Fitness Seller

Moestuintjes

Lijkt me leuk om dit topic wat leven in te blazen.

Ik heb vooral een fruittuin van 700m2 en een paar groenten (asperges in bakken, rabarber, tomaat en snackkomkommer). Ook wat gekkere dingen zoals granaatappel, vijg, 30 soorten citrus, duindoorn, hybride pruimen/abrikozen…

Afgelopen winter en lente was behoorlijk kut voor bloesem en sommige planten die niet van te veel water houden, maar na een goeie honingbessenoogst een maand geleden begint de rest nu ook op gang te komen.
Heb je geen last van slakken?

Heb je geen last van slakken?
Echt enorm veel last dit jaar en zowat alles geprobeerd. Volgende stap is een nieuwe uitgang maken van de kippenwei naar de fruittuin, dan pikken ze wel wat bessen mee maar hopelijk een heleboel slakken en wantsen, want da’s ook een plaag aan het worden op de frambozen en bramen.

IMG_0645.jpeg

Echt enorm veel last dit jaar en zowat alles geprobeerd. Volgende stap is een nieuwe uitgang maken van de kippenwei naar de fruittuin, dan pikken ze wel wat bessen mee maar hopelijk een heleboel slakken en wantsen, want da’s ook een plaag aan het worden op de frambozen en bramen.
kippen bestrijden slakken prima idd, maar slakken houden ook van bier :roflol:, als je geen chemische bestrijding met slakkenkorrels wil doen is dit een prima optie, maak slakkenvallen van doorgesneden fles/container met wat bier erin ( beetje ingraven). plaats deze in de avond en de volgende dag zijn er waarschijnlijk al wat slakjes die er op af zijn gekomen.
slakken houden ook niet van een ruig/droog oppervlak, dus houtsnippers/stro/dorre bladeren tussen je plantjes helpt ook.

Aaltjes al geprobeerd? Ik denk niet dat je er nu nog iets aan hebt, het is iets voor het voorjaar, het is nu te droog. Maar werkt echt top!

Wantsen heb je toch geen last van?

Gezellig hoor, kipjes en een fruittuin. Geen foto?

kippen bestrijden slakken prima idd, maar slakken houden ook van bier :roflol:, als je geen chemische bestrijding met slakkenkorrels wil doen is dit een prima optie, maak slakkenvallen van doorgesneden fles/container met wat bier erin ( beetje ingraven). plaats deze in de avond en de volgende dag zijn er waarschijnlijk al wat slakjes die er op af zijn gekomen.
slakken houden ook niet van een ruig/droog oppervlak, dus houtsnippers/stro/dorre bladeren tussen je plantjes helpt ook.
Slakken zouden ook een hekel hebben aan koper, maar ik ben een beetje sceptisch met die dingen. Één slak legt iets van 500 eitjes

Slakken zouden ook een hekel hebben aan koper, maar ik ben een beetje sceptisch met die dingen. Één slak legt iets van 500 eitjes
koper is wel een zwaar metaal die je in je tuintje brengt, buitengewoon slecht voor je gezondheid en milieu en waterleven, ook al spuit je het niet direct op je gewas.

Houtsnippers helpt normaal wel, maar dit jaar glibberen ze er gewoon over. Bierval helpt ook en is een goeie tip. Het is gewoon een extreem jaar denk ik.
Aaltjes al geprobeerd? Ik denk niet dat je er nu nog iets aan hebt, het is iets voor het voorjaar, het is nu te droog. Maar werkt echt top!

Wantsen heb je toch geen last van?

Gezellig hoor, kipjes en een fruittuin. Geen foto?
Aaltjes nog niet geprobeerd, dat ga ik zeker eens bekijken want ik heb ze ooit al wel gebruikt tegen varenrouwmug bij de planten binnen. De wantsen zijn voornamelijk stinkwantsen en als die fruit aanzuigen verandert vaak de smaak van het fruit dat je eet. Op zich niet heel schadelijk, maar vervelend als je iets funky opeet.
rijpe bramen zijn zo lekker.
witte aalbes is gelukkig niet zo zuur als de rode variant
en frambozen zijn superfood, weet je de naam van het ras dat je hebt? ik gok dat het begint met glenn ....
Da’s Valentina, een oranje zomerframboos. Heel zoet voor een framboos en de kinderen zijn er gek op.

Laatst bewerkt:
Aaltjes nog niet geprobeerd, dat ga ik zeker eens bekijken want ik heb ze ooit al wel gebruikt tegen varenrouwmug bij de planten binnen.
natuurlijke bestrijders zijn zeker een optie, maar het probleem is dat ze pas goed werken als ze voldoende te vreten hebben, en dat is dus als er heeeeel veel slakken zijn.
Het is gewoon een extreem jaar denk ik.
is een heel extreem jaar iid, wij hebben op de de kwekerijen veel schade van slakken, het warme weer van de laatste week helpt wel enorm.
Da’s Valentina, een oranje zomerframboos. Heel zoet voor een framboos en de kinderen zijn er gek op.
die ken ik niet, dacht dat het een glen prosen of glen ample zou zijn, maar super dat je kids het lekker vinden, er is zoveel lekker fruit in deze wereld.

Ah leuk, wat kweken jullie zoal?
in nederland voornamelijk appels en peren met als neventak sierteelt, de grote slakken magneet is eryngium (sierdistel), dat is niet te doen dit jaar.
in de fruitbomen zie je de slakken ook wel, maar doen daar geen schade, dus die worden niet bestreden

Aaltjes nog niet geprobeerd, dat ga ik zeker eens bekijken want ik heb ze ooit al wel gebruikt tegen varenrouwmug bij de planten binnen. De wantsen zijn voornamelijk stinkwantsen en als die fruit aanzuigen verandert vaak de smaak van het fruit dat je eet. Op zich niet heel schadelijk, maar vervelend als je iets funky opeet.
Ah, dat van de wantsen wist ik niet. Heb zelf alleen bloemen en sierplanten

• Topic Starter Topic Starter
Dit jaar wat minder aandacht kunnen besteden aan de moestuin. Enkel wat boontjes, sla, venkel en pompoenen staan.

Kon het echter niet laten om weer een hoop pepertjes in pot te telen, vooral m'n favorieten om in gerechten te gebruiken en die low maintenance zijn. Heb nu African bird eye, Thai compact, rawit en pequin. Verder nog wat rooster spur en piccante a mazzetti om te proberen.

Vroeg gezaaid waardoor ze nu al vruchten maken. Lijkt een goede oogst te worden :fire:

Dit jaar wat minder aandacht kunnen besteden aan de moestuin. Enkel wat boontjes, sla, venkel en pompoenen staan.

Kon het echter niet laten om weer een hoop pepertjes in pot te telen, vooral m'n favorieten om in gerechten te gebruiken en die low maintenance zijn. Heb nu African bird eye, Thai compact, rawit en pequin. Verder nog wat rooster spur en piccante a mazzetti om te proberen.

Vroeg gezaaid waardoor ze nu al vruchten maken. Lijkt een goede oogst te worden :fire:
Mooi! Hoe vind je de smaak van die pepers? Ik heb wel eens verschillende habanero’s in de serre gekweekt voor hot sauce.

• Topic Starter Topic Starter
Mooi! Hoe vind je de smaak van die pepers? Ik heb wel eens verschillende habanero’s in de serre gekweekt voor hot sauce.
African bird eye, Thai compact en rawit hebben een wat aardse, notige smaak die ik heel lekker vind in bv tomatensaus of wokgerechten. Afhankelijk van de oogst maak ik ook hot sauce, sambal, ... Ben al sinds maart door m'n voorraad van vorig jaar heen, dus dit keer wat meer plantjes geteelt. We zijn echt peper addicts.
Pequin is een heel stuk fruitiger, maar niet zo sterk als bv aji charapita (heel mooie decoratieve plant btw) die alles overheerst. Die ga ik mss verwerken in olijfolie.

De piccante zal ook wel fruitig zijn, de rooster spur kan me enkel verrassen. Allebei ook een stuk lager op de scoville schaal.

IMG_1269.jpeg

De vroegste blauwe bessen zijn nu goed rijp, ik vind ze redelijk laat dit jaar. Frambozen, bramen en hybriden (tay-, boysenbes) vallen tegen, veel botrytis en schade door insecten. Appelbessen zijn veelbelovend dit jaar en zijn zo goed als tegen alles immuun.

IMG_1270.jpeg

Nieuwe aanplant voor een deel van de vijgen is af. Allemaal soorten die hier zouden moeten afrijpen, en tegen wat regen kunnen zodat ze niet scheuren of verzuren. De gestreepte vijgen hou ik sowieso in pot, die rijpen hier in volle grond nooit af.

IMG_1271.jpeg

Het volgende project worden de plantvakken voor een deel van de granaatappels. Alles is al min of meer plantrijp gemaakt, net nog de gaten maken en planten erin knikkeren.

Terug
Naar boven