Fitness Seller

military press vs dumbbell shoulder press

me dumbbell ga je meer naar beneden met je armen zodat je meer vezels aanspreekt in je schouders met millitary ga je niet zover naar beneden maar is meer compound.

moeilijk te kiezen daarom doe ik ze meestal allebei in een workout.

• Topic Starter Topic Starter
me dumbbell ga je meer naar beneden met je armen zodat je meer vezels aanspreekt in je schouders met millitary ga je niet zover naar beneden maar is meer compound.

moeilijk te kiezen daarom doe ik ze meestal allebei in een workout.

dit ben ik ook van plan:

- 3 setjes seated dumbbell met grote ROM
- 2 a 3 setjes explosief military met kleinere ROM

voelt heerlijk

Ik wissel af. Eerst altijd DB press gedaan, nu alweer een tijdje MP. Basis van m'n schouder work-out.

Ik heb lange tijd db press gedaan, maar vind dat je MP toch beter voelt in je voorste schouderkoppen. Afwisseling = groei

Ja man, ik laat ze tot op de borst komen.

MP en db press lijkt me overdreven om beiden in 1 workout te doen. ik heb het een tijdje gedaan, maar na 3 a 4 werksets op de MP kan ik echt geen fatsoenlijke dumbbells meer pressen... afwisseling lijkt me toch het beste

ik doe nu ook MP en DB in 1 workout. eerst MP en dan DB om het af te maken het brand daarna wel lekker:D

Welke oefening vormt bij jullie de basis voor de schoudertraining en mooie ronde schouders? En waarom?

Niet de MP. Ik vind de MP te beperkend en doe liever een "lossere" variant zoals de push press.

moeilijk te kiezen daarom doe ik ze meestal allebei in een workout

Zou ik zeker niet doen, er is wel verschil tussen gebruik van stabilisatoren, maar zijn verders verglijkbaar. Beide oefeningen achter elkaar doen is dus dubbel werk.

Wat dat ronde aangaat, dat ronde komt door de zijkant, niet door de voorkant en dat is nu juist het deel (die voorkant) waar je met presses de nadruk op plaatst

Als je het accent naar de zijkant wilt verleggen moet je je meer richten op side raises ed.

Niet de MP. Ik vind de MP te beperkend en doe liever een "lossere" variant zoals de push press.

In wat voor zin is een PP "losser" dan een MP? De bewegings uitslag blijft hetzelfde, je kan meer weight aan door de legdrive wat de nadruk op triceps legt.

Waarom zou leg drive de nadruk op triceps plaatsen als zoals jezelf al zegt de bewegingsuitslag hetzelfde blijft?

Je geeft zelf trouwens al het antwoord op je eigen vraag. Ik doe liever de PP omdat meer gewicht tijdens de neg fase een grotere belasting geeft (wat er tijdens de pos. fase gebeurt ligt er aan hoevel leg drive je gebruikt)

Zou ik zeker niet doen, er is wel verschil tussen gebruik van stabilisatoren, maar zijn verders verglijkbaar. Beide oefeningen achter elkaar doen is dus dubbel werk.

Wat dat ronde aangaat, dat ronde komt door de zijkant, niet door de voorkant en dat is nu juist het deel (die voorkant) waar je met presses de nadruk op plaatst

Als je het accent naar de zijkant wilt verleggen moet je je meer richten op side raises ed.

aha!

dus een combi van een military danwel dumbbell press met bv een neck press gevolgd door een side raise zou een mooi resultaat moeten geven?

Waarom zou leg drive de nadruk op triceps plaatsen als zoals jezelf al zegt de bewegingsuitslag hetzelfde blijft?

Je moet meer weight door de lockout duwen (vnl. tricep werk) terwijl de legdrive al grotendeels weg is.

Je geeft zelf trouwens al het antwoord op je eigen vraag. Ik doe liever de PP omdat meer gewicht tijdens de neg fase een grotere belasting geeft (wat er tijdens de pos. fase gebeurt ligt er aan hoevel leg drive je gebruikt)

Als je ziet hoe de meeste mensen een PP doen (inclusief mezelf) dan word het gewicht gewoon gedropt en niet tegen gehouden. Wat dus in mijn ogen een minimale belasting zou geven op de delts.

---------- Toegevoegd om 14:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:26 ----------

aha!

dus een combi van een military danwel dumbbell press met bv een neck press gevolgd door een side raise zou een mooi resultaat moeten geven?

Nee neck press is ook een press dus front delt.
Een press per schouder training zou voldoende moeten zijn.

Zijn alle schouder presses dan front delt? neck press ligt accent toch op achterste kop?

Ja alle shoulders presses zijn voornamelijk front delt (wat betreft schouder activatie).

Rear delt word gebruikt retroflexie en horizontale adductie, wat bij een press dus niet gebeurd.

Je moet meer weight door de lockout duwen (vnl. tricep werk) terwijl de legdrive al grotendeels weg is.

De gehele beweging wordt geinitieerd door het naar elkaar trekken van de armen, niet door het strekken van de armen.

Hoeveel je triceps in actie moeten komen voor het uit locken wordt dus bepaald door wat de schouders aan kracht te kort komen. Niet andersom.

Als je ziet hoe de meeste mensen een PP doen (inclusief mezelf) dan word het gewicht gewoon gedropt en niet tegen gehouden. Wat dus in mijn ogen een minimale belasting zou geven op de delts.

Tsja, als je gewichten gewoon laat vallen heb je idd niets aan het neg. deel van de rep. Dat zal dan meer aan je vorm (en doel) van de training liggen als aan de oefening zelf.

Zelf ken ik trouwens niemand die de stang gewoon laat vallen zonder ook maar en deel van de ROM de belasting op tevangen. Wat je dan dus krijgt is een versnelde neg, fase ipv een vertraahde neg. fase en aook daar zijn aanwijzingen voor dat het meer hypertrofie oplevrt dan een normale fase.

Je zegt trouwens "de meeste mensen"?? Persoonlijk ken ik niemand die het op die manier doet, maar ik heb dan ook al geeruime tijd niet in een PL georienteerde sportschool getraind. Alleen in BB georienteerde scholen en daar laat iedereen de stang onder controle zakken.

Meeste mensen is dus imo een vaag begrip, zo wel een goede poll zijn.

---------- Toegevoegd om 14:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:34 ----------

ja alle shoulders presses zijn voornamelijk front delt (wat betreft schouder activatie).

Rear delt word gebruikt retroflexie en horizontale adductie, wat bij een press dus niet gebeurd.

+1

Ja alle shoulders presses zijn voornamelijk front delt (wat betreft schouder activatie).

kijk, ik leer bij. In het boek van Frederic Delavier staat de neck press namelijk als voornamelijk middelste en achterste kop. Als ik alles hier zo samenvat, zou dit de ideale schoudertraining zijn:

- 4 sets MP / Dumbbell Press (push dus voorn front delts)
- 3 sets Upright Row (rear delts, traps)
- 3 sets side raise (middenkop)
- 2 sets bend over raises (rear delt)
- shrugs voor traps

De gehele beweging wordt geinitieerd door het naar elkaar trekken van de armen, niet door het strekken van de armen.

Hoeveel je triceps in actie moeten komen voor het uit locken wordt dus bepaald door wat de schouders aan kracht te kort komen. Niet andersom.

Goed punt, vraag me af wat eruit een EMG zou komen wat betreft spierstimulatie. Iemand (jij) daar een onderzoek over?

Tsja, als je gewichten gewoon laat vallen heb je idd niets aan het neg. deel van de rep. Dat zal dan meer aan je vorm (en doel) van de training liggen als aan de oefening zelf.

Zelf ken ik trouwens niemand die de stang gewoon laat vallen zonder ook maar en deel van de ROM de belasting op tevangen. Wat je dan dus krijgt is een versnelde neg, fase ipv een vertraahde neg. fase en aook daar zijn aanwijzingen voor dat het meer hypertrofie oplevrt dan een normale fase.

Je zegt trouwens "de meeste mensen"?? Persoonlijk ken ik niemand die het op die manier doet, maar ik heb dan ook al geeruime tijd niet in een PL georienteerde sportschool getraind. Alleen in BB georienteerde scholen en daar laat iedereen de stang onder controle zakken.

Meeste mensen is dus imo een vaag begrip, zo wel een goede poll zijn.

Misschien had ik het anders moeten formuleren, ik ben niet bewust bezig met het tegenhouden (denk net als veel PL'ers). Wellicht dat BB'ers dat wel doen. Ik train ook veel met PL'ers dus vandaar dat meeste mensen in mijn ogen geen vaag begrip was omdat ik uitging van PL'ers. Maar hoe dan ook je zal meer gewicht tegen moeten houden dan bij een MP wat dus een extra groeiprikkel kan zijn.

---------- Toegevoegd om 14:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:41 ----------

kijk, ik leer bij. In het boek van Frederic Delavier staat de neck press namelijk als voornamelijk middelste en achterste kop. Als ik alles hier zo samenvat, zou dit de ideale schoudertraining zijn:

- 4 sets MP / Dumbbell Press (push dus voorn front delts)
- 3 sets Upright Row (middenkop, traps)
- 3 sets side raise (middenkop)
- 2 sets bend over raises (rear delt)
- shrugs voor traps

Ikzelf heb dat boek ook maar er staan wel een paar discutabele dingen in waaronder bovengenoemde.
Sowieso bestaat een ideale (schouder)training niet, maar het zou wel een goede optie zijn in mijn ogen.

Terug
Naar boven