XXL Nutrition

Massa voor de bicep

Dus eigenlijk zeg jij dat hammer curls nutteloze oefeningen zijn?
Of is dat kort door de bocht?

Dat is idd te kort door de bocht

Hammer curls is een prima oefening als je van meningen dat je bovenarm uit balans is en je alleen wat meer piek zoekt.

• Topic Starter Topic Starter
Maar voor de massa op de biceps de chins er dus uithalen en oefeningen erin doen waarbij de contractie op de biceps het grootst is, en dat ook inhoud de vorm het striktst?

Chins blijven doen voor je rug, curls er bij voor je biceps en je vorm aanpassen naar je lichaam (maw losse vorm)

Helaas kan ik het artikel niet meer vinden, maar las laatst dat concentration curls het beste zouden zijn.
Misschien dan 3XL of harpep hier hun licht nog op kunnen laten schijnen.

Naar mijn weten zijn oefeningen waarbij de spier aan het begin al vanaf 1 kan verkort is zoals concentrationcurls, preachercurls, enz , niet echt de beste massa bouwers

cable preacher curls werkte goed bij mij (heb nu een break ivm school) je hebt contineu spanning en aangezien je met losse gewichten snel op je dooie punt zit blijfy er bij deze oefening contineu spanning op staan. check yt hodgetwins hebben ook een video over die oefening gemaakt

• Topic Starter Topic Starter
Naar mijn weten zijn oefeningen waarbij de spier aan het begin al vanaf 1 kan verkort is zoals concentrationcurls, preachercurls, enz , niet echt de beste massa bouwers

http://suppversity.blogspot.nl/2011/07/suppversity-emg-series-biceps-brachii.html

is een EMG studie niet betrouwbaar dan of een goede manier om je schema te bepalen?
Hier staat namelijk dat het meeste activiteit is waargenomen met een concentration curl voor de biceps.
Maar hierin staat ook dat de hammer grip de beste grip is voor de biceps???

http://suppversity.blogspot.nl/2011/07/suppversity-emg-series-biceps-brachii.html

is een EMG studie niet betrouwbaar dan of een goede manier om je schema te bepalen?
Hier staat namelijk dat het meeste activiteit is waargenomen met een concentration curl voor de biceps.

766pts vs. 763pts
dat verschil is niet echt denderend te noemen, maar hammer curls doen volgens dit onderzoek inderdaad niet onder voor suppinated curls. Het lijkt me ook niet fair om hammer curls af te schrijven.

De tekst in dit artikel is gebaseerd op een onderzoek uit 2000, en er staat niet bij op basis van hoeveel pogingen en bij hoeveel personen dit is gedaan. Ieder mens zit net ietsje anders in elkaar.

---------- Toegevoegd om 14:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:24 ----------

tenzij het op dezelfde dag is gedaan als derest van de spiergroepen :P haha dit staat bij de borst sectie:
(10 male resistance-trained subjects, mean age 22y, mean body-fat 13%; data from Boeckh-Behrens & Buskies. 2000)

766pts vs. 763pts
dat verschil is niet echt denderend te noemen, maar hammer curls doen volgens dit onderzoek inderdaad niet onder voor suppinated curls. Het lijkt me ook niet fair om hammer curls af te schrijven.

Het is niet fair en ook niet nodig om hammer curls af te schrijven.

Elleboogflexie is op micro-niveau eigenlijk best wel een complex samenspel van verschillende spieren.

Om alle elleboogflexoren (Biceps, Brachialis en brachioradialis) maximaal te ontwikkelen, kan het daarom sowieso geen kwaad om allerlei variaties qua supinatie, rotatie en pronatie te doen.

Met dumbells is het ook heel makkelijk om concentration, incline, hammer, zotmann, alternating/rotating, reverse curls en alle andere mogelijk variaties cq. combinaties gewoon af te wisselen.

Ik noem dat altijd spottend een 'curl-potpourri', maar het werkt wel heb ik gemerkt en is ook leuk om te doen.

Harpep: vind jij dat de zottman curl voordelen heeft t.o.v een normale curl en reverse curl?
Zoals jij al aangeeft leuk voor de afwisseling, maar zijn er ook redenen om de zottman curl juist te doen?

Ik doe de oefening ook wel eens, maar ik vind het niet ideaal omdat je bij de curlbeweging zwaarder gewicht aan zou kunnen maar dan lukt de excentrische beweging niet optimaal meer.

Eerstewat ik zie is dat ze de eccentrische fase van de concentration curl verglijken met de concentrsche fase van de rest?

** performing a negative eccentric means that you rise the dumbbell (+20-30% heavier than you would normally use) with the help of your free hand (apply just as much force as is necessary) and then lower the weight as slowly as possible using just the trained arm.

BicepsBrachiiExercises.png

Niet echt een verglijking imo.

En dat een hammer grip voor concentration curl ongeveer hetzelfde scoort als een "rotating" grip voor de concentration curl vind ik begrijpelijk. Zoals ik al stelde zorgt de verkorting van de biceps vanaf de schouder dat de biceps minder kracht kan leveren.

The activation pattern for the biceps brachii during the concentration curl, for example largely depends on the grip you employ
BicepsBrachiiGrips.png

En om bij EMGs te blijven

Biceps preacher curls (Olympic bar) - 90
Incline seated dumbbell curls (alternate) - 88
Standing biceps curls (Olympic bar/narrow grip) - 86
Standing dumbbell curls (alternate) - 84
Concentration dumbbell curls - 80
Standing biceps curls (Olympic bar/wide grip) - 63
Standing E-Z biceps curls (wide grip) - 61
http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/emg-studies-spiergroepen-vs-oefeningen-72081/

Wat maar weer bewijst dat EMGs eigenlijk niet zo betrouwbaar zijn :)

Laatst bewerkt:
Zoals jij al aangeeft leuk voor de afwisseling, maar zijn er ook redenen om de zottman curl juist te doen?

Voor mij is de enige reden de rotatie van gesupineerd naar geproneerd helemaal bovenin de beweging en het daarna het zwaarder eccentrisch kunnen gaan in de ze positie dan normaal gesproken bij de reverse curls.

Maar goed ik doe allerlei variaties achter elkaar middels een soort van 'mechanical dropsets' principe:

Dus een vast DB gewicht en iedere nieuwe set een curl variant waar ik net wat sterker in ben dan de vorige of waarbij de brachialis/brachioradialis tussendoor even heeft kunnen 'uitrusten' als het ware.

Bijvoorbeeld:

set:
1. reverse DB curls 6-8 reps
2. concentration curls 6-8 reps
3. incline curls 6-8 reps
4. standing DB drag curls 6-8 reps
5. standing DB curls rotating (vanuit neutrale naar gesupineerder positie) 6-8 reps
6. Zottman curls (startend vanuit "w" positie) 6-8 reps
7. Hammer curls 6-8 reps

Ik doe de oefening ook wel eens, maar ik vind het niet ideaal omdat je bij de curlbeweging zwaarder gewicht aan zou kunnen maar dan lukt de excentrische beweging niet optimaal meer.

Dit probleem ken ik persoonlijk niet.

Dank je.
Dat de excentrische beweging niet meer optimaal gaat,bedoel ik mee dat mijn onderarmen eerder verzuren dan mijn biceps.
Mijn biceps kunnen dus veel meer aan dan mijn onderarmen waardoor ik niet verder kan.

Mechanical dropsets zien er leuk uit en ga ik ook eens zo proberen.
Hou jij het dan bij 7 sets eenmalig of herhaal je dat(meerdere malen)?

Mechanical dropsets zien er leuk uit en ga ik ook eens zo proberen.

Het is een leuke vorm om extra volume te pakken terwijl de trainingslast relatief hetzelfde blijft, iets wat ik prettiger vind dan lastvermindering bij .de gewone dropsets.
Bovendien activeren de kleine variaties in het bewegingspatroon mogelijk ook extra/andere vezels in de spier, zonder dat het een compleet andere beweging wordt.

Met een beetje creativiteit ook heel flexibel toepasbaar:

- curls van diverse graden incline naar rechtop staand.
- incline press 60, 40, 20 graden en plat.
- van incline lateral raises, rechtop, tot front raises.
- Van lateral raises met nagenoeg gestrekte armen naar een steeds grotere buiging in de ellebogen en langzaam overgaand in een meer DB wide upright-row-achtige beweging.

etc. de verbeeldingskracht is met name de beperkende factor hierbij......

Staan wel wat aardige artikelen van CT op T-nation ook.

Hou jij het dan bij 7 sets eenmalig of herhaal je dat(meerdere malen)?

Meestal 1 aan het einde van een training met korte rust (30-60 sec.) tussen de sets, is voor mij meer dan genoeg.

Terug
Naar boven