Baas Beer
Dutch Bodybuilder
- Waardering
- 53
- Lengte
- 2m07
- Massa
- 102kg
Precies, het feit is dat een verschil tussen 120 km/h en 130 km/h met onze moderne auto's geen enkel significant verschil maakt op wereldniveau. Als je kijkt wat er in de rest van de wereld aan uitstootbeperking gedaan wordt kan je eigenlijk wel stellen dat wat wij doen geen enkel reeel effect heeft. Ik wil niet zeggen dat als iedereen een honkbalknuppel in zijn reet stopt wij dit ook moeten doen, maar het hele red het millieu door een juiste auto te rijden verhaal gaat bij mij iig niet op.
Deze zomer ben ik bijvoorbeeld naar Costa Rica geweest,een land van de macho's en tegelijkertijd een van een uitstekende toekomst als het op klimaat en natuurbescherming aankomt. ik heb onder andere met de Jack Ewing gesproken,een van de eerste mensen die begonnen is met het concept eco-lodge. Jack Ewing is op jonge leeftijd naar Costa Rica verhuist en was destijds een echte kapitaalist. hij had een groot stuk grond gekocht om een boerderij op te beginnen en sloopte de eerste 20jaar van zijn leven alles om maar winst te maken,bomen ging om,wild schoten ze af,en hij begonnen met plantages en veestallen. Hij was destijds een anti-milieu liefhebber en hij geeft in zijn boek aan vroeger altijd een jongen die dol was op vogels vreselijk gepest te hebben. Echter na een jaar of 20 geleeft te hebben in Costa Rica en heel wat dollars rijker,realiseerde hij zich wat hij kapot had gemaakt,hoeveel zeeschilpadeieren hij had verkocht,hoeveel apen hij had afgeschoten en kwam tot de conclusie dat hij zo niet verder wou. Hij verkocht het merendeel van zijn koeien,ontsloeg zijn werknemers en deed letterlijk niks met het land voor inmiddels 35jaar. Inmiddels is het een beschermd natuurgebied met secundair regenwoud en heeft hij er een huisjes-verhuur met natuurgidsen bij. Ook helpt hij het WNF met het beschermen van de zeeschilplad eieren die gelegd worden op de stranden. Alles is puur natuur,de huisjes zijn gebouwd van hout van plantagebomen,het water komt uit de berg en wordt daar gezuiverd en geforceerde interactie(voeren/opjagen) met dieren is verboden. hierdoor zijn de dieren minder schuw geworden en hierdoor lijkt het alsof je op een andere planeet bent.
in ons huisje zat een 1.5meter lange varaan,die iedere ochtend op ons dak lag te chillen. Apen liepen regelmatig door de tuin. En een keer toen ik in het zwembad zat,kwamen er gewoon neusberen kijken wat ik daar aan het doen was.
Jack Ewing heeft een boek geschreven met de titel Monkeys are made of Chocolate. Dit hele boek gaat over klimaatverandering,ecologie en de verbanden die je ermee kan trekken met de economie. Zelf heb ik het boek gelezen,en ik vond het erg leuk en toch leerzaam.
Ook in India en Tanzania heb ik mensen ontmoet die bijdragen aan het klimaat door bijvoorbeeld mensen te helpen hun kleine bedrijfjes milieu bewust te maken,of door geld in te zamelen om bomen te planten in Afrika.
Dat is waar ja. Toen ik in Venezuela aan kwam en daar de pestbende zag bijna direct toen ik het vliegveld verliet wist ik al gelijk dat in dat soort landen het millieu de komende tig jaar geen speerpunt zal zijn. Maar goed dat is dan wel Venezuela waar ze rijden in zwaar vervuilende oude Amerikaanse V6 en V8-barrels omdat de benzine toch bijna gratis is en waar afval niet naar de vuilstort gaat maar gewoon aan de andere kant van je helling wordt gedumpt. Mooi land.
In andere armere landen waar ik ben geweest is het niet veel beter gesteld op dat gebied.
Hier ben ik het gedeeltelijk met je eens,landen als Venezuela hebben ook een gigantisch regenwoud,want een hoop van het uitgestote CO2 wordt tenslotte in die regenwoud geneutraliseert. Dit ontbreekt bij ons,wij vervuilen alleen maar en zijken dat we niet genoeg of teveel van dit hebben.
Verder zijn wij stinkend rijk en staan we aan de top van de Wereld,zouden we niet het goede voorbeeld moeten geven inplaats van met onze vingertjes te wijzen naar landen die het slechter doen als ons.
En like it or not,we zijn per inwoner toch een van de top10 landen van grootste vervuiler.
Ach, al die millieufreaks willen ons uit de auto hebben, en in de trein zetten....
Ze vergeten dan al snel dat een trein ook ergens door aangedreven dient te worden, en dat dat ook weer vervuiling oplevert e.d.
Of gaan al die millieufreaks altijd netjes met hun geitenwollen sokken op de fiets ergens naar toe?
Er word altijd maar geklaagd over de auto dit, de auto dat, maar wat als diegene een ambulance nodig heeft? Hoeft dat dan ook niet? Mag die ambulance dan ook niet harder rijden dan wettelijk toegestaan?
uit je 3post in dit topic en aan je avatar kan ik opmaken dat je 12-14jaar bent en je hier waarschijnlijk hebt aangemeld om een sixpack te kweken?
sorry dat ik het zeg maar je zegt steeds dingen die je nooit kunt onderbouwen en haalt er onderwerpen bij die totaal niet relevant zijn.
Laatst bewerkt: