XXL Nutrition

Maakt geld gelukkig ?

Tot een bepaalde grens maakt geld gelukkig, daarna maakt het je niet nog gelukkiger.
En als je daaraan twijfelt kijk dan eens hoeveel mensen met veel geld er aan de drugs zitten etc, doen ze bepaald niet omdat ze zo gelukkig zijn

140i4iu.png
Zitten ook genoeg rijke mensen niet aan de drugs. Als ook genoeg arme mensen die wel aan de drugs zitten.

Zitten ook genoeg rijke mensen niet aan de drugs. Als ook genoeg arme mensen die wel aan de drugs zitten.
Precies! Maar als geld gelukkig maakt zou je verwachten dat hoe rijker iemand is, hoe kleiner de kans dat ie aan de drugs zit.

Als !geld -> !gelukkig = waar, dan ook de implicatie: geld -> gelukkig = waar :)

Precies! Maar als geld gelukkig maakt zou je verwachten dat hoe rijker iemand is, hoe kleiner de kans dat ie aan de drugs zit.
Wel als iemand rijker weet te worden zonder dat andere factoren wijzigen (als je bijv. rijk weet te worden door 110 uur per week k*t werk te verrichten, lijkt me dat niet zo handig).

In kapitalistische landen misschien.
Valt wel wat voor te zeggen. Zolang het waarde heeft, i.e. je kunt er dingen mee aanschaffen, natuurlijk.

Als !geld -> !gelukkig = waar, dan ook de implicatie: geld -> gelukkig = waar :)

Wel als iemand rijker weet te worden zonder dat andere factoren wijzigen (als je bijv. rijk weet te worden door 110 uur per week k*t werk te verrichten, lijkt me dat niet zo handig).

Valt wel wat voor te zeggen. Zolang het waarde heeft, i.e. je kunt er dingen mee aanschaffen, natuurlijk.
Loterijwinnaar na één jaar gemiddeld even gelukkig als iemand die verlamd is geraakt na een jaar:

http://psycnet.apa.org/index.cfm?fa=buy.optionToBuy&uid=1980-01001-001
Abstract
Adaptation level theory suggests that both contrast and habituation will operate to prevent the winning of a fortune from elevating happiness as much as might be expected. Contrast with the peak experience of winning should lessen the impact of ordinary pleasures, while habituation should eventually reduce the value of new pleasures made possible by winning. Study 1 compared a sample of 22 major lottery winners with 22 controls and also with a group of 29 paralyzed accident victims who had been previously interviewed. As predicted, lottery winners were not happier than controls and took significantly less pleasure from a series of mundane events. Study 2, using 86 Ss who lived close to past lottery winners, indicated that these effects were not due to preexisting differences between people who buy or do not buy lottery tickets or between interviews that made or did not make the lottery salient. Paraplegics also demonstrated a contrast effect, not by enhancing minor pleasures but by idealizing their past, which did not help their present happiness. (34 ref) (PsycINFO Database Record (c) 2012 APA, all rights reserved)

Zal ik de waslijst methodologische en statistische complicaties van die publicatie uit lichten, of weet je die stiekem ook wel?

• Topic Starter Topic Starter
Dus we kunnen wel tot de conclusie komen dat geld tot op een zekere hoogte gelukkig maakt. En ookal heb ik absoluut niet te klagen wat geld betreft en zeker op de toekomst gezien, vind ik het toch een treurige realiteit. Want iedereen wilt geluk en 95% vd mensen zal dat proberen te behalen dmv geld. Tuurlijk gezondheid en fijne mensen om je heen zijn ook een grote factor maar ook die dingen kun je tot op een zekere hoogte met geld verkrijgen.

So in the end it's all about the mother****ing cocksucking money.

Het geld opzich niet. Maar je hebt wel meer opties, waarmee je het jezelf makkelijker maakt en dus minder stress hebt.

Toevallig laatst ergens een onderzoek gelezen waarin staat dat rijke jonge lui 2 keer zoveel kans hebben op een depressie of angststoornis dan de wat minder bedeelden.

The young and rich are seeking help for anxiety and depression at twice the rate of their poorer peers, according to recent research.
Australian mental health experts say the disorders are endemic among the young, especially the affluent. Their observations follow Columbia University research that found depression and anxiety occur at twice the national US average in the children of families with an annual income of more than $170,000.

Read more: http://www.smh.com.au/national/youn...-says-study-20131207-2yy6t.html#ixzz2wiNkg6Xd

Bron

Geld maakt dus niet altijd gelukkiger. is gewoon afhankelijk per persoon. en daarbij komt ook nog eens dat er zoveel andere factoren meespelen, dat je moeilijk kunt zeggen of het puur geld is dat gelukkig maakt. Het moet haast een samenloop van verschillende factoren zijn. je kunt geluk gewoonweg niet een oorzaak geven. daarom is misschien de titel verkeerd en zou het moeten zijn: maakt geld ook gelukkig?

Laatst bewerkt:
Gelukkig zijn zit in je hoofd/mindset.

Jij wilt veel geld hebben? zodat je vanalles kan kopen en daar gelukkig van kan worden?
Gefeliciteerd! je past prima in deze materialistische/kapitalistische maatschappij.

Jij wilt veel geld hebben? zodat je vanalles kan kopen en daar gelukkig van kan worden?
Gefeliciteerd! je past prima in deze materialistische/kapitalistische maatschappij.

Wie zegt dat het alleen gaat om veel dingen kopen.. Denk dat het bij de meeste gaat om financieel onafhankelijk te zijn.

Dus met andere woorden: De rest van je leven geen geldzorgen meer.

Arm zijn en elke dubbeltje meerdere keren om moeten draaien lijkt me niet fijn. Maar ik haal me geluk niet uit spulletjes kopen.

DE ECHTE vraag is natuurlijk, maakt DBB gelukkig?

Deze vraag worstel ik al een tijdje mee. Ik heb een zware periode achter de rug. Depressie, angst, en een hele batterij aan lichamelijke klachten. Dit is eigenlijk al begonnen als jong jochie en kwam tot een breekpunt ongeveer 1,5 jaar geleden. Mentaal en fysiek was ik op en ik stortte in. Ben op AD gezet ben in therapie gegaan en dat icm met hulp van mijn ouders ben ik eigenlijk beter dan dat ik daarvoor was.

Mentaal ben ik een stuk sterker geworden, en waar ik vroeger constant over piekerde (wat denken mensen van me, hoe zie ik eruit etc etc) boeit me nu eigenlijk weinig meer.

Nog steeds voel ik me vaak depressief maar niet zo heftig als daarvoor ik zou t meer beschrijven als down want een depressie is echt wel heftig, ik functioneer gewoon best goed maar t leven is nog wat leeg, laat ik t zo noemen.

Gelukkig heb ik een geweldige moeder die er altijd voor mij is als een rots in de branding. Zij heeft me gesteund in die periode en zij heeft ervoor gezorgd dat ik ondanks al mijn **** ups toch een goed toekomst perspectief heb (DBB gezien).

Ik praat ook vaak met haar en vertel haar hoe t gaat en dat ik me nog steeds regelmatig leeg voel. En zij zegt dan : Wacht maar tot je straks jouw positie in het familie bedrijf gaat pakken en een stuk meer karma gaat verdienen, dan kun je leuke dingen doen, extra veel groene blokjes onder je naam en komen er vast wat leuke meiden op je af. Je zult meer aandacht van mensen sowieso krijgen en mensen zullen sneller bij iemand willen zijn die succesvol is dan bij mensen met mindere sociale status-karma.

Dit heeft me aan het denken gezet over de vraag: Gaat DBB mij gelukkig maken?
Karma is natuurlijk een groot gedeelte van ons menselijk bestaan. Want wij offeren ons meest waardevolle bezit ervoor op Tijd. Er zullen uitzonderingen zijn maar iedereen trollt om karma te verdienen.

Omdat ik een groot gedeelte van mijn leven niet lekker in mijn vel heb gezeten ben ik sceptisch over dat meer tijd op DBB mij gelukkig gaat maken. Bovendien moeten er ook mensen met weinig karma gelukkig zijn want anders is het forum echt een ****ed up place, dat alleen de elite echt geluk mogen proeven. Toch valt het mij op dat ons forum toch veel draait om trollen en perfect belichte foto's van ecto's.

Vroeg me toch af wat de DBB boys hiervan denken en wat is jullie ervaring hierin?
Ga ik straks met meer karma gelukkiger worden en moet ik me er volledig voor gaan inzetten?
(En daarnaast natuurlijk naar de gym gaan ;))
Of moet ik oppassen dat ik niet in een valkuil loop?

:trollface:

Blij dat het wat beter gaat met je:-)
Maakt geld gelukkiger? Nee, maar het maakt het leven wel een stuk makkelijker. Ga na wat jij zou willen doen in het leven als geld geen betekenis had. Zelf zou ik dolgraag een wereldreis maken en dat zou mij gelukkig maken, maar daar heb je geld voor nodig. Geld maakt in die zin gelukkig als jij er de dingen mee kan doen die je wilt doen.

Voor je mindset zou ik is no fap proberen.
Serieus het klinkt als bro science, maar was vroeger ook een piekeraar en sinds ik no fap doe is dat haast helemaal weg.

---------- Toegevoegd om 14:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:13 ----------

gelukkig zijn zit in je hoofd/mindset.

Jij wilt veel geld hebben? Zodat je vanalles kan kopen en daar gelukkig van kan worden?
Gefeliciteerd! Je past prima in deze materialistische/kapitalistische maatschappij.

+1

Ik neem aan dat jij geen enkele vorm van valuta bezit?

familie en vrienden maken gelukkig.. Ben zelf wel jaloers op die boer in Brazilië bijvoorbeeld die het ok doet, niks van technologiën weet en gewoon geniet van het leven met liefdevolle vrienden en familie. Gewoon lekker simpel leven en geen zorgen.

In de westerse wereld zijn mensen over het algemeen behoorlijk materialistisch, denken daarin hun geluk te zoeken. Zodra je van die mindset af bent dat je de nieuwste telefoon, mooiste auto etc moet hebben. Zal je een stuk gelukkiger zijn. En dan niet omdat je het niet kan betalen, maar omdat je weet dat het weinig tot je leven toe voegt. Aan de andere kant, is gelukkig zijn als je rijk bent een stuk makkelijker. Je hebt alles tot je beschikking wat te koop is, wat zo'n beetje alles makkelijker maakt.

Geluk is meer een verandering in je manier van denken, dan wat je bezit met uitzondering van goede vrienden en familie.

Succes hoeft niet gelijk te staan geld en zo hoeft geld ook niet gelijk te staan aan succes. Je wordt gelukkig van progressie boeken in je leven, doelen bereiken en naar je behoeftes te leven.

Geld is een factor die bij succes/geluk in je leven kan helpen maar ik denk eerder op een indirecte manier. Geld dat je niet spendeert/investeert is immers nutteloos (op status na dan, maar daar ga ik even niet van uit).

Iemand die dus bijvoorbeeld de loterij wint en zijn geld op de bank zet om te rentenieren, maar daarbij stopt met werken zonder verdere doelen voor ogen te hebben heeft dus een kans ongelukkig te worden. Dan maakt niet perse de grote hoeveelheid geld om ongelukkig, maar het gebrek aan motivatie en doelen in het leven. Misschien zal diegene eerst wel wat voldoening voelen, maar dat gaat gauw weg naarmate hij gewend raakt aan de hoeveelheid geld.

Ik ben van mening met iemand die een kapitaal opbouwt d.m.v. werk door bijvoorbeeld een groot bedrijf op te zetten over een tijd van jaren heen of door goede investeringen te maken uiteindelijk gelukkig is dan iemand die een grote hoeveelheid geld naar zich toe geschoven krijgt door puur geluk.

Terug
Naar boven