MuscleMeat

military press vs dumbbell shoulder press

ik wissel altijd af, dan DB dan BB meestal BB

• Topic Starter Topic Starter
Ikzelf heb dat boek ook maar er staan wel een paar discutabele dingen in waaronder bovengenoemde.
Sowieso bestaat een ideale (schouder)training niet, maar het zou wel een goede optie zijn in mijn ogen.

dankjewel! klopt boek is natuurlijk slecht een van de vele visies, maar over het algemeen heb ik er wel wat aan. dan dit schema maar eens proberen met afwisselend MP en dumbbell.

dankjewel! klopt boek is natuurlijk slecht een van de vele visies, maar over het algemeen heb ik er wel wat aan. dan dit schema maar eens proberen met afwisselend MP en dumbbell.

Dit heeft niet zozeer te maken met visie maar met met wetenschap, rear delt gebruik je niet bij een press. Punt.
Over het algemeen is het idd wel een goed boek.

- 4 sets MP / Dumbbell Press (push dus voorn front delts)
- 3 sets Upright Row (rear delts, traps)
- 3 sets side raise (middenkop)
- 2 sets bend over raises (rear delt)
- shrugs voor traps

Upright row is zijkant schouder.

Alleen waneer je de oefening gebogen(romp naar voren) uit zou voeren zou je het accent op de achterkant kunnen plaatsen.

Trapezius betrek je pas bij de beweging waneer de schouder zelf gaat heffen. Zolang je de beweging stopt op het moment dat de armen hun maximale bewegingsuitslag hebben bereikt (tot- of iets onder horizontaal) blijft het accent op de schouder.

Trapezius is trouwens grotendeels rug

Dumbbells: altijd beter (maar zwaarder).

- seated dumbbell side raise
- seated dumbbell press
- standing barbell row to shoulders
- standing barbell upright row

zijn mijn favorieten. Standing military press is leuk om je ego te strelen.

Dumbbells: altijd beter (maar zwaarder).

- seated dumbbell side raise
- seated dumbbell press
- standing barbell row to shoulders
- standing barbell upright row

zijn mijn favorieten. Standing military press is leuk om je ego te strelen.

Onzin, je schouders worden het grootst door de compounds: Neckpress + MP <-- beide zittend uiteraard!
De zittende dumbbell press is ook master idd..

Laatst bewerkt:
Onzin, je schouders worden het grootst door de compounds: Neckpress + MP <-- beide zittend uiteraard!
Ik weet niet hoe je erop komt om te zeggen dat barbell beter is dan dumbbell. Vooral omdat EMG studies net het omgekeerde zeggen (hoewel het verschil klein blijft). Persoonlijk vind ik de barbell (en met name de neck press) erg k*t om te doen.

Maar goed als jij goed gaat op barbell is waarschijnlijk omdat je daar beter in bent, dus dat gaat ook zichtbaar zijn in je groei.

BTW: zei je nou onzin over dat ik beweerde dat dumbbells zwaarder zijn? Dat is gewoon een makkelijk aan te tonen feit hoor, bij iedereen. Een 80kg bench press is makkelijker te halen dan een 2x 40kg DB press.

ik train schouders 2*pw en wissel ze af 1e train Mp dan db should press

Volgens mij is bij de meeste bij shoulder press de positie van de armen niet zoals bij military press maar breder. Meestal vormt hun bovenarm een hoek van 90° met de onderarm bij de shoulder press en bij mp een stuk smaller.

En dumbbells zijn inderdaad zwaarder, had ook te maken met geen gesloten kring dacht ik.

seated dumbbell shoulder press vind ik momenteel het fijnst. Het begint alleen steeds moeilijker te worden om die dumbbells op m'n shouders te krijgen :o

Afwisselend, ene week db's, andere week MP.

Ik kan zwaarder met DB, dus doe die. Meer gewicht is meer prikkeling en ook grotere rom.

Geen verwijt naar jou, maar dan moet je wel strict trainen. Ik zie jongens in de gym die bij MP netjes de stang tot onder de kin brengen, maar bij db press net met hun armen parralel komen.

Het is ook eigenlijk niet logisch dat je met db's hoger kan dan MP, zeker niet bij dezelfde rom. Db press vraagt veel meer coordinatie en triceps worden de volledige baan volop belast, in tegenstelling tot MP.

---------- Toegevoegd om 18:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:51 ----------

Oneens. Ik druk zittend minder dan staand, ook als ik strict train.

Ik weet niet hoe je erop komt om te zeggen dat barbell beter is dan dumbbell. Vooral omdat EMG studies net het omgekeerde zeggen (hoewel het verschil klein blijft). Persoonlijk vind ik de barbell (en met name de neck press) erg k*t om te doen.

Maar goed als jij goed gaat op barbell is waarschijnlijk omdat je daar beter in bent, dus dat gaat ook zichtbaar zijn in je groei.

BTW: zei je nou onzin over dat ik beweerde dat dumbbells zwaarder zijn? Dat is gewoon een makkelijk aan te tonen feit hoor, bij iedereen. Een 80kg bench press is makkelijker te halen dan een 2x 40kg DB press.

Ja, ik zei onzin over dat je beweerde dat dumbbells zwaarder zijn idd!
Stel je max is een 2x 40kg dumbbell press, uiteraard is dan 80kg met de barbell easy, maar wie zegt dat je niet meer schijven op je bb mag gooien? :)
Misschien minder stabilisatoren, maar meer load, meer load = meer stress op de spier!

Maar ik bedoel niet dat je de dumbbells moet laten liggen, gewoon bijpakken uiteraard, want de zittende dumbbell press is ook goed als afsluiter om ook de stabilisatoren goed te activeren..

Maar mn voorkeur blijft uitgaan naar de bb, vroeger de dumbbells.

---------- Toegevoegd om 19:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:43 ----------

Afwisselend, ene week db's, andere week MP.

Geen verwijt naar jou, maar dan moet je wel strict trainen. Ik zie jongens in de gym die bij MP netjes de stang tot onder de kin brengen, maar bij db press net met hun armen parralel komen.

Het is ook eigenlijk niet logisch dat je met db's hoger kan dan MP, zeker niet bij dezelfde rom. Db press vraagt veel meer coordinatie en triceps worden de volledige baan volop belast, in tegenstelling tot MP.

---------- Toegevoegd om 18:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:51 ----------

Oneens. Ik druk zittend minder dan staand, ook als ik strict train.

OK, nee, dan moet ik idioot veel 'veren' met mn benen (leg-drive) om hetzelfde gewicht te behalen, dan is het effect weg imo..
Zo zie je maar dat dat voor iedereen anders uitpakt!

Ja, ik zei onzin over dat je beweerde dat dumbbells zwaarder zijn idd!
Stel je max is een 2x 40kg dumbbell press, uiteraard is dan 80kg met de barbell easy, maar wie zegt dat je niet meer schijven op je bb mag gooien? :)
Misschien minder stabilisatoren, maar meer load, meer load = meer stress op de spier!

nou praat je jezelf toch tegen.
je kan dan ook evenveel extra pakken met de dumbbells, welke dan in verhouding gewoon weer zwaarder zijn.

nou praat je jezelf toch tegen.
je kan dan ook evenveel extra pakken met de dumbbells, welke dan in verhouding gewoon weer zwaarder zijn.

Dat kan dan niet meer ;)
Stel je max met de dumbbells (oa door opgooien etc) is max 2x 40kg, maar met de barbell pak je max 100kg...., reken maar uit je winst;)

Dan kun je nu wel weer komen met; dan pak je je dumbbells toch weer zwaarder, maar dat kan niet, 40 was immers je max!

Dat is een beetje een open deur....als iets zwaarder is dan is het zwaarder. Pretendeer zeker niet om voor Big-T te spreken, maar ik denk dat het redelijk aannemelijk is dat hij bedoelde bij gelijke gewichten is de dumbbell zwaarder.

De vraag is of de hoeveelheid extra gewicht die je op de barb kan plaatsen wel opweegt tegen de belasting in EG.

Dat kan dan niet meer ;)
Stel je max met de dumbbells (oa door opgooien etc) is max 2x 40kg, maar met de barbell pak je max 100kg...., reken maar uit je winst;)

Dan kun je nu wel weer komen met; dan pak je je dumbbells toch weer zwaarder, maar dat kan niet, 40 was immers je max!

nee want er zijn geen plates meer voor de barbell.
kerel zo kun je een banaan nog recht lullen:D

nee want er zijn geen plates meer voor de barbell.
kerel zo kun je een banaan nog recht lullen:D

Whahahahhaah, ik ging helemaal kapot toen ik dit las; plates zijn op :roflol:

Hier in huis kijkt ze me een beetje vreemd aan, waarom ik zo hard naar mn pc lach :roflol:

---------- Toegevoegd om 21:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:32 ----------

BTW; ben jij nou een barbell-man, dat je die k*t dumbbells begint te promoten :roflol:

Terug
Naar boven