XXL Nutrition

Menno starting strength

• Topic Starter Topic Starter
Er zijn veel goede filmpjes. Je kunt bijvoorbeeld zoeken naar: Dave Tate (Elitefts), Matt Wenning, Alexander Bromley, Mark Bell, Ed Coan, Squat University, J.M. Blakely, Louie Simmons (Westside barbell).

Elite fts is goed maar ik zou er als beginner niet teveel naar toe gaan eerlijk gezegd. Want die zijn eigenlijk vooral gefocust op equipped lifters en Juiced lifters ook.

Ik vind de beste voor gewone natural powerlifters
1. calgary barbell, die doet elke week form check friday, kijk wat van die filmpjes ook. En heeft heel veel echt goeie info.
2. Squat universitie
3. Brazos vallen strength.
3. Candito training.
4. Alan thrall.

Die geven echt super mooie en gemakkelijk verstaanbare informatie.
Dankcje voor alles. Is de squat nou een been push of een glutes push? Dat is een vraag die ik net afvroeg. Al veel onderzoek gedaan. Je hebt een punt! Maar een beetje filmpjes kijken lijkt me wel goed want ja ik maakte wel een paar flinkere fouten.

Dankcje voor alles. Is de squat nou een been push of een glutes push? Dat is een vraag die ik net afvroeg. Al veel onderzoek gedaan. Je hebt een punt! Maar een beetje filmpjes kijken lijkt me wel goed want ja ik maakte wel een paar flinkere fouten.
Squat is een been push. Ik snap niet goed waarom sommigen zo willen focusen op glutes, die ga je zoiezo gebruiken waar nodig want anders kun je niet squatten. Als ik de barbell unrack staan mijn glutes nooit onder max spanning. Eens je gaat squatten en je komt uit de hole omhoog en in lockout ga je automatisch je glutes gebruiken, das niet iets waar je echt op kan focusen.

Wat je wil is een sterke brace, en een optimaal barbath, zo recht mogelijke lijn boven het midden van je voet. Als je een goed barpath kan houden wil het zeggen dat je positie en balans ook goed is.

Volgorde die ik altijd aanneem:
-brace
-unrack
-rebrace
-squat starten (heupen en knieen tegelijk, heup naar achter en knie naar buiten richting je voeten).

Eens ik in de hole kom ligt mijn focus volledig op mijn rug in de barbell te duwen (als het ware als je de bar van rug zou afgooien), zo verkrijg ik het effect dat mijn rug even snel mee gaat met mijn heupen). En knieen naar buiten houden zodat ze niet inklappen.

Ohja en niet denken het gewicht omhoog duwen met je benen, maar denken je benen door de grond duwen. Zo ga je leren maximaal been kracht gebruiken.

Op welke spieren de nadruk ligt bij de squat hangt af van de uitvoering, en diepte.
Als je stance rond schouderbreedte is en je de kracht goed verdeelt (over je voet); beide.
Als je meer wilt weten over het mechanisme kan je hier eens naar kijken:

Ook gewoon zelf je sets filmen. Als het kan van iets verder dan je vorig filmpje en hier posten. Minstens 1 top set filmen. Ik film altijd enkele van mijn top sets en leer nog steeds bij. Ook nu ik een gewichtsklasse omhoog ga merk ik dat ik soms hier en daar een aanpassing nodig heb

Ik snap niet goed waarom sommigen zo willen focusen op glutes, die ga je zoiezo gebruiken waar nodig want anders kun je niet squatten.
Er kunnen verschillende redenen zijn om de focus meer op de glutes te leggen.
De belangrijkste reden is in het geval van TS dat hij kniepijn heeft, en de glutes de knie helpen ondersteunen.
Als je daar meer over wilt weten kan je het filmpje in mijn voorgaande post bekijken.

Verder geldt dat er spieren zijn die de functie van de glutes (deels) over kunnen nemen.
Er zijn zat mensen waarbij de hamstrings een belangrijk deel van de functie van de glutes uitvoeren.
Een voorbeeld hiervan is Lya Bavoil, die de deadlift vooral uit haar hamstrings en onderrug lijkt te halen:

Hiernaast kan de adductor magnus de functie bijvoorbeeld deels uitvoeren, of overnemen in mijn beleving.
Los van een bak spierpijn in en problemen met je adductoren kan je dan dit soort taferelen krijgen:

Dat zie je vast wel eens in de sportschool gebeuren.
Kan het? Jazeker! Kan het kwaad? Dat ook! Is het optimaal? Waarschijnlijk niet.

Laatst bewerkt:
btw TS ik zie dat je 110kg weegt en elke dag 10k loopt? Al eens over gedacht dat je kniepijn mogelijks hierdoor kan komen?

Elite fts is goed maar ik zou er als beginner niet teveel naar toe gaan eerlijk gezegd. Want die zijn eigenlijk vooral gefocust op equipped lifters en Juiced lifters ook.

1. calgary barbell, die doet elke week form check friday, kijk wat van die filmpjes ook. En heeft heel veel echt goeie info.
2. Squat universitie
3. Candito training.
4. Alan thrall.

Elite fts is (te) ingewikkeld als beginner, dat klopt.
Hoe je erbij komt dat ze gericht zijn op equipped liften begrijp ik niet helemaal.
Komt dat doordat Westside barbell mee deed aan equipped meets?
Ze trainden gewoon raw, en hebben daar niet geleerd hoe gear gebruikt moest worden.
Daarmee hebben ze veel op de plank laten liggen.

Met het aanbevelen van Brazos valley zou ik oppassen.
Dingen die hij aanbeveelt, als de grote flare op de bench, zijn risicovol.
Die risico's kan je deels opvangen, maar daar heeft/deelt hij de kennis niet voor.

Verder is het een mooier, en waarschijnlijk veel geschikter, rijtje dan de mijne voor TS!

Elite fts is (te) ingewikkeld als beginner, dat klopt.
Hoe je erbij komt dat ze gericht zijn op equipped liften begrijp ik niet helemaal.
Komt dat doordat Westside barbell mee deed aan equipped meets?
Ze trainden gewoon raw, en hebben daar niet geleerd hoe gear gebruikt moest worden.
Daarmee hebben ze veel op de plank laten liggen.

Met het aanbevelen van Brazos valley zou ik oppassen.
Dingen die hij aanbeveelt, als de grote flare op de bench, zijn risicovol.
Die risico's kan je deels opvangen, maar daar heeft/deelt hij de kennis niet voor.

Verder is het een mooier, en waarschijnlijk veel geschikter, rijtje dan de mijne voor TS!

FF klein semantisch puntje en uitleg voor bijvoorbeeld TS.

Het woord "gear" kan verwarring oproepen, die term wordt ook gebruikt voor AAS, let op de context.

In het Powerliften heb je raw vs equiped. Bij het equiped powerliften gebruik je een squatsuit, benchshirt. Bij raw is het zonder dat. Bij het equiped powerliften verandert de techniek.

Er kunnen verschillende redenen zijn om de focus meer op de glutes te leggen.
De belangrijkste reden is in het geval van TS dat hij kniepijn heeft, en de glutes de knie helpen ondersteunen.
Als je daar meer over wilt weten kan je het filmpje in mijn voorgaande post bekijken.

Verder geldt dat er spieren zijn die de functie van de glutes (deels) over kunnen nemen.
Er zijn zat mensen waarbij de hamstrings een belangrijk deel van de functie van de glutes uitvoeren.
Een voorbeeld hiervan is Lya Bavoil, die de deadlift vooral uit haar hamstrings en onderrug lijkt te halen:

Hiernaast kan de adductor magnus de functie bijvoorbeeld deels uitvoeren, of overnemen in mijn beleving.
Los van een bak spierpijn in en problemen met je adductoren kan je dan dit soort taferelen krijgen:

Dat zie je vast wel eens in de sportschool gebeuren.
Kan het? Jazeker! Kan het kwaad? Dat ook! Is het optimaal? Waarschijnlijk niet.

Hoe zou daarin een deel van "de functie" (hip extension?) van de glutes overgenomen worden door resp. hamstrings of adductoren? Of, hoe gebeurt dat in deze gevallen meer dan anders?

Ja, filmpjes, ik zie een deadlift uitvoering die van wat lager gesquat begint dan typisch is, en een narrow stance squat. Het is mij niet duidelijk hoe dat de functie (extension?) van de glutes door resp hamstrings of adductoren over laat nemen. Niet zoals het verschil tussen nadruk op quads vs hamstrings zou zijn bijvoorbeeld. Ik weet niet glutes lijken mij zo centraal in het opstaan hoe kun je daar functioneren van over laten nemen?

Squat is een been push. Ik snap niet goed waarom sommigen zo willen focusen op glutes, die ga je zoiezo gebruiken waar nodig want anders kun je niet squatten. Als ik de barbell unrack staan mijn glutes nooit onder max spanning. Eens je gaat squatten en je komt uit de hole omhoog en in lockout ga je automatisch je glutes gebruiken, das niet iets waar je echt op kan focusen.

Wat je wil is een sterke brace, en een optimaal barbath, zo recht mogelijke lijn boven het midden van je voet. Als je een goed barpath kan houden wil het zeggen dat je positie en balans ook goed is.

-brace
-unrack
-rebrace
-squat starten (heupen en knieen tegelijk, heup naar achter en knie naar buiten richting je voeten).

Eens ik in de hole kom ligt mijn focus volledig op mijn rug in de barbell te duwen (als het ware als je de bar van rug zou afgooien), zo verkrijg ik het effect dat mijn rug even snel mee gaat met mijn heupen). En knieen naar buiten houden zodat ze niet inklappen.

Ohja en niet denken het gewicht omhoog duwen met je benen, maar denken je benen door de grond duwen. Zo ga je leren maximaal been kracht gebruiken.
Dank je voor deze uitgebreide uitleg.

Ik moet nog even goed bedenken hoe ik dat voor me zie. Ik merkte inderdaad dat ik vaak overeind kwam met mijn benen en mijn bovenlijf dan bijna niet en ook naar voren gaan hangen. Zou je het een "hinge" kunnen noemen die je probeert te maken. Het idee van tegelijk je rug recht proberen te duwen en drukken met je benen is nog even lastig. Heb je geen risico dat de rug het werk over kan nemen van de benen dan?

2. Squat universitie
3. Candito training.
4. Alan thrall.

Dank je wel!

Dus de slack pull zouden jullie mij wel aanraden? Maar als de slack pull alles strak zet (ik gok dat jullie puur de rug bedoelen?) waarom zie je mensen nog steeds spanningscues gebruiken? Sternum/borst naar voren, sinaasappel tussen oksels pletten, enzovoort.

Vind het nog steeds wat moeilijk terwijl je al een barbell op je rug hebt liggen (bijv squat) me lats te engagen. Sternum naar voren voelt gek qua evenwicht en doet niet zo heel veel.

Zelfde met bench, stang in mn handen en dan "de stang breken" laat de oefening een stuk zwaarder voelen alsof je je eigen weerstand toevoegt. Misschien is dat juist goed. Maar in beide gevallen werkt het niet bijzonder goed. De cue die Rippetoe gaf denk dat er een vinger op je ruggengraat ligt en plet hem werkt wel een beetje (bij bench) maar verlies regelmatig spanning tijdens de lift.

Dank jullie voor de tips verder

Vraag me nog wel is af, zijn er echt niet wat standout belts voor bracen? Vooral omdat je soms het gevoel hebt dat het om milimeters kan gaan. Of zit je met een standaard ATX leren belt met normale sluiting (dus niet een lever) echt wel goed en maakt het geen verschil.

Ik gok dat ik deze heb https://www.fitness-seller.nl/atx-powerlift-riem/ maar het is al een paar jaar terug dat ik hem kocht dus zeker weet ik het niet, in ieder geval zo'n model. Mijne oogt alleen donkerder.

Hebben jullie trouwens nog een hele goede overhead press techniek video?

Bijlagen

• 1720524428804822520308844339056.jpg
    1720524428804822520308844339056.jpg
    125,9 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
-brace
-unrack
-rebrace
Dit stuk is ook echt fantastisch! Ik hoorde Rippetoe zeggen je lichaam niet relaxt te laten als je de stang pakt omdat dat onlogisch is. Maar ik vond het vreemd gevoelsmatig om een brace te maken voor je de stang pakt en die dan helemaal te blijven vasthouden. Nu begrijp ik waarom ik powerlifters soms twee keer zie ademhalen voor hun eerste rep.

En puur uit interesse. En bij het wegdoen van de stang na de laatste rep ook een brace? En als je rechtop bent tussen reps mag je wel even loslaten toch? Om op adem te komen paar tellen en te herbracen?

Dus de slack pull zouden jullie mij wel aanraden? Maar als de slack pull alles strak zet (ik gok dat jullie puur de rug bedoelen?) waarom zie je mensen nog steeds spanningscues gebruiken? Sternum/borst naar voren, sinaasappel tussen oksels pletten, enzovoort.
Ik vind slack pull wel belangrijk.

Het vervangt de rest van de acties om jezelf schrap te zetten niet. Maar het dient ook op zich om een connectie met het gewicht en de overdracht ernaartoe te leggen zodat er vanuit stilstand een vloeiende overgang gebeurt waardoor dat gewicht niet alle kanten op gaat en waarbij jouw lichaamsdelen dan niet uit positie/houding worden getrokken.

Zie het als een kraan, je moet natuurlijk alles van de kraan zelf schrap zetten zonder dat werkt het tillen zeker niet, maar als de kabel slap hangt en daar in een keer een ruk aan wordt gegeven dan trekt het de kraan krom en swiept het gewicht alle kanten op. Terwijl als na de kraan op orde te hebben de kabel eerst nog strakgetrokken en langzaam spanning opgebouwd wordt dan blijft alles stabiel en komt het rustig van de grond af.

Er zijn uitzonderingen die het zonder lijken te doen maar zij zijn uit ervaring zo snel en precies met hun setup en de overdracht van de kracht geworden dat het denk ik eigenlijk toch wel gebeurt, dat lukt niet als beginner. En die aanpak moet je liggen.

Misschien kun je het wel combineren, in hoeverre dat lukt en of en wat er dan nog aan andere cues nodig zijn verschilt per geval. Ik heb verder niks nodig om alles goed te krijgen, een ander moet misschien nog apart z'n schouders goed trekken of lats aan spannen of of of. Slack pull zorgt maar voor 1 zaak, waarbij je ook de rest kunt doen, maar garandeert die rest niet.

Laatst bewerkt:
Ja, filmpjes, ik zie een deadlift uitvoering die van wat lager gesquat begint dan typisch is, en een narrow stance squat. Het is mij niet duidelijk hoe dat de functie (extension?) van de glutes door resp hamstrings of adductoren over laat nemen. Niet zoals het verschil tussen nadruk op quads vs hamstrings zou zijn bijvoorbeeld. Ik weet niet glutes lijken mij zo centraal in het opstaan hoe kun je daar functioneren van over laten nemen?
Excuseer.. ik had je vraag niet goed gelezen.

De adductor magnus loopt van je schaambeen naar, onder andere, je knie.
Onder parallel, in de squat, kan een samentrekking je bekken omhoog helpen.
Daarom zie je de knieën bij olympische squats ook vaak zo naar binnen gaan.
Boven parallel kunnen ze vervolgens ook "hip extension" uitvoeren.
Er zijn dan ook mensen die ervan overtuigd zijn dat de adductor magnus de primaire hip extensor zou moeten zijn.
Een beetje raar, maar waar:

Verder geldt dat de hamstrings, evenals de glutes, verantwoordelijk is voor de hip hinge.
Volgens mij zit het verschil vaak in de "mind-muscle connection".
Veel mensen roeien aanvankelijk ook vanuit hun biceps.

Dit stuk is ook echt fantastisch! Ik hoorde Rippetoe zeggen je lichaam niet relaxt te laten als je de stang pakt omdat dat onlogisch is. Maar ik vond het vreemd gevoelsmatig om een brace te maken voor je de stang pakt en die dan helemaal te blijven vasthouden. Nu begrijp ik waarom ik powerlifters soms twee keer zie ademhalen voor hun eerste rep.

En puur uit interesse. En bij het wegdoen van de stang na de laatste rep ook een brace? En als je rechtop bent tussen reps mag je wel even loslaten toch? Om op adem te komen paar tellen en te herbracen?
Bedoeling is om tussen je reps zoveel mogelijk spanning te behouden. Je gaat dus geen grote ademteugen nemen maar klein beetje uit en terug zoveel mogelijk in. Zo behoud je zoveel mogelijk van je spanning.

Terug
Naar boven