johny B dh
Cool Novice
- Waardering
- 0
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Rust betekent hier niet letterlijk nix doen. Een rustige activiteit kan herstel eerder bevorderen dan helemaal niets doen
*/ Houdt de duur van een training beperkt.
Als je intensief traint, kun je niet lang trainen (of je pauzeert lang tussen sets en oefeningen.) Het zal velen als een schock komen, maar intensief trainen langer dan 45 minuten is vrijwel altijd zinloos en werkt dikwijls averechts. Als je niet fit aan een training begint (af te raden) worden katabole processen soms al binnen een kwartier opgestart.
*/ Gedoseerde rust en slaap is essentieel.
Rust betekent hier niet letterlijk nix doen. Een rustige activiteit kan herstel eerder bevorderen dan helemaal niets doen. Doordraven is echter funest, ook als je je niet duidelijk vermoeid voelt.
Gun jezelf slaap ´s nachts op regelmatige tijden: 8 - 9 uur.
Langer dan 10 uur kan juist weer afbreuk doen, minder dan 7 uur slaap sabotteert herstel.
*/ Leer gelukkig te zijn.
Wie gelukkig is, heeft meer vooruitgang en een sneller herstel.
Psychologische factoren en hormonale factoren spelen daarbij een rol.
Als trainen je niet (meer) geluk geeft, verander de training of las een vakantie in.
*/ Eet gezond en supplementen de deur uit.
Het eerste zal bekend zijn, het tweede zal rigide klinken. Toch vertroebelen supplementen gemakkelijk het zicht hoe je lichaam op natuurlijke wijze reageert op je training en levensstijl. Bovendien misleiden ze dikwijls doordat ze nauwelijks werken, soms schadelijk kunnen zijn. Ook kunnen ze basiszaken als rust en voeding doen verontachtzamen.
*/ Drink voldoende water, schrap alcohol.
Water stimuleert genezingsprocessen en herstel in het lichaam, uitgezonderd massaconsumptie van water. Alcohol sabotteert spierherstel en aanmaak en kan vetopslag omhoog jagen.
leuk en aardig antwoord, maar doe je er ook wat mee??
![]()

kan 3xl met zijn jarenlange ervaring hier niet wat zinvols over vertellen.
ik heb juist dit topic aangegeven om er wat van te leren (vind het 1 van de balangrijkste aspecten aan training) en toch ben ik nog steeds de enige met wat diepgaande info (al is dat ook beperkt)

beter IETS dan NIETS!
ik ben hierin vrij impulsief en hecht alleen waarde aan mijn 48-uur rust tussen zware trainingen; omdat ik inmiddels uit ervaring weet dat dat voor mij redelijk goed uitpakt!
![]()

Oke,daar gaat het stokpaardje.
CZS is een cruciale factor wanneer het een intensieve inspanning betreft.
CSZ - vermoeidheid is even belangrijk als plaatselijke spiervermoeidheid.
We zijn allemaal soms een beetje navelstaarderig wanneer het een onderwerp betreft dat onze passie opwekt.
Soms wordt op dit board te weinig rekening gehouden met de wetenschappelijke vorderingen die plaatsvinden in andere sportdisciplines.
Na een uitputtende inspanning ,wedstrijd of training waarin je echt het onderste uit de kan hebt gehaald,kan het herstel dagenlang duren.
Herstel of supercompensatie spierglycogeen duurt gemiddeld drie tot vier dagen.
En dit telt voor elke sport,of het nu een marathon of krachttraining betreft,
op voorwaarde dat de training leidde tot volledige uitputting van die koolhydraatvoorraden.
maar voor zover ik weet is krachttraining helemaal niet en bodybuilding ook niet helemaal hierop gericht.
Dan ben je dus echt diep gegaan,heb je niet zomaar wat staan aanmodderen.
De plaatselijk spierschade (spierpijn ...)kan tot een week nodig hebben voor volledig herstel of supercompensatie.
CSZ nog langer !!
Om deze reden worden volgende trainingsvormen aangewend :
- in duursporten : lange, niet-intensieve duurtrainingen
Waarom: om dat bewezen is dat zij leiden tot sneller herstel CSZ en sneller herstel van de in de sport aangewende spiermassa (door betere perifere doorbloeding aanvoer van nutrienten).
Bijvoorbeeld :
Renners in de Ronde van frankrijk doen op "rustdagen"
trainingen van 150 km of meer om hun herstel te bevorderen.
In de atletiek gaat men ervan uit dat het gros van alle duurtrainingen ondersteunend werkt voor de intensievere trainingen (intervals )ernaast.
Een marathonloper zet geen goede tijd neer omdat hij 50 km per dag loopt.
Wel omdat hij zwaardere intervaltrainingen aankan door het ondersteunende duurwerk.Gedurende intervalwerk worden hart en andere spieren dus aan een extreme belasting onderworpen die versterkend werkt.
Pure uithoudingssporten bestaan dus niet,want om je te onderscheiden van de rest heb je sowieso de factoren kracht en concentratie nodig.
- WAT BETEKENT DIT VOOR KRACHTTRAINING.
Meerder trainingen per dag zorgen ervoor dat je dieper kan gaan tijdens de intensieve oefenfases.En daarvoor moet je geen dogmatisch splitsyteem handhaven.Dezelfde spiergroep mag opnieuw belast worden,zolang de koolhydraatvoorraden op tijd weer aangevuld worden=FREQUENTIE
Drie trainingen daags van 30 tot 45 intensieve minuten leveren meer ARBEID op dan 1 training daags van 90 minuten = VOLUME
In die 30 minuten ga je telkens dieper kunnen gaan omdat je concentratievermogen (CSZ) gemakkelijker te handhaven is dan gedurende de 90 minuten-training.Je kunt een grotere intensiteit handhaven per tijdsonderdeel.Je gaat meer uitwendige kracht kunnen leveren per minuut dat je aan je training besteed = INTENSITEIT
goed punt. als je de tijd hebt is het altijd in je voordeel trainingen te splitten over dezelfde dag, om zo ook je cortisol extra te onderdrukken. vooral voor mensen die op kracht trainen is dit belangrijk aangezien trainingen makkelijk 2 uur lang zijn.
In bijna elk atletiek-onderdeel of olympische sport wordt meermaals per dag getraind.
Ook kogelstoters,gewichtheffers doen dit.
Voorwaarde om zulke trainingsomvang te handhaven is natuurlijk manipulatie van rust,voeding,supplementen,eventueel doping.
In dat laatste onderdeel zijn de meeste hier wel thuis neem ik aan.![]()
Anabolica,samen met enige andere ergogene produkten helpen ook het herstel van ons CSZ.
Maar zelfs bij steroidengebruik kan een mens overtraind raken.
Wat is overtraining.
Gezond sporten: overtraining
Deze URL even terzijde,is al langdradig genoeg zonder een wirwar van verwijzingen.
Zowel de sympathische als parasympathische overtrainingsvorm ,zolang deze niet worden veroorzaakt door lokale spiervermoeidheidsfactoren,kunnen gemanipuleerd worden door middelen die inwerken op onze chemische hersenhuishouding.
En nu ben ik bijna aan het eind van mijn betoog.
Als je al het voorgaande slikt mag je dat gerust overslaan.
Want het volgende is eigenlijk mijn antwoord op de vraag van dit topic.
Alle bekende nootropica helpen herstel.
Slikken
Deze URL is enkel bedoeld als korte inleiding over de middelen zelf.
Hiermee wil ik mijn gelijk niet staven.
Wel met het volgende.
Ik gebruik nu zelf reeds drie maand piracetam (2000 tot 4000 mg daags)
hydergine (4,5 tot 9 mg daags)
Bijwerkingen :van de hydergine heb ik soms een verstopte neus![]()
Andere nevenwerkingen :
- ik kom toe met veel minder slaap
- mijn trainingen zijn intensiever,ook omdat mijn centrale vermoeidheid sneller herstelt
- ik vergeet minder
- ik train frequenter,het enige dat mij soms tegenhoudt is lokale spiervermoeidheid en pijn,ik wil geen blessures
Nog op mijn verlanglijstje : encephabol (werkzaam middel pyritinol),volgens de literatuur efficienter dan piracetam en hydergine.Verkrijgbaar in Duitsland,ook in Tsjechie,maar voor een vijfde van de Duitse prijs...tijd voor een city trip ?
Nog op de lijst maar in ontwikkeling :ampalex
[Link niet meer beschikbaar]
En kom niet af met het tegenargument dat dit middelen zijn tegen alzheimer.
Steroiden zijn ook niet gemaakt met de snoepers op dit board in gedachten...
Dit zijn echt vette supplementen die verder gaan dan enkel het corrigeren van ons korte termijngeheugen .
Ook goede hulpmiddelen tegen CSZ-vermoeidheid zijn SSRI's.
Selective Serotinine Reuptake Inhibitor - Wikipedia
Waarom ?
Ze werken in op onze serotoninehuishouding.
En die neurotransmitters zijn betrokken bij overtraining,chronische vermoeidheid.
En ik weet ook dat dit overgesimplifieerd klinkt,onze hersenhuishouding is heel wat ingewikkelder dan ik het hier efkes voorstel.
Maar de genoemde middelen werken!!!
En voor de rest....
wachten op de genetische dopingrevolutie zeker![]()

Oke,daar gaat het stokpaardje.
CZS is een cruciale factor wanneer het een intensieve inspanning betreft.
CSZ - vermoeidheid is even belangrijk als plaatselijke spiervermoeidheid.
We zijn allemaal soms een beetje navelstaarderig wanneer het een onderwerp betreft dat onze passie opwekt.
Soms wordt op dit board te weinig rekening gehouden met de wetenschappelijke vorderingen die plaatsvinden in andere sportdisciplines.
Na een uitputtende inspanning ,wedstrijd of training waarin je echt het onderste uit de kan hebt gehaald,kan het herstel dagenlang duren.
Herstel of supercompensatie spierglycogeen duurt gemiddeld drie tot vier dagen.
En dit telt voor elke sport,of het nu een marathon of krachttraining betreft,op voorwaarde dat de training leidde tot volledige uitputting van die koolhydraatvoorraden.
Dan ben je dus echt diep gegaan,heb je niet zomaar wat staan aanmodderen.
De plaatselijk spierschade (spierpijn ...)kan tot een week nodig hebben voor volledig herstel of supercompensatie.
CSZ nog langer !!
Om deze reden worden volgende trainingsvormen aangewend :
- in duursporten : lange, niet-intensieve duurtrainingen
Waarom: om dat bewezen is dat zij leiden tot sneller herstel CSZ en sneller herstel van de in de sport aangewende spiermassa (door betere perifere doorbloeding aanvoer van nutrienten).
Bijvoorbeeld :
kun je een voorbeeld geven wat een powerlifter/gewichteheffer die 1 dag op 1 dag af heeft zou moeten doen als hersteltraining?
Renners in de Ronde van frankrijk doen op "rustdagen"
trainingen van 150 km of meer om hun herstel te bevorderen.
In de atletiek gaat men ervan uit dat het gros van alle duurtrainingen ondersteunend werkt voor de intensievere trainingen (intervals )ernaast.
Een marathonloper zet geen goede tijd neer omdat hij 50 km per dag loopt.
Wel omdat hij zwaardere intervaltrainingen aankan door het ondersteunende duurwerk.Gedurende intervalwerk worden hart en andere spieren dus aan een extreme belasting onderworpen die versterkend werkt.
Pure uithoudingssporten bestaan dus niet,want om je te onderscheiden van de rest heb je sowieso de factoren kracht en concentratie nodig.
- WAT BETEKENT DIT VOOR KRACHTTRAINING.
Meerder trainingen per dag zorgen ervoor dat je dieper kan gaan tijdens de intensieve oefenfases.En daarvoor moet je geen dogmatisch splitsyteem handhaven.Dezelfde spiergroep mag opnieuw belast worden,zolang de koolhydraatvoorraden op tijd weer aangevuld worden=FREQUENTIE
Drie trainingen daags van 30 tot 45 intensieve minuten leveren meer ARBEID op dan 1 training daags van 90 minuten = VOLUME
In die 30 minuten ga je telkens dieper kunnen gaan omdat je concentratievermogen (CSZ) gemakkelijker te handhaven is dan gedurende de 90 minuten-training.Je kunt een grotere intensiteit handhaven per tijdsonderdeel.Je gaat meer uitwendige kracht kunnen leveren per minuut dat je aan je training besteed = INTENSITEIT
In bijna elk atletiek-onderdeel of olympische sport wordt meermaals per dag getraind.
Ook kogelstoters,gewichtheffers doen dit.
Voorwaarde om zulke trainingsomvang te handhaven is natuurlijk manipulatie van rust,voeding,supplementen,eventueel doping.
In dat laatste onderdeel zijn de meeste hier wel thuis neem ik aan.![]()
Anabolica,samen met enige andere ergogene produkten helpen ook het herstel van ons CSZ.
Maar zelfs bij steroidengebruik kan een mens overtraind raken.
Wat is overtraining.
Gezond sporten: overtraining
Deze URL even terzijde,is al langdradig genoeg zonder een wirwar van verwijzingen.
Zowel de sympathische als parasympathische overtrainingsvorm ,zolang deze niet worden veroorzaakt door lokale spiervermoeidheidsfactoren,kunnen gemanipuleerd worden door middelen die inwerken op onze chemische hersenhuishouding.
En nu ben ik bijna aan het eind van mijn betoog.
Als je al het voorgaande slikt mag je dat gerust overslaan.
Want het volgende is eigenlijk mijn antwoord op de vraag van dit topic.
Alle bekende nootropica helpen herstel.
Slikken
Deze URL is enkel bedoeld als korte inleiding over de middelen zelf.
Hiermee wil ik mijn gelijk niet staven.
Wel met het volgende.
Ik gebruik nu zelf reeds drie maand piracetam (2000 tot 4000 mg daags)
hydergine (4,5 tot 9 mg daags)
Bijwerkingen :van de hydergine heb ik soms een verstopte neus![]()
Andere nevenwerkingen :
- ik kom toe met veel minder slaap
- mijn trainingen zijn intensiever,ook omdat mijn centrale vermoeidheid sneller herstelt
- ik vergeet minder
- ik train frequenter,het enige dat mij soms tegenhoudt is lokale spiervermoeidheid en pijn,ik wil geen blessures
Nog op mijn verlanglijstje : encephabol (werkzaam middel pyritinol),volgens de literatuur efficienter dan piracetam en hydergine.Verkrijgbaar in Duitsland,ook in Tsjechie,maar voor een vijfde van de Duitse prijs...tijd voor een city trip ?
Nog op de lijst maar in ontwikkeling :ampalex
[Link niet meer beschikbaar]
En kom niet af met het tegenargument dat dit middelen zijn tegen alzheimer.
Steroiden zijn ook niet gemaakt met de snoepers op dit board in gedachten...
Dit zijn echt vette supplementen die verder gaan dan enkel het corrigeren van ons korte termijngeheugen .
Ook goede hulpmiddelen tegen CSZ-vermoeidheid zijn SSRI's.
Selective Serotinine Reuptake Inhibitor - Wikipedia
Waarom ?
Ze werken in op onze serotoninehuishouding.
En die neurotransmitters zijn betrokken bij overtraining,chronische vermoeidheid.
En ik weet ook dat dit overgesimplifieerd klinkt,onze hersenhuishouding is heel wat ingewikkelder dan ik het hier efkes voorstel.
Maar de genoemde middelen werken!!!
En voor de rest....
wachten op de genetische dopingrevolutie zeker![]()

heb nog even die link gelezen....
en lijkt mij niet zo boeiend....
maar waarom moet je ze dan helemaal uit duitsland of tsjechie halen?
en hoe zou ik er aan kunnen komen?
zijn et injecties btw?
Dat dachten wellicht ook de sporters die indertijd ,onder invloed van John Ziegler, voor de eerste maal dianabol gebruikten.
Die mensen hebben niet zo conservatief gedacht,hebben gewoon iets nieuws geprobeerd,en dat heeft nu wel zijn waarde bewezen denk ik...
ja maar ik vind het voor mij niet echt handig om dat soort spul ergens uit andere landen te halen