Fitness Seller

Maak de nieuwe powerlifting - strongman - gewichtheffen sticky!

Heb het nog niet helemaal gelezen maar ziet er goed uit!!
En merci om mijn link te vermelden!

Heb bij het onderdeel 'strongman' nog iets toegevoegd omtrent een begrip waar veel misvattingen over zijn, namelijk de 'Westside Barbell Training'

@kiki:
"Dit resulteert uiteindelijk in een omzetting naar meer FTX-vezels"
Bedoel je niet groei van vezels ipv. meer vezels aanmaken? Of bedoel je dat je meer vezels gaat gebruiken?

Voor de rest wel mooi stukje. :thumbup:

denk dat die verschuiving in percentage's bedoeld. FTX schijnen toch de echte vezels te zijn ipv FTB vezels, die niet in mensen voorkomen? Meen ik ergens gelezen te hebben.

Nice work Kikie :)

• Topic Starter Topic Starter
Iedereen die nog nuttige toevoegingen heeft aan kiki's stukje: voel je vrij om deze te posten, zal elke nuttige post ook karma geven:)

Ja, ik heb nog wel wat op/aanmerkingen en dingen die er bij kunnen/moeten. Zal ze eens bij elkaar zetten allemaal.

Ik zou bij het powerlifting gedeelte wat meer uitleg geven bij enkele trainingsmethoden. Vooral voor beginners zeer handig, dat ze ergens kunnen beginnen.

Bill Starr:
Bill Starr 5x5 - Madcow Intermediate or Linear Version
Bill Starr - Glenn Pendlay 5x5 - Periodized Version, Dual Factor Theory

Mark Rippetoe:
If you are a newcomer to the weights looking to add muscular bodyweight, read this - Bodybuilding.com Forums

Westside barbell:
Westside Barbell Training
http://forum.dutchbodybuilding.com/f32/westside-barbell-training-22439/?highlight=effort
articles

3x3:
The 3x3 Program

Misschien nog met een korte uitleg erbij met de essentie van wat elke methode inhoudt.

Voor de rest lijkt mij een soort woordenlijst met wat essentiële begrippen wel handig.
Zoiets:

Max effort (ME) & Dynamic effort (DE):
http://forum.dutchbodybuilding.com/f32/max-effort-and-dynamic-effort-methode-40378/?highlight=effort

Deload:
http://www.elitefts.com/documents/deload.htm

En zo verder :p

Maar dan met uitleg erbij, en niet met links (voor elke term een hele pagina beginnen lezen is ook niet alles)

Meer opmerkingen kan ik niet meteen bedenken.

Super kiki, echt helemaal top!!! Ik kom uit een familie powerlifters en ze vonden het hier allemaal een aardig stukje!

Met hier en daar nog wat aanvulling kan dit inderdaad een prachtsticky worden! Chapeau!

Redenen om olympische lifts te doen.

Ook al doe je niet specifiek aan gewichtheffen, toch kunnen olympische lifts zeer nuttig zijn; een paar voorbeelden:

Ten eerste, het meest verrassende aspect van olympische lifts is het effect op het cardiovasculaire systeem. Enkele jaren geleden bestudeerde dokter Michael Stone de cardiovasculaire voordelen van olympische lifts. Hij ontdenkt dat er verbeteringen waren door deze vorm van training. Maar waarom? Het is een kwestie van de afstand die de stang aflegt.
Bijvoorbeeld, bij een wrist curl beweegt de stang maar een 10tal centimeter. Terwijl bij een clean and jerk, de stang vanaf de grond tot overhead gaat, dus een goede 2 meter omhoog! Bijna iedereen spier in het lichaam wordt gebruikt. Bij een ruige set snatches zal je wel hijgen en zweten, het hart zal ook kloppen als geen ander.

Vervolgens, het menselijk lichaam bestaat uit één geheel. Door de stang vanaf de grond tot overhead te liften, wordt het hele lichaam gebruikt. Dus als je stilletjes aan meer gewicht begint te nemen op oly lifts, zal je lichaam ook stilaan groter en sterker worden. Een van de eerste gebieden die beginnende oly lifters ontdekken zijn de spieren vanaf de gluteus en de spinal erectors tot aan de trapezius. T-shirts beginnen 'raar' te passen terwijl je bovenrug groeit door de pull bewegingen. Welke spieren worden door oly lifts gebouwd? Allemaal!

Ten derde, het is moeilijk om oly lifts te overtrainen of er te zwaar op gaan. Het is natuurlijk wel mogelijk, maar omdat de beweging van grond tot overhead gaat, is er weinig ruimte voor forced reps, overload technieken of vormen van cheaten. Een partner kan zijn hand niet onder de stang steken en je nog helpen met een laatste rep, je doet het volledig zelf. Oly liften vraagt dan ook discipline bij het kiezen van gewichten die binnen je mogelijkheden liggen.

Sportwetenschappers hebben ook ontdekt dat Olympische lifters hoger kunnen springen dan alle andere athleten, en vlugger kunnen sprinten op korte afstand.

@ Kiki: Weer een heel goede post. Je hebt niet voor niks al een staaf met maar zo weinig posts:).
Karma voor jou.

Ik wil niks afdoen het stukje over strongman hoor maar hoe kom je dr bij dat sterkstemannen zoals jij het op schrijft:" zelden de aparte onderdelen trainen"? Dat is onjuist in mijn optiek. Ook word er zelden gelopen met atlas stones maar worden ze geladen.

En ik vind het stukje tekst over een of andere amateur wedstrijd ongepast in Nederland zijn dr alleen maar amateurs en 1 prof en dat is Jarno! Dus alle wedstrijden zijn dus maar een of andere amateur wedstrijd.

Aan hoeveel van die "amateur wedstrijdjes" heb jij al meegedaan? En hoeveel jaar ervaring heb je in de "sport"?

Ik wil je helemaal niet afzeiken hoor en het is misschien best een goed stukje en ik zeg niet dat ik het beter kan maar volgens mij is het allemaal theorie en bijna geen praktijk ervaring.
Ik zeg ook niet dat iemand met geen praktijk ervaring niks ergens van af kan weten want ik weet ook dat dat niet zo is, maar om ergens een stukje over te schrijven en dan vooral over strongman is enige ervaring wel vereist denk ik!

Ik wil niks afdoen het stukje over strongman hoor maar hoe kom je dr bij dat sterkstemannen zoals jij het op schrijft:" zelden de aparte onderdelen trainen"? Dat is onjuist in mijn optiek. Ook word er zelden gelopen met atlas stones maar worden ze geladen.

En ik vind het stukje tekst over een of andere amateur wedstrijd ongepast in Nederland zijn dr alleen maar amateurs en 1 prof en dat is Jarno! Dus alle wedstrijden zijn dus maar een of andere amateur wedstrijd.

Aan hoeveel van die "amateur wedstrijdjes" heb jij al meegedaan? En hoeveel jaar ervaring heb je in de "sport"?

Ik wil je helemaal niet afzeiken hoor en het is misschien best een goed stukje en ik zeg niet dat ik het beter kan maar volgens mij is het allemaal theorie en bijna geen praktijk ervaring.
Ik zeg ook niet dat iemand met geen praktijk ervaring niks ergens van af kan weten want ik weet ook dat dat niet zo is, maar om ergens een stukje over te schrijven en dan vooral over strongman is enige ervaring wel vereist denk ik!

Ik begrijp je reactie volkomen en ik heb in de post ook aangeduid dat ik enorm veel respect heb voor amateurwedstrijden! Over het onderdeel 'strongman' heb ik inderdaad geen praktijkervaring, maar ben ik, zoals gezegd in de inleiding, verder gegaan op de verklaringen van een coach van een Noors strongman. Als ik je bij deze tekort gedaan heb wil ik dan ook oprecht mijn excuses aanbieden! Ik wou het stukje gewoon zo volledig mogelijk maken.

Laatst bewerkt:
Welnee man je doet helemaal niemand te kort en ik vind het erg positief dat de sport toch nog een beetje leeft onder de mensen. Ik vind ook dat je vooral
de verschillende onderdelen goed hebt toelicht.

ps excuses zijn helemaal niet nodig aan mijn adres hoor, ik vind dat we hier allemaal komen om te leren van elkaar!

Nice one kiki!

Ziet er goed uit kiki!:cool:

• Topic Starter Topic Starter
Ik denk dat we voor dit tvdw geen kiezing moeten houden door het gebrek aan deelnemers, maar ik nodig wel iedereen uit om aanvullingen en verbeteringen te posten aan wat er hier reeds gepost is. Dan kunnen we een sticky maken waar iedereen een beetje achter staat en akkoord mee gaat :)

Terug
Naar boven