Fitness Seller

Maximale hartslag bij HIIT/HIT?

scrained

Advanced Bodybuilder
Waardering
33
Hey, ik doe naast mijn krachttraining 2x per week HIIT of HIT op een fiets op de gym, en zoals het hoort ga ik hier dus heel diep in mijn reserves, maar soms gaat mijn hartslag erg hoog op de "hoogtepunten", tot 190 zelfs soms... Vandaag was het zelf ook dat mijn hartslag op "hoogtepunt" 187 was en in de cooling down erna heel even steeg tot 199, vond ik toch beetje extreem klinken :D

Het wordt gemeten door je op handvaten te leggen, dus weet wel niet hoe accuraat deze wijze is. Maar is er een punt op HIIT/HIT waar je bij bepaalde hartslag beter kalmer gaat ipv door te gaan?

Ik had nergens last van ofzo, vond het gewoon hoog klinken aangezien ik vroeger wel eens hoorde dat je maximale hartslag 210 - je leeftijd is, dus dan zat ik er toch hard over :D(leeftijd: 19 binnen een maand)

In theorie is het 220 min je leeftijd, maar daar klopt vaak geen bal van

Hey, ik doe naast mijn krachttraining 2x per week HIIT of HIT op een fiets op de gym, en zoals het hoort ga ik hier dus heel diep in mijn reserves, maar soms gaat mijn hartslag erg hoog op de "hoogtepunten", tot 190 zelfs soms... Vandaag was het zelf ook dat mijn hartslag op "hoogtepunt" 187 was en in de cooling down erna heel even steeg tot 199, vond ik toch beetje extreem klinken :D

Het wordt gemeten door je op handvaten te leggen, dus weet wel niet hoe accuraat deze wijze is. Maar is er een punt op HIIT/HIT waar je bij bepaalde hartslag beter kalmer gaat ipv door te gaan?

Ik had nergens last van ofzo, vond het gewoon hoog klinken aangezien ik vroeger wel eens hoorde dat je maximale hartslag 210 - je leeftijd is, dus dan zat ik er toch hard over :D(leeftijd: 19 binnen een maand)

In het algemeen pakken ze voor HIIT 20 minuten trainingstijd met 'n gemiddelde hartslag van 90% van je maximale hartslag en voor HIT 40 minuten aan gemiddeld 80% van je max. Wel moet je dan weten wat je max is om de onder en bovengrens in te stellen!

De maximale hartslag of de "HFmax" in trainersjargon, is de hoogste hartslag die je kunt halen tijdens inspanning. De maximale hartslag is niet te voorspellen met regeltjes zoals "HFmax = 220 - leeftijd in jaren". Jouw werkelijke individuele maximale hartslag ligt in veel gevallen (veel) hoger of lager. De reden daarvan is dat dit soort rekenregels alleen gelden voor de gemiddelde maximale hartslag van grote groepen en niet toepasbaar zijn op jouw maximale hartslag. Je kunt dit het beste vergelijken met de gemiddelde schoenmaat van de Nederlands man of vrouw van jouw leeftijd. Waarschijnlijk past deze niet aan jouw voet!

Je kunt jouw maximale hartslag bepalen door aan het einde van een intensieve duurloop er een maximale sprint uit te persen. Hierbij is het opletten omdat je je hoogste hartslag niet bereikt tijdens de volle sprint maar circa 5 seconden nadat je de finishlijn bent gepasseerd. Wanneer je zo'n eindsprint in afzonderlijke wedstrijden of trainingen een paar keer herhaalt hebt, krijg je een zeer nauwkeurig beeld van jouw maximale hartslag.

De maximale hartslag tijdens fietsen kan beduidend lager zijn dan tijdens hardlopen. Houd hier rekening mee wanneer je je maximale hartslag hebt laten bepalen bij een sportarts. Een sportarts gebruikt meestal een fietsergometer in plaats van een loopband.

In de praktijk blijkt de individuele maximale hartslag vrij stabiel te zijn. Soms zie je nog wel eens dat bij een betere conditie de maximale hartslag wat afneemt, maar in het merendeel van de gevallen blijft de maximale hartslag nagenoeg hetzelfde.
Ondanks dat het eerder aangehaalde rekenregeltje "HFmax = 220 - leeftijd in jaren" voorspelt dat de HFmax met 1 slag per verjaardag zakt, blijkt ook dit bij individuele sporters niet het geval te zijn. Er zijn sporters waarbij de maximale hartslag gedurende een periode van 20 jaar of langer niet is veranderd.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt :)! Als ik het enkel nodig heb voor fietsen(ik loop mss 2x per jaar en dan is het lange afstand aan traag tempo zonder ooit extreme hartslagen te bereiken) is het geen probleem om op een fiets het te berekenen dan?

Bedankt :)! Als ik het enkel nodig heb voor fietsen(ik loop mss 2x per jaar en dan is het lange afstand aan traag tempo zonder ooit extreme hartslagen te bereiken) is het geen probleem om op een fiets het te berekenen dan?

Op de fiets kun je ook je max vaststellen, maar eigenlijk weet jij je max al! ;)

Vandaag was het zelf ook dat mijn hartslag op "hoogtepunt" 187 was en in de cooling down erna heel even steeg tot 199, vond ik toch beetje extreem klinken :D

Je maximum hartslag TIJDENS HIIT zal niet echt minder worden (behalve met het verstrijken der jaren)... als die minder wordt moet je gewoon harder intervallen.

Moet je je hartslag in rust eens bijhouden, zul je zien dat die wel gaat dalen (de eerste dag na een training bog wat verhoogd, maar in de dagen erna zakkend tot onder wat je rust-hartslag vroeger was).

Als je ver boven de 220 uitkomt moet je even de AED opzoeken. (Automatische Externe Defibirilator)

Mijn maximale hartslag bij HIIT op de crosstrainer is 188.
Dat is volgens de grafiekjes ook veel te hoog maar het hangt allemaal puur van je conditie/getraintheid af.
Zolang je je goed voelt is er niets aan de hand.

220 min je leeftijd daar zit je drempel... betekent niet dat als je daar boven komt dat je hart het begeeft ofzo hoor;) zelf toevallig laatst 212 gehaald en doe het nog steeds:D

ideaal kan het toch ook niet zijn he ? kwestie van snellere slijtage van je hart als je dit iedere keer van je hart vereist ?

Slijtage van je hart, nog nooit van gehoord..
Heb je wetenschappelijke bronnen die dit aanwijzen? ???

Terug
Naar boven