Squat is een been push. Ik snap niet goed waarom sommigen zo willen focusen op glutes, die ga je zoiezo gebruiken waar nodig want anders kun je niet squatten. Als ik de barbell unrack staan mijn glutes nooit onder max spanning. Eens je gaat squatten en je komt uit de hole omhoog en in lockout ga je automatisch je glutes gebruiken, das niet iets waar je echt op kan focusen.
Wat je wil is een sterke brace, en een optimaal barbath, zo recht mogelijke lijn boven het midden van je voet. Als je een goed barpath kan houden wil het zeggen dat je positie en balans ook goed is.
Volgorde die ik altijd aanneem:
-brace
-unrack
-rebrace
-squat starten (heupen en knieen tegelijk, heup naar achter en knie naar buiten richting je voeten).
Eens ik in de hole kom ligt mijn focus volledig op mijn rug in de barbell te duwen (als het ware als je de bar van rug zou afgooien), zo verkrijg ik het effect dat mijn rug even snel mee gaat met mijn heupen). En knieen naar buiten houden zodat ze niet inklappen.
Ohja en niet denken het gewicht omhoog duwen met je benen, maar denken je benen door de grond duwen. Zo ga je leren maximaal been kracht gebruiken.