Fitness Seller

Nieuws Maximum snelheid naar 130 km/uur problematisch

Tenzij die deskundigen een glazen bol hebben lijkt het me nogal lastig te voorspellen hoe deze maatregel in Nederland zal uitpakken. Zeker dat gegoochel met percentages is merkwaardig te noemen.

Ik denk dat je onderschat wat je tegenwoordig kan doen met computermodellen en statistische invoer. De godganse huidige maatschappij wordt voor een aanzienlijk deel gerund aan de hand beleid ontsproten uit resultaten van computermodellen, pas wanneer dit stukje technocratische vooruitgang expliciet uitgebeeld wordt gaan mensen twijfelen aan die 'glazen bollen'. Denk aan medische zaken, verzekeringstechnische overwegingen, politiek, bedrijfskundig beleid om maar wat te noemen.

Heb niet het hele topic gelezen, maar wat veel voorstanders van die maximum snelheid ook wel weten is dat je het niet altijd haalt die 130 km/u. Daar gaat t ook niet om, maar vaak genoeg haal je het ook wel, bv na 20h00 s'avond en waarom zou je dan in godsnaam met een sukkelgangetje van 100 jezelf voorverplaatsen?

Begrijp niet dat je die 3 minuten winst en de "lol" die je ermee hebt opwegen tegen de vergrote kans op ongelukken en files.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je onderschat wat je tegenwoordig kan doen met computermodellen en statistische invoer. De godganse huidige maatschappij wordt voor een aanzienlijk deel gerund aan de hand beleid ontsproten uit resultaten van computermodellen, pas wanneer dit stukje technocratische vooruitgang expliciet uitgebeeld wordt gaan mensen twijfelen aan die 'glazen bollen'. Denk aan medische zaken, verzekeringstechnische overwegingen, politiek, bedrijfskundig beleid om maar wat te noemen.
Misschien... maar het blijft gokken en afwachten volgens mij. Veel hangt af van de mentaliteit van de automobilisten zelf ook. En eventueel andere maatregelen die genomen zullen worden.

Begrijp niet dat je die 3 minuten winst en de "lol" die je ermee hebt opwegen tegen de vergrootte kans op ongelukken en files.
Maar wie zegt dat het gaat over tijdwinst of lol. Geen boete hoeven te krijgen omdat je per ongeluk even de 120 voorbij gaat lijkt mij een belangrijker motief. Over 130 gaan de meesten niet regelmatig, dan kom je bij een veel kleinere groep van snelheidsduivels.

En of het ongelukken/files zal verhogen? Ik ben daar niet zo zeker van.

Misschien... maar het blijft gokken en afwachten volgens mij. Veel hangt af van de mentaliteit van de automobilisten zelf ook. En eventueel andere maatregelen die genomen zullen worden.
Wel mee eens, alhoewel de mentaliteit van automobilisten nou niet erg rationeel is, meer soort van kuddegedrag.
Maar wie zegt dat het gaat over tijdwinst of lol. Geen boete hoeven te krijgen omdat je per ongeluk even de 120 voorbij gaat lijkt mij een belangrijker motief. Over 130 gaan de meesten niet regelmatig, dan kom je bij een veel kleinere groep van snelheidsduivels.

Het is toch een motief vanuit de politiek? Ik neem aan dat het minder uitschrijven van boetes dan niet de hoofdreden is. Eerder een vermindering van files.

Vanuit een financieel oogpunt is een ophoging van de snelheid een goede zet. Hogere snelheid brengt een hoger verbruik met zich mede en anderzijds een vruchtbare bodem om boetes aan te scherpen.
Daarbij komt dat het Nederlandse snelwegnetwerk van dusdanig goede kwaliteit is dat een ophoging van 10km/u geen extreme gevaren met zich meebrengen.

Het aantal snelwegen die nu nog 120 km/u zijn is zeer beperkt. Op veel wegen geldt 100 km/u en op de ring Rotterdam en Amsterdam zelfs hele stukken 80km/u.
Uit onderzoek is al gebleken dat die 80 kilometer stukken helemaal niets bijdragen aan het oplossen van fileprobleem, in tegendeel het werkt averrechts.
Ook met betrekking tot het mileu draagt het niets bij.

Ik zou weleens van Logistiek Nederland willen horen wat zij vinden van de ophoging van de snelheid.

Ik zou weleens van Logistiek Nederland willen horen wat zij vinden van de ophoging van de snelheid.

Sowieso moet zoiets minder een beslissing zijn die politiek gekleurd is. Volgens mij kan je namelijk gewoon (vrij) objectief vaststellen wat een goede koers is om te volgen dmv onderzoek.

Wel mee eens, alhoewel de mentaliteit van automobilisten nou niet erg rationeel is, meer soort van kuddegedrag.
Ik had het ook meer over de mentaliteit van een hele bevolking. Je ziet daar toch verschillen waardoor dezelfde wetten niet altijd overal dezelfde gevolgen hebben.

Het is toch een motief vanuit de politiek? Ik neem aan dat het minder uitschrijven van boetes dan niet de hoofdreden is. Eerder een vermindering van files.
Alsof politieke partijen hun programmapunten niet voorleggen aan hun kiezers. Dit was gewoon populair bij de rechtse kiezer en dus partijen.

Ok, maar dan is het dus gewoon symboolpolitiek: Het boeit geen ****, maar het maakt ons populair bij de kiezers. Echt waar, dit volk krijgt het bestuur dat het verdient. *zucht*

En of het ongelukken/files zal verhogen? Ik ben daar niet zo zeker van.

Nou ja, daar is toch onderzoek naar gedaan. De verhoging van de max snelheid zal de files niet verminderen, eerder averechts en de ongelukken zeker niet verminderen.
En het verminderen van de boetes zal niet de reden moeten zijn van de overheid, helemaal niet als er bewezen is dat het onveiliger wordt en mensen meer in de file zullen staan.
Laat dit eerst maar eens uitgezocht worden, in plaats van dat we mensen tevreden stellen met deze soort van symboolpolitiek. Even nadenken voordat je ingrijpende beslissingen maakt lijkt me niet weg.

---------- Toegevoegd om 14:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:59 ----------

Vanuit een financieel oogpunt is een ophoging van de snelheid een goede zet. Hogere snelheid brengt een hoger verbruik met zich mede en anderzijds een vruchtbare bodem om boetes aan te scherpen.
Daarbij komt dat het Nederlandse snelwegnetwerk van dusdanig goede kwaliteit is dat een ophoging van 10km/u geen extreme gevaren met zich meebrengen.

Het aantal snelwegen die nu nog 120 km/u zijn is zeer beperkt. Op veel wegen geldt 100 km/u en op de ring Rotterdam en Amsterdam zelfs hele stukken 80km/u.
Uit onderzoek is al gebleken dat die 80 kilometer stukken helemaal niets bijdragen aan het oplossen van fileprobleem, in tegendeel het werkt averrechts.
Ook met betrekking tot het mileu draagt het niets bij.

Mijn ouders wonen dicht bij de ringweg van Utrecht, waar sommige stukken inderdaad ook 80 km/u zijn volgens mij.
Het is een hel als je er op rijdt, maar het is heerlijk als je een kopje thee in de tuin wilt drinken.

Ok, maar dan is het dus gewoon symboolpolitiek: Het boeit geen ****, maar het maakt ons populair bij de kiezers. Echt waar, dit volk krijgt het bestuur dat het verdient. *zucht*

+1, maar hun kiezers interesseren zich er verder toch niet in dus voor de partijen win-win situatie.

Mijn genezende krachten beginnen zich kennelijk te manifesteren. Mooi :)

Oké, waar is de evidence dat dit nuttig is? Stukje wetenschap. Altijd fijn.

Ik snap dat dergelijke vragen politiek wat gevoelig liggen. Maar toch. Iemand?

Ohw ja: ik doel niet op de evidence dat kiezend nederland zich laat ppen door een lelijk wijf met een zak over haar kop.

Nou ja, daar is toch onderzoek naar gedaan. De verhoging van de max snelheid zal de files niet verminderen, eerder averechts en de ongelukken zeker niet verminderen.
En het verminderen van de boetes zal niet de reden moeten zijn van de overheid, helemaal niet als er bewezen is dat het onveiliger wordt en mensen meer in de file zullen staan.
Laat dit eerst maar eens uitgezocht worden, in plaats van dat we mensen tevreden stellen met deze soort van symboolpolitiek. Even nadenken voordat je ingrijpende beslissingen maakt lijkt me niet weg.
Er zijn inderdaad studies (waar ik me onvoldoende in heb verdiept om uitspraken over te doen).

Er zal ongetwijfeld een verband bestaan tussen sneller rijden en een groter risico op ongevallen, en meer fileproblemen. De vraag hier is natuurlijk in welke mate het verhogen naar 130 op bepaalde plaatsen een merkbare invloed zal hebben in die zin. Rijgedrag/mentaliteit is zoals gezegd ook een belangrijke factor, het is niet omdat je de limiet verhoogt dat iedereen ook per se die nieuwe limiet als normale snelheid gaat gebruiken. Dat zal verschillen per persoon/groep.

Het verminderen van uitgaven voor burgers in het algemeen is natuurlijk vooral een lokkertje bij verkiezingen en niet noodzakelijk gebaseerd op noodzakelijke ingrepen. Ik ben zelf nog niet zeker over de effecten van deze aanpassing. Er zijn bijvoorbeeld ook genoeg voorbeelden te vinden van verhoogde vrijheden die hebben geleid tot méér verantwoordelijk gedrag. Maar nogmaals, dat hangt in grote mate af van de houding van de personen zelf.

Evidence, evidence. Blijft lastig.

Misschien zouden de regeringspartijen eens wat kunnen bieden? Gewoon ideetje. Zo van: we willen dit doen omdat... En dan aannemelijk maken dat het leggen van dit verband gebeurt op rationele gronden. Aptroot deed ooit een poging: snelheidsverhoging zorgt voor ongevallendaling!11!!1one

Hij vergat daarbij te vermelden dat in de cijfers die hij presenteerde werd aangetoond dat de gemiddelde snelheid omlaag ging. Causale verbanden leggen leek vanaf dat punt lastig.

Wie biedt meer?

Oké, waar is de evidence dat dit nuttig is? Stukje wetenschap. Altijd fijn.

Ik snap dat dergelijke vragen politiek wat gevoelig liggen. Maar toch. Iemand?

Ohw ja: ik doel niet op de evidence dat kiezend nederland zich laat ppen door een lelijk wijf met een zak over haar kop.

Evidence, evidence. Blijft lastig.

Misschien zouden de regeringspartijen eens wat kunnen bieden? Gewoon ideetje. Zo van: we willen dit doen omdat... En dan aannemelijk maken dat het leggen van dit verband gebeurt op rationele gronden. Aptroot deed ooit een poging: snelheidsverhoging zorgt voor ongevallendaling!11!!1one

Hij vergat daarbij te vermelden dat in de cijfers die hij presenteerde werd aangetoond dat de gemiddelde snelheid omlaag ging. Causale verbanden leggen leek vanaf dat punt lastig.

Wie biedt meer?
Oke

Mag ook gewoon 1x hoor. Morgen weer op je fietsje naar het werk? Ouwe k*thippie. :roflol:

Tssk. Twee woorden: Ad hominem. Komen we niet verder mee.

Nu dus even terug naar de issue at hand. Wie?

Ten eerste racen ze nu ook met 150 over de A4 heen, het enige verschil is dat straks die boete voor hun wat lager zal zijn, en ten tweede gaat dit in Duitsland ook gewoon goed, dus moet het in NL ook wel lukken.

Nee hoor, zo zijn mensen niet. Die persoonlijke "harder rijden marge" schuift ook gewoon op. Mensen die nu 150 rijden omdat ze dan net niet via de officier van justitie een boete krijgen, zullen straks 160 gaan rijden.

Ik rij regelmatig in Duitsland en daar rijden mensen ook als er geen snelheidslimiet is helemaal niet zo hard. De meeste auto's rijden tussen 110 en 140. Het is dus echt niet zo dat iedereen een bepaalde marge op de maximumsnelheid neemt. Op een gegeven moment is het snel genoeg. Dat punt ligt straks voor meer mensen onder de toegestane snelheid en dat is alleen maar goed. Voor mij ligt het dat punt trouwens nog steeds boven de max snelheid maar ik zal niet nog harder gaan rijden dan ik nu al doe. Ik pas mijn snelheid aan aan de verkeerssituatie en dat blijft zo.

Ik begrijp niet dat mensen hier zo'n drama van maken. In West Europa is 130 de meest voorkomende maximumsnelheid (daar hebben ze ook vrachtwagens en 2x2 baans snelwegen) en onze wegen zijn beter dan gemiddeld.

En snelwegen zijn in vergelijking met B wegen nog steeds erg veilig.

Kak mijn nieuwe auto gaat maar max 174 km/h

Terug
Naar boven