MuscleMeat

Massa/Kracht

JanPaul90

Dutch Bodybuilder
Waardering
5
Hey bb'ers

Ik train nu gedurende 7maand op 8-12 herhalingen . Dit is volgens mij op spiermassa, maar nu wil ik toch meer op spierkracht gaan trainen . Hiervoor moet je de herhalingen toch verlagen, naar ongeveer 4-6? Zijn er ook andere oefeningen voor nodig, of kan ik de huidige oefeningen die ik voor massa gebruik behouden voor kracht?

b.v.d

Minder reps is inderdaad voor meer spierkracht..
Wel moet je langzaam het gewicht iets verhogen en explosief trainen
Ik denk dat je veel compound oefeningen je kracht zullen verbeteren..

Dat 8-12 voor massa is en 4-6 kracht is gewoon onzin imo.
En of je dezelfde oefeningen moet doen hangt af van welke oefeningen je eerst deed.

Hoezo is dat onzin?

Omdat verschilende spieren in verschillende personen verschillende verhoudingen hebben in vezeltypen. Rode spiervezels groeien beter op meer reps, witte spiervezels beter op minder reps.

Het aantal reps dat ideaal is voor massa hangt dus onder andere af van de persoon en de spier die getraind wordt.

Omdat verschilende spieren in verschillende personen verschillende verhoudingen hebben in vezeltypen. Rode spiervezels groeien beter op meer reps, witte spiervezels beter op minder reps.

Het aantal reps dat ideaal is voor massa hangt dus onder andere af van de persoon en de spier die getraind wordt.

Klopt als een bus.

Kuiten groeien voor geen meter bij mij als ik geen high rep + holds doe.
Biceps groeien voor geen meter bij high reps, singles doubles en tripples daarentegen.

Oke oke maar dan is minder reps toch wel voor meer kracht???

je maakt minder reps omdat je een zwaarder gewicht kan pakken,

Ik zou voor 5x5 gaan.

Compound oefeningen zwaar pakken. Je wint meer kracht met minder herhalingen, ga een tijdje 4-8 herhalingen doen win je ook massa mee

• Topic Starter Topic Starter
Ok ik ga een tijdje wat minder reps doen, en veel compounds!

ben benieuwd wat voor resultaat ik boek

thx

Succes!
Minder reps en compounds zijn idd een goed begin voor krachtwinst. Vergeet niet om ook genoeg te eten!

ik groei juist het hardst op weinig (lees 4-6) reps.. elk voordeel heb z'n nadeel! als je 4-6 reps doet moet je explosief alle spiervezels aanspreken, maar voor kortere periode, bij 10-12 wat minder spiervezels maar voor langere periode...
voor mij werkt regelmatig afwisselen tussen beide manieren het beste

voor mij werkt ook het regelmatig wisselen van aantal reps het beste.

Is Bigger Necessarily Stronger?

How do you think people get bigger exactly? A bigger muscle is a stronger muscle - what do you think your body is adapting to when it adds muscle as a result of exercise? Why is resistance at a fairly high percentage of your maximal effort necessary for hypertrophy? I mean, you don't get too big walking around and bodyweight exercises seem to cap out after a while.

Things that make you go hmmm. I'm not saying a bigger person will out lift or be stronger than a smaller person (physics/leverage/neural components weigh in on this so lets not talk about the 130lbs freak of nature champion powerlifter), but I'm saying that when YOU get bigger than you are now, YOU will have gotten stronger than you are now. No one added significant muscle that didn't add weight to the bar or just do a ton more work. You are stressing the muscular system here and the adaptation of hypertrophy is a method the body uses to cope and improve to be able to better tolerate the stress.

I would hope it's hitting you like a bolt of lightning now and that you aren't lost. If you are lost reread the above.

Dat zal wel wat helpen. Komt van deze site trouwens, kwestie van credit te geven :): Madcow Training - Table of Contents, 5x5 Programs, Dual Factor Theory, Training Theory sectie "Training Primer". De site bevat trouwens ook 5x5 programma's voor (semi-)beginners, naast de meer gevorderde periodization programma's.

Klopt, maar hoe kom je daar dan achter?;)

Je test je 1RM, neemt er 80% van en je kijkt hoeveel reps je er mee kan doen.

Dan zit je vast tussen de 8 en 12 HH.

Dat is een wetmatigheid dat is vastgesteld d.m.v. 1rm testen.

Een persoon die ik ken zou theoretisch 120kg kunnen bankdrukken maar hij krijgt m niet weg aangezien hij 110kg wel 4 keer weg krijgt

Terug
Naar boven