XXL Nutrition

Mijn squat is schuin/krom

Dunden

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
88
Lengte
1m76
Massa
80kg
Ik heb vandaag eens mijn squat gefilmd en kwam tot de onaangename verassing dat ik echt krom squat. Ik neem mijn tijd voor de setup, weet 100% zeker dat ik in het midden sta, weet 100% zeker dat mijn handen gelijke spacing hebbe. Ik begin recht, en eindig onderin op een plek waar rechts bijna de catcher raakt en links nog niet. Het is geen gigantisch verschil, maar genoeg om op te vallen.

Net even een spiegel uit de woonkamer gehaald en in het rack gezet, en ook met een lege bar ga ik in de onderkant hellen naar rechts. Met een spiegel is dat natuurlijk zo opgelost, maar ik vraag me wel af hoe dit kan. Want ik moet dus echt voor mijn gevoel mijn rechter schouder omhoog duwen in de bar om hem recht te houden. Ik heb er verder geen last van ofzo, maar ik vraag me toch af of ik op weg ben naar een blessure zo.

Kan dit kwaad? Hoe kan dit? Is dit normaal? En wat kan ik doen (naast een spiegel) om hier aan te werken?

filmpje?

dan is het geen gokwerk

Spiegel gebruiken is zeker niet aan te raden om erbij te pakken. Knal filmpje er maar op.

• Topic Starter Topic Starter
filmpje?

dan is het geen gokwerk
Ik heb even een screenshot gemaakt van het filmpje aangezien ik bij god niet weet hoe ik moet uploaden en het zo ook prima te zien is.
2z7q049.jpg

Hier had ik het nog niet door en is het dus het ergst. Daarna had ik het al redelijk verbetert maar dit ziet er toch niet echt uit zo.

Lijkt alsof je scheef staat. Filmpje posten op youtube is zo gedaan toch

Ik squatte zelf behoorlijk scheef omdat ik dat altijd voor een spiegel gedaan had omdat dat rack voor een spiegel stond. Heeft toch wel een tijdje geduurd voordat dat wegwas in een gym met een normaal rack rn zonder spiegel.
Vaak squatten en elke rep technisch perfect uitvoeren en dan kom je er wel ooit.

Naar mijn idee staan je heupen ook scheef, misschien squat je te veel op een been of is een been gewoon korter?

Maar is het erg? Of is het iets wat er in de loop van tijd wel uit gaat, nu ik er op kan letten tenslotte...

Blijven filmen en desnoods iemand vragen die naar je squat kan kijken irl
Ik ben er uit! Ik verlies tightness onderin de lift, sterker nog ik wiebel onderin de lift enigszins waardoor de balans die er eerder dus wel was verdwijnt. Ik heb pause squats geprobeerd zodat ik onderin zeker weet dat alles werkt wat moet werken, en als ik dat doe blijf ik perfect recht. Het lijkt dus een kwestie van te snel zakken waardoor ik mijn stabiliteit verlies en vervolgens ga wiebelen.

Oplossing is onderin even een seconde wachten zorgen voor die tightness en dan pas omhoog. De bar proberen door te breken en niet lullig vasthouden. En wijder vasthouden lijkt ook te helpen, had mijn pink dit keer op de eerste ring.

Laatst bewerkt:
Pauzeren zou natuurlijk niet nodig moeten zijn, misschien brace je gewoon niet goed?

Pauzeren zou natuurlijk niet nodig moeten zijn, misschien brace je gewoon niet goed?
Klopt, was ook niet de bedoeling om voor altijd te blijven pauzeren maar het lijkt me dat je zo wel jezelf aanleert op de juiste manier weer terug omhoog te komen. Uiteindelijk is die pauze ook niet meer nodig lijkt me en gaat dat automatisch. Dat is de hoop tenminste. Ik heb het idee dat bracing wel goed is, heb eerder het gevoel dat er gewoon iets niet "fired" in de onderkant en dat dat pas wel fired als ik mijn best doe, door dus even te wachten.

Unilateral oefening erbij zou ook nog kunnen helpen, maar ik zit nu nog even op 5x5ICF en daar iets extra bij doen is niet zo'n goed plan. Dat bewaar ik wel even tot ik weer op mijn UBLB schema zit.

• Like
Waarderingen: cnh
Denk niet dat je hoeft te pauzeren, gewoon wat rustiger zakken dan.

Paused squats en breathing paused squats hebben wel een hoop gedaan om mijn gevoel in de hole te verbeteren.

Lijkt er op dat de stang rechts iets lager ligt dan links. Zou dan betekenen dat je niet scheef staat maar gewoon een aanpassing moet doen waar de stang ligt

Misschien trekt je met de rechter hand aan de bar.

Terug
Naar boven