MuscleMeat

Manieren om post-training herstel te bevorderen

Oke,daar gaat het stokpaardje.

CZS is een cruciale factor wanneer het een intensieve inspanning betreft.
CSZ - vermoeidheid is even belangrijk als plaatselijke spiervermoeidheid.

We zijn allemaal soms een beetje navelstaarderig wanneer het een onderwerp betreft dat onze passie opwekt.
Soms wordt op dit board te weinig rekening gehouden met de wetenschappelijke vorderingen die plaatsvinden in andere sportdisciplines.

Na een uitputtende inspanning ,wedstrijd of training waarin je echt het onderste uit de kan hebt gehaald,kan het herstel dagenlang duren.

Herstel of supercompensatie spierglycogeen duurt gemiddeld drie tot vier dagen.
En dit telt voor elke sport,of het nu een marathon of krachttraining betreft,op voorwaarde dat de training leidde tot volledige uitputting van die koolhydraatvoorraden.
Dan ben je dus echt diep gegaan,heb je niet zomaar wat staan aanmodderen.

De plaatselijk spierschade (spierpijn ...)kan tot een week nodig hebben voor volledig herstel of supercompensatie.

CSZ nog langer !!

Om deze reden worden volgende trainingsvormen aangewend :

- in duursporten : lange, niet-intensieve duurtrainingen
Waarom: om dat bewezen is dat zij leiden tot sneller herstel CSZ en sneller herstel van de in de sport aangewende spiermassa (door betere perifere doorbloeding aanvoer van nutrienten).
Bijvoorbeeld :

Renners in de Ronde van frankrijk doen op "rustdagen"
trainingen van 150 km of meer om hun herstel te bevorderen.

In de atletiek gaat men ervan uit dat het gros van alle duurtrainingen ondersteunend werkt voor de intensievere trainingen (intervals )ernaast.

Een marathonloper zet geen goede tijd neer omdat hij 50 km per dag loopt.
Wel omdat hij zwaardere intervaltrainingen aankan door het ondersteunende duurwerk.Gedurende intervalwerk worden hart en andere spieren dus aan een extreme belasting onderworpen die versterkend werkt.

Pure uithoudingssporten bestaan dus niet,want om je te onderscheiden van de rest heb je sowieso de factoren kracht en concentratie nodig.

- WAT BETEKENT DIT VOOR KRACHTTRAINING.

Meerder trainingen per dag zorgen ervoor dat je dieper kan gaan tijdens de intensieve oefenfases.En daarvoor moet je geen dogmatisch splitsyteem handhaven.Dezelfde spiergroep mag opnieuw belast worden,zolang de koolhydraatvoorraden op tijd weer aangevuld worden=FREQUENTIE

Drie trainingen daags van 30 tot 45 intensieve minuten leveren meer ARBEID op dan 1 training daags van 90 minuten = VOLUME

In die 30 minuten ga je telkens dieper kunnen gaan omdat je concentratievermogen (CSZ) gemakkelijker te handhaven is dan gedurende de 90 minuten-training.Je kunt een grotere intensiteit handhaven per tijdsonderdeel.Je gaat meer uitwendige kracht kunnen leveren per minuut dat je aan je training besteed = INTENSITEIT

In bijna elk atletiek-onderdeel of olympische sport wordt meermaals per dag getraind.
Ook kogelstoters,gewichtheffers doen dit.

Voorwaarde om zulke trainingsomvang te handhaven is natuurlijk manipulatie van rust,voeding,supplementen,eventueel doping.
In dat laatste onderdeel zijn de meeste hier wel thuis neem ik aan.:D

Anabolica,samen met enige andere ergogene produkten helpen ook het herstel van ons CSZ.
Maar zelfs bij steroidengebruik kan een mens overtraind raken.
Wat is overtraining.

Gezond sporten: overtraining

Deze URL even terzijde,is al langdradig genoeg zonder een wirwar van verwijzingen.

Zowel de sympathische als parasympathische overtrainingsvorm ,zolang deze niet worden veroorzaakt door lokale spiervermoeidheidsfactoren,kunnen gemanipuleerd worden door middelen die inwerken op onze chemische hersenhuishouding.

En nu ben ik bijna aan het eind van mijn betoog.
Als je al het voorgaande slikt mag je dat gerust overslaan.
Want het volgende is eigenlijk mijn antwoord op de vraag van dit topic.

Alle bekende nootropica helpen herstel.

Slikken

Deze URL is enkel bedoeld als korte inleiding over de middelen zelf.
Hiermee wil ik mijn gelijk niet staven.
Wel met het volgende.

Ik gebruik nu zelf reeds drie maand piracetam (2000 tot 4000 mg daags)
hydergine (4,5 tot 9 mg daags)

Bijwerkingen :van de hydergine heb ik soms een verstopte neus :D
Andere nevenwerkingen :

- ik kom toe met veel minder slaap
- mijn trainingen zijn intensiever,ook omdat mijn centrale vermoeidheid sneller herstelt
- ik vergeet minder
- ik train frequenter,het enige dat mij soms tegenhoudt is lokale spiervermoeidheid en pijn,ik wil geen blessures

Nog op mijn verlanglijstje : encephabol (werkzaam middel pyritinol),volgens de literatuur efficienter dan piracetam en hydergine.Verkrijgbaar in Duitsland,ook in Tsjechie,maar voor een vijfde van de Duitse prijs...tijd voor een city trip ?

Nog op de lijst maar in ontwikkeling :ampalex

Ampalex Found to Have Positive Effects on Memory Deficits in Alzheimer's

En kom niet af met het tegenargument dat dit middelen zijn tegen alzheimer.
Steroiden zijn ook niet gemaakt met de snoepers op dit board in gedachten...

Dit zijn echt vette supplementen die verder gaan dan enkel het corrigeren van ons korte termijngeheugen .

Ook goede hulpmiddelen tegen CSZ-vermoeidheid zijn SSRI's.

Selective Serotinine Reuptake Inhibitor - Wikipedia

Waarom ?
Ze werken in op onze serotoninehuishouding.
En die neurotransmitters zijn betrokken bij overtraining,chronische vermoeidheid.
En ik weet ook dat dit overgesimplifieerd klinkt,onze hersenhuishouding is heel wat ingewikkelder dan ik het hier efkes voorstel.
Maar de genoemde middelen werken!!!

En voor de rest....
wachten op de genetische dopingrevolutie zeker;)

De eerste die hier dadwerkelijk SSRI's gaat slikken voor spierherstel mag wat mij betreft direct afgevoerd worden naar een kliniek, ****ing gestoord man.

sommigen hebben hier ook echt geen idee wat je met dit soort medicijnen kunt doen bij een biologisch normaal functionerend persoon.

De eerste die hier dadwerkelijk SSRI's gaat slikken voor spierherstel mag wat mij betreft direct afgevoerd worden naar een kliniek, ****ing gestoord man.

sommigen hebben hier ook echt geen idee wat je met dit soort medicijnen kunt doen bij een biologisch normaal functionerend persoon.
dat klopt, ik weet het ook niet............

als je nu ook eens uitlegt wat het doet met je lichaam cq je biologisch functioneren, dan snap ik wellicht ook de eesentie van je uitspraak!

bij voorbaat dank.
;)

dat klopt, ik weet het ook niet............

als je nu ook eens uitlegt wat het doet met je lichaam cq je biologisch functioneren, dan snap ik wellicht ook de eesentie van je uitspraak!

bij voorbaat dank.
;)

SSRI zijn de nieuwste medicijnen tegen depressie en kunnen ook tegen dwangneuroses/handelingen worden gebruikt. dit zijn mensen met een serotonine tekort

mensen die dit nie hebben krijgen hierdoor eerder ee serotonine overschot en ik geloof dat dat kan leiden tot schizofrenie gezie deze verbonden is met dopamine en serotonine

dus.....................

SSRI zijn de nieuwste medicijnen tegen depressie en kunnen ook tegen dwangneuroses/handelingen worden gebruikt. dit zijn mensen met een serotonine tekort

mensen die dit nie hebben krijgen hierdoor eerder ee serotonine overschot en ik geloof dat dat kan leiden tot schizofrenie gezie deze verbonden is met dopamine en serotonine

dus.....................
thnx 4 uitleg!

dubbel Antilliaanse KARMA voor je!
;)

thnx 4 uitleg!

dubbel Antilliaanse KARMA voor je!
;)

no p dude

moest wel zeggen dat ik even schrok va wat sommigen hier posten onder het mom van herstel. je kunt deze sport/ manier van leven ook echt TE ver doorvoeren. sommige zaken moet je nou eenmaal van af blijven

no p dude

moest wel zeggen dat ik even schrok va wat sommigen hier posten onder het mom van herstel. je kunt deze sport/ manier van leven ook echt TE ver doorvoeren. sommige zaken moet je nou eenmaal van af blijven

klopt, en als je er geen verstand van hebt ( zoals ik) dan reageer je er meestal ook niet op, uit onwetend heid!
;)

Kunnen we beter niet gewoon rusten-eten-trainen-eten-rusten zonder je af te vragen of koffie goed is voor je herstel?

Terug
Naar boven