XXL Nutrition

Met welke oefeningen groeit mijn borst het snelst?

Mensen die zeggen dat de ene oefening voor de massa zorgt en de andere voor de vorm, verliezen bij mij al hun geloofwaardigheid.

OT:
- Hoe ziet je borstraining er nu uit?
- Probably meer eten.

In principe doe je alle spieroefeningen primair voor massa (in bodybuilding dan) en secundair pak je kracht en uithouding. Verschillende oefeningen zorgen alleen voor 'accenten' op verschillende delen (bij borst kan dit alleen verticaal) van de spier en verschillende prikkelingen van de spier om meer spier hypertrofie te verkrijgen.

Voordeel van zware presses is dat je meer gewicht en stress op je lichaam zet en er meer spieren meewerken waardoor je meer groei hormonen produceert en je je spiervezels onder veel druk zet. Voordeel van flyes is is dat je een hele volledige contractie kan maken met je borst en daardoor alle vezels goed aanspreekt.

Maar uiteindelijk kan je alleen massa, kracht en uithouding trainen en niet 'vorm'.

Waar wil je het accent op leggen boven/onder?
Probeer je borst eens van alle kanten te pakken press/dips/flyes/pull overs.

Je borst groeit het snelst met borst oefeningen
trollface.jpg

Mensen die zeggen dat de ene oefening voor de massa zorgt en de andere voor de vorm, verliezen bij mij al hun geloofwaardigheid.

Idd, dit.. Snap niet hoe iemand bij die redenatie komt van ''Deze oefening is voor de vorm van je spier, en deze voor de massa''

OT:
Liep zelf ook vast met BP, 2-3 maanden lang amper vooruitgang. Heb vervolgens de prioriteit op mijn borst dag gezet op Inclined Dumbbell Press en op mijn triceps dag ben ik begonnen met Close Grip Bench Press.

Je zou eventueel ook een tijdje Declined DB/BP kunnen proberen, maar aangezien bij vele de onderkant borst voorloopt t.o.v. bovenkant borst, denk ik eerder dat je zwakte punt bij de bovenkant ligt.

je moet gewoon zwaarder trainen dan.. aggresief/ snel van je wegduwen en gecontrolleerd terug gaan...

train met iemand samen.. en zet gewoon meer gewicht op.. bijvoorbeeld 100 kilo met bankdrukken en dan kan je paar herhalingen zelf en de rest helpt de spotter wel... als jij maar 100% geeft.

Ik doe ook iedere ochtend, en 's avonds als het uitkomt 40 keer opdrukken, dat lijkt me ook wel een aanrader

Als je ze maar doet als massabouwer, dus zware gewichten en relatief lage reps en de oefening niet benaderd als afmakertje met high rep/licht gewicht zoals regelmatig wordt aangeraden :(
Dit is de beste tip die er tussen staat en de enige waar je wat aan hebt

Ik doe ook iedere ochtend, en 's avonds als het uitkomt 40 keer opdrukken, dat lijkt me ook wel een aanrader

Lijkt me geen goed plan. Als je jezelf al helemaal geeft in de sportschool, 100% met de juiste intensiteit, heeft je borst sowieso 3-4 dagen nodig om te herstellen.

Dat 80 keer opdrukken per dag is meer voor uithoudingsvermogen. Lijkt mij niet ideaal voor kracht & massa.

Borstoefeningen doen en veel eten. Voor borst heb je ook wat aanleg nodig, ander kan het jaren duren om deze te ontwikkelen. Zelfde verhaal met kuiten. Een tip die de meesten negeren is AFWISSELING.
Compound en isolatie afwisselen
Afwisselen tussen herhalingen (1-30 dus genoeg afwisseling mogelijk) bvb 5x5 3 weken dan 3 weken 3x15,......
Ga ook een een tijdje excentrisch trainen (zie ik nergens gebeuren), maar daar word je oersterk van. Hieronder versta ik: Je kan bvb 5x100kg dukken. Je steekt echter 120kg erop en doet alleen de negatieve fase van de oefening 5x. Het omhoogbrengen doe je met spotter (zeer veel hulp) In je excentrische fase kan je ongeveer 140% van je max concentrisch gewicht nemen.
Wissel ook af in intensiteit (niet altijd tot failure gaan, andere keer failure, dropsets,....)
Halve herhalingen
afwisseling in rustperiodes
Sterker worden betekent ook op den duur meer spiergroei, dus denk eens aan plyometrische push ups.
Ik heb hier eigenlijk een hele wirwar neergeschreven, maar het komt er op neer dat je echt gewoon zeer sterk moet afwisselen, altijd hard trainen en goed eten. Soms komen mensen ook bvb 10kg bij en ook al wisselen ze af, komen ze op een plateau terecht. Zeer simpel: Je bent 10kg zwaarder geworden, dus je mag weer 500cal meer eten om te groeien.

• Topic Starter Topic Starter
Iedereen sowieso bedankt, heb hier al veel aan gehad.
Ik train borst altijd alleen op maandag samen met biceps.
Plat benchen 12-8-6-4 (opbouwend gewicht)
Schuin benchen 12-8-6-4 (opbouwend gewicht) Dit wissel ik om de 4 weken af met dummbels.
Platte flyes 3x15 (dit doe ik met iets minder gewicht en heel sloom)
Chest press 4 x 6(gewicht zo zwaar als ik kan)

Verder eet ik gewoon normaal, sochtends een whey shake en na de training een, op een rust dag ook gewoon 2 shakes, savonds voor het slapen 500gram kwark ;)

Iedereen sowieso bedankt, heb hier al veel aan gehad.
Ik train borst altijd alleen op maandag samen met biceps.
Plat benchen 12-8-6-4 (opbouwend gewicht)
Schuin benchen 12-8-6-4 (opbouwend gewicht) Dit wissel ik om de 4 weken af met dummbels.
Platte flyes 3x15 (dit doe ik met iets minder gewicht en heel sloom)
Chest press 4 x 6(gewicht zo zwaar als ik kan)

Verder eet ik gewoon normaal, sochtends een whey shake en na de training een, op een rust dag ook gewoon 2 shakes, savonds voor het slapen 500gram kwark ;)

Leuk al die shakes en whey, maar als je calorieen niet afdoende zijn heb je er weinig/niets aan.

Terug
Naar boven