelijk is, is trainen op hartslag een goed alternatief aangezien bij steady state training er een relatie bestaat tussen de mate van inspanning en de hartslag. Indirect is er dus weldegelijk een relatie tussen hartslag en vetverbranding. Let wel op, dit geld alleen voor steady state trainingen. Volgens mij verbruik je tijdens een intervaltraining ook voornamelijk vet terwijl je dan rond je omslagpunt traint.

Maargoed, waar we het over eens zijn, om af te vallen maakt t niks uit.
 
Of je nou daar 500Kcal of daar 500Kcal moet bijvullen na verbranden....
 
dit wordt mij geadviseerd/aangedragen in mijn trainingschema van Flexchallenge.. toen ik de vraag stelde aan 1 v.d. trainers, kreeg ik alleen het antwoord beneden 60% van je maximale hartslag blijven.. vandaar dat ik hier nogmaals mijn vraag stel, wat voor soort cardio hiervoor het beste is..
ik heb een redelijk goede conditie, maar mijn hartslag wordt toch snel vrij hoog ( rustig hardlopen 170 slagen p/m) huisarts zegt dat dit "bij mij hoort"

Als je hartslag werkelijk zo snel naar de 170 oploopt neem dan even contact op met Harry en leg het probleem even voor.
De LISS cardio zit in je schema met een doel dat Harry of René voor ogen hebben. Misschien voor iets extra vet verbranding, misschien voor conditie, misschien om wat meer te kunnen eten.

Om je hartslag lager te houden zal je rustiger aan moeten doen.
 
dit wordt mij geadviseerd/aangedragen in mijn trainingschema van Flexchallenge.. toen ik de vraag stelde aan 1 v.d. trainers, kreeg ik alleen het antwoord beneden 60% van je maximale hartslag blijven.. vandaar dat ik hier nogmaals mijn vraag stel, wat voor soort cardio hiervoor het beste is.. ik heb een redelijk goede conditie, maar mijn hartslag wordt toch snel vrij hoog ( rustig hardlopen 170 slagen p/m) huisarts zegt dat dit "bij mij hoort"
Elke vorm van cardio waarbij je je hartslag wel goed onder controle kunt houden is goed. Verder zou ik niet te strikt vasthouden aan die 60%, zeker als je nog nooit een inspanningstest hebt gedaan waarbij je trainingszones op hartslag zijn bepaald.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven