MuscleMeat

Sticky Live News Topic

Dat zou een grote chaos betekenen.

Dat hoeft helemaal niet. Turkije heeft een traditie van militaire coups, en dat is vaak relatief vreedzaam gegaan. De toeristische plekken zijn strategisch niet interessant dus daar merk je er waarschijnlijk zelfs niets van.

Dat hoeft helemaal niet. Turkije heeft een traditie van militaire coups, en dat is vaak relatief vreedzaam gegaan. De toeristische plekken zijn strategisch niet interessant dus daar merk je er waarschijnlijk zelfs niets van.
Dit...

Het leger beschermt de seculiere staat. Is al vaker gebeurd. Wel verrassend na alle wijzigingen in de legertop sinds Erdogan.

TRT Türk op zwart

Zat er wel in. De scheiding van kerk en staat was al een tijdje niet meer aan de orde.

Erdogan is boos:

Erdogan roept de Turkse burgers op tot actie: "Ga massaal de straat op en stop de tanks. Ze gaan zwaar boeten. De coupplegers zullen verliezen." De president kondigde aan naar Ankara te zullen terugkeren.

Hopelijk gaat dit door en wordt Erdogangster voor gek gezet, al is hij daar met zijn verklaring al druk mee bezig. Wat is het toch een eng mannetje, bondgenoot van Europa laat me niet lachen. Bloody shame.

• Volgens een ooggetuige zouden winkelpanden rond het Taksimplein geplunderd worden.

Als ik nederturken hoor op tv die fan zijn van erdogan en zeggen 'hem te steunen en ervoor te willen afreizen naar turkije want daar ligt ons hart' weet ik niet of ik ze hard moet uitlachen en/ of moet toejuichen. Blijf daar dan maar lekker. Naar schatting stemde plusminus 70% van de nederturken voor erdogangster.

Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat we voor Turkije in de bres zouden moeten springen indien ze worden aangevallen. Nog niet zo lang geleden had Erdogan bonje met Poetin, en bedreef hij handel met IS.

De Amerikaanse president Barack Obama spreekt zijn steun uit voor de "democratisch verkozen" Turkse regering, meldt het Franse persagentschap AFP.

:roflol:

Binnen het leger lijkt er een tweedeling te zijn. De ene helft staat achter de coup, de andere helft niet. Een commandant van de eerste legerdivisie heeft volgens Reuters gezegd dat de groep opstandelingen maar klein is. Volgens hem is er "niks om je zorgen over te maken".

Een Turkse regeringsfunctionaris meldt volgens Reuters dat de militairen terrein verliezen.

De putschisten krijgen nog twee uur om de bruggen op Bosporus vrij te maken, anders worden ze neergeschoten. Dat roepen de demonstranten in Istanboel momenteel, meldt NPO1.

In Istanboel komen mensen massaal op straat in verschillende wijken om hun steun uit te spreken voor de president Recep Tayyip Erdogan. Ze hebben Turkse vlaggen bi zich en roepen slogans als "Allah akbar" (God is groot) en "Neen aan de staatsgreep". Daarnaast zijn er in de straten manifestaties om de putschisten te steunen. "De grootste soldaten zijn onze soldaten", klinkt het daar.

Erdogan riep de mensen eerder op de avond tijdens een toespraak op om op straat te komen om te demonstreren tegen de staatsgreep. Boven Istanboel vliegen de hele tijd militaire vliegtuigen.

In Ankara klimmen mensen op de tanks die voor het legerhoofdkwartier staan uit protest tegen het leger, aldus persbureau Anadolu.

Laatst bewerkt:
ik kan het enkel toejuichen. Met wat geluk ook een kogeltje voor die islamist.

Coup mislukt. :(

Terug
Naar boven