Klopt, dan zou het ook geen geloven meer zijn. Zowel sommige atheïsten als aommige gelovigen hebben er een handje van wetenschap en religie te vermengen.
Exact mijn punt, er is 0.0 reden om in een god te geloven, daarom werk religie middels indoctrinatie en onderdrukking.
Jij beweerde te kunnen bewijzen dat er geen god bestaat. Dat is weer iets anders.
Dat de god uit de bijbel niet bestaat is een feit, dat heb ik aan je uitgelegd.
De bijbel maakt namelijk beweringen over een god die volgens de bijbel absoluut waar moeten zijn, maar deze zijn tot nu toe keer op keer ontkracht. Elke bewering uit de bijbel die god betrekt, waarvan we inmiddels de kennis hebben, ziet geen god.
De god uit de bijbel bestaat niet.
Ik dacht dat communisme hier hoge ogen gooide. Buiten het feit dat religie niet altijd een oorzaak is, maar meer een manier waardoor mensen tot een bepaalde groep behoren. Zie ook Harari. Veel "godsdienstoorlogen" gaan uiteindelijk over macht of land.
Precies wat je zegt, religie gebruiken ze om die mensen zo ver te krijgen om die oorlog te voeren.
'Good people do good things, bad people do bad things. But in order to make good people do bad things you need religion'
Wat is een feitelijke basis?
Dat de hoofdlijnen uit feiten bestaan? Wil je nu ook al de woorden 'feitelijke basis' verder gaan ontleden zodat je een manier kan vinden om religie er binnen te schuiven terwijl het overduidelijk is dat religie geen feitelijke basis heeft?
Als genoeg mensen niet meer op vacccinaties vertrouwen dan verdwijnen die ook. Is dan de feitelijke basis weg.
Als we nu al onze kennis over virussen, vaccinaties, whatever vergeten zouden vergeten. Ga nog een stap verder, we vergeten de hele 'Germ-theory' en alles wat dat gebracht heeft.
Als we dat nu doen, dan hebben we over 100 jaar weer vaccins met exact de zelfde werking, op basis van exact de zelfde kennis. De tekening van het H2N2 virus in het boek dat we dan over 100 jaar hebben kan je 1 op 1 tegen de tekeningen die we nu hebben houden.
Als we nu alles over het christendom zouden vergeten, zou het nooit meer op de zelfde manier terug komen. Ook als er weer een nieuwe religie zou ontstaan kan je die texten naast de bijbel leggen en zal niks overeen komen.
We hebben genieg religies zien komen en gaan, maar we komen nooit ineens ergens spontaan exact de zelfde religie weer tegen.
Opvoeden kan ook alleen door indoctrinatie, maar uiteindelijk geldt dat iedereen zijn eigen keuzes en beslissingen kan maken.
Behalve dat de indoctrinatie van religie die ruimte niet laat en mensen mentaal volledig gek maakt voor ze zelf de kans hebben om kritisch na te denken.
Religie heeft geen enkele noodzakelijke rol binnen opvoeding, behalve voor het voortbestaan van religie.
Er zijn genoeg mensen die religies verlaten en er zijn er genoeg die er hun heil vinden. Het aantal volwassenen dat hun weg vindt naar de Kerk neemt toe.
Dat komt omdat het IQ daalt en de maatschappelijke zekerheid en voortspoed daalt.
Religie heeft een direct inverse relatie met IQ. Hoe lager het IQ hoe groter de kans dat iemand een religie volgt.
Mensen zoeken de kerk uit wanhoop in slechte tijden, omdat religie gebruikt wordt om de zwakkere te indoctrineren in momenten van zwakte.
Geen idee welke beweringen je bedoelt, maar zoals ik al eerder schreef, daar hebben religies over het algemeen wel ideeën over en argumenten voor, die kan je zelf googlen.
Elke bewering.
Waarom moet ik Googlen naar vage smoesjes? Het ging toch om feiten?
Al die Katholieken die al die aanslagen plegen ook...
Wil je hier echt gaan?
Ik doe graag mee hoor, maar ik geef je nog een kans om terug te komen op wat je hier zegt en te erkennen dat de Katholieken toch ook wel geweldadig zijn.
Overigens:
Alle religies heb je uiteindelijk last van, maar als je in Nederland meer last ondervind van Joden dan Moslims vind ik dat wel bijzonder.
Islam is momenteel verreweg de meest geweldadige en onderdrukkende van de grote monotheistische stromingen.