Fitness Seller

Maakt geld gelukkig ?

Geld houd je in leven, daarom werken de meeste mensen ook. Vrienden, familie en met name jezelf zijn de hoofdfactoren die je gelukkig maken vind ik.

Ik heb/verdien genoeg om mezelf te onderhouden, maar van veel geld kan je niet spreken.
De vraagstelling was of geld gelukkig maakt (i.e. is er een bepaalde waarde of waardebereik van geld die gelukkiger maakt). Veel geld is nogal een ambigu begrip.

Was een studie waarbij ze hadden berekend dat wanneer je voor het eerst ''Ik hou van je'' van iemand hoort, dat een precieze waarde (qua gevoel) heeft als het winnen van $267.000,- (100% srs).

heb dit topic wat laat ontdekt maar goed...
ikzelf ben niet rijk of zelfs niet heel bemiddeld. Heb een gemiddeld inkomen. Kan leven zoals ik wil, kan de hobby's beoefenen die ik wil en tracht wat te sparen voor men oude dag. Voor mij is dat prima zo.
Mijn mening is dat als je financiële toestand je toelaat je leven te leiden zoals JIJ het wil je best heel gelukkig kan zijn zonder daarom noodzakelijk veel geld te hebben.
In mijn vriendenkring heb ik 2 goede maten waarvan hun ouders rijk zijn. De ene heeft heel veel gekregen van zn ouders (mooie wagen, appartement volledig naar zn zin ingericht enz...). De andere heeft het zelf moeten doen maar die weet natuurlijk ook dat zijn ouders hem zouden helpen mocht het nodig zijn. Heb deze discussie met hen al paar keer gevoerd en beiden zeggen dat veel geld hebben niet persé gelukkig maakt maar het maakt het leven wel makkelijker.

Hetgeen wat ik allemaal kan doen met geld maakt mij gelukkig, niet het geld zelf.

Laatst bewerkt:
Het zou klote zijn als je geen geld zou hebben en nooit een leuke vriendin/vrouw zou kunnen treffen.
Heb zelf ontzettend veel meegemaakt laatste 2 jaar, geld maakt zeker gelukkig en geeft je een fijn gevoel, maar daarnaast zijn nog andere dingen. Bij ons thuis hebben we het altijd dik voor elkaar gehad (financieel) maar sinds de crisis echt is ingeslagen konden we ook zo goed als niks meer. Heb de laatste 10 jaar aan motorcross gedaan, en als je daarmee bent opgegroeit wil je nooit meer wat anders. Motorcross is gewoon een super dure sport, denk gerust aan 10000/15000 voor een seizoen zonder hele gekke dingen, en dat kon niet meer uit, maar ik moest toch wat. Ik ben zelf gaan werken, en verdiende geld, dit heeft mij gelukkig gemaakt en geholpen mijn dromen waar te maken. Daarnaast heb ik 1,5 jaar een vaste relatie, maar dit maakt mij net zo gelukkig.
Ik zou echt nooit tussen deze 2 dingen willen kiezen.

De vraagstelling was of geld gelukkig maakt (i.e. is er een bepaalde waarde of waardebereik van geld die gelukkiger maakt). Veel geld is nogal een ambigu begrip.

Geld is slechts een ruilmiddel, hoe kan zoiets je uberhaupt gelukkig maken?
Als ik mijn salaris voortaan niet in geld krijg uitbetaald, maar hetgeen waar ik het aan uitbesteed en mijn rekeningen automatisch vervallen, vind ik het ook best.

Dat totaal geen geld ongelukkig maakt is een gevolg van deze zieke maatschappij, omdat je hierdoor niet aan je primaire behoeftes kan voorzien. Een ''zwervers'' bestaan staat imo niet direct in verband met ongelukkigheid, alleen mag je hier niet zo maar ergens kamperen/slapen of je eten vangen/vissen.

Geld is slechts een ruilmiddel, hoe kan zoiets je uberhaupt gelukkig maken?
Omwille hetgeen je zelf al aangeeft: het is een (universeel geaccepteerd) ruilmiddel waardoor het zich vertaalt naar andere materie? Anders kan je door blijven redeneren dat niets je gelukkig maakt behalve de selecte set neurotransmitters in je hersenen (en dan nog niet, namelijk de uiteindelijke response die ze uitoefenen).

Om voor mezelf te spreken, iedere keer als ik geld op m'n bankrekening zie verschijnen, verschijnt er een glimlach op mijn gezicht :)

Laatst bewerkt:
Geld maakt wel degelijk gelukkig. En te weinig geld maakt je ongelukkig. Als je altijd op handen en voeten in de Aldi moet lopen om nog enigszins rond te komen, draagt dat niet bij tot je levensgeluk.

Een ding vind ik wel belangrijk om te onthouden, en dat is dat alleen de dood werkelijke macht en bezit in deze wereld heeft. Alle macht, geld en ook onze lichamen behoren hem toe. Als je dus streeft naar veel macht in deze wereld, of hebzuchtig bent, dan jaag je illusies na.
http://www.youtube.com/watch?v=-DGFuHC75aY

Het is absoluut niet mijn droombaan, en heb er ook niet echt plezier in. Maar ik ben wel blij dat ik de kans krijg. Ikzelf heb toen ik jong was vrij veel verkloot en als je geen opleiding hebt heb je het niet voor het kiezen natuurlijk. Ik zal altijd overaal onderaan moeten beginnen en nu is dat dus niet zo. Ik denk ook dat ik ervoor kies om dus mijn geld hiermee te verdienen en plezier te zoeken in andere dingen dan werk.

Dat zou ik dus ook doen, als ik jou was: 4/5de of minder werken zodat je kan rondkomen en alles kan kopen wat je wil. Dat is relatief natuurlijk, maar ik bedoel: zodat je kan eten wat je wil ipv elke dag pasta uit de Aldi, en nog eens af en toe kleding kan kopen, op vakantie gaan, enz. De rest van de tijd dan besteden aan wat je graag doet en evt van daaruit voortbouwen.

Ik haal wel een grote voldoening (en dus ook geluk) uit mijn job. Als ik het dubbele zou verdienen met een brain off job (data typist, bandwerk), zou ik het nog niet doen, ik zou daar gewoon extreem ongelukkig van worden! Maar als je niet goed weet welke richting je uit wil met je leven, zou ik wel zo'n duffe job overwegen als safety net.

Ik had hier trouwens vrijdag nog een gesprek over met vriendje die z'n job niet leuk meer vindt. Hij verdient méér dan genoeg, dus ik stelde hem ook voor minder te gaan werken voor z'n baas en meer voor zichzelf (hij is zelfstandige). De baas zorgt dan wel dat de rekeningen nog betaald worden, de fun en voldoening haalt uit zijn ander werk. En na verloop van tijd kan dat ander werk genoeg worden voor 100% loon, ideaal toch?!

Dat zou ik dus ook doen, als ik jou was: 4/5de of minder werken zodat je kan rondkomen en alles kan kopen wat je wil.

De rest van de tijd dan besteden aan wat je graag doet en evt van daaruit voortbouwen.

Ik denk dat je met een hoge functie binnen een familiebedrijf je bovenstaand dikgedrukte wel op je buik kan schrijven.

Ik denk dat je met een hoge functie binnen een familiebedrijf je bovenstaand dikgedrukte wel op je buik kan schrijven.

True, maar staat hier ergens dat hij een écht hoge functie zal krijgen (boardroom functie)? Ik las alleen dat hij niet onderaan moet starten, maar 't kan dus ook gewoon een bediendejob met hoger startloon zijn?

Geld maakt mij niet gelukkig maar dat verschilt misschien per persoon.
Ik heb een periode gehad dat ik veel geld(voor mijn leeftijd/doen) bezat maar als je depressief bent dan wordt je daar dus gewoon niet gelukkig van. Het is ook voor een groot deel allemaal status, misschien dat de een daar veel aan hecht en de ander wat minder.

True, maar staat hier ergens dat hij een écht hoge functie zal krijgen (boardroom functie)? Ik las alleen dat hij niet onderaan moet starten, maar 't kan dus ook gewoon een bediendejob met hoger startloon zijn?

Uit onderstaande maak ik op dat hij hard moet gaan werken (dus weinig vrije tijd?!), niet instant rijk zal worden (dus wel op den duur?!) en een functie die voor de gemiddelde mens moeilijk te behalen zal zijn. Alles bij elkaar lijkt me dit niet de fuctie van een bediende.

Even voor de duidelijkheid ik krijg een positie in het familie bedrijf maar zal wel hard moeten werken en zal niet instant rijk zijn. Maar voor de gemiddelde mens zal mijn positie best moeilijk te behalen zijn. Wat me dus ergens best dwars zit.

Geluk is voor iedereen anders.

Met genoeg geld kan ik alles doen waar ik op dit moment gelukkig van wordt, maar dat zal naarmate de tijd vordert wel veranderen.

Oké, iets uit mijn college:

-Gemiddeld geluk stijgt naarmate inkomen stijgt
-Over tijd is het reële inkomen per inwoner gestegen, maar de mate van geluk is gelijk gebleven
-Substantiele toename in het lange termijn reële inkomen leidt niet tot de evenredige toename in het gerapporteerde geluk die verwacht zou mogen worden op basis van het positieve effect van inkomen op geluk

Inkomen en geluk zijn wel positief gecorreleerd op een bepaald punt in de tijd maar niet over de tijd. Dit is omdat geluk relatief is en afhangt van een referentiepunt. Adaptatie zorgt ervoor dat mensen gewend raken aan hun situatie zodat veranderingen in het inkomen maar een tijdelijk effect hebben.

Etc. Bron: iemand van de EUR

Is per persoon verschillend lijkt me..

Het is makkelijk om geld te hebben, zodat je geen zorgen hebt en je altijd alles op tijd kan betalen.
Toch denk ik dat het niet alles is om ECHT veel geld te hebben. (Gates veel geld heb ik het dan over)

Je kan eigenlijk geen dromen meer hebben over wat je ooit een keer wilt doen of kopen, omdat je het zo kan kopen als je wilt.
Beetje blijven dromen over dingen die je niet (direct) kan krijgen is ook altijd wel leuk vind ik.

nee, er bestaat geen direct absolute link tussen geld en geluk.

Terug
Naar boven