Tsja, hier pleeg ik het niet mee eens te zijn...
Ik ben juist begonnen met trainen om van mijn rugklachten af te geraken, en ben heel blij met de progresse die ik daar mee heb geboekt.
Ik deadlift niet zwaar, maar ga inmiddels wel gewoon sleuren aan 170kg, en altijd zonder riem.
Een gewicht van 120kg aangeven kun je vind ik niet zomaar doen.
Sarge is redelijk lang, en misschien iets kwetsbaarder dan kortere mensen, al hoeft dit zeker niet het geval te zijn...
Je moet goed letten op het gevoel tijdens de training, en zo bepalen wat je wel, en niet kan doen IMO.
Ik trek wel geregeld mijn buik in.
Door dit te doen forceer je de wervels en tussenwervels om mooi op hun plaats te gaan zitten.
En die van mij zaten niet op hun plaats éh, toen ik begon!
Nu doe ik het denk ik ongemerkt bij de zwaar belastende oefeningen voor de rug.
Ik heb wel heel sterk het idee dat trainen zonder riem je "core" (wat een benaming weer éh?!) goed versterkt.
Aan de andere kant ben ik het er ook wel mee eens dat je bij heel zware gewichten zeker wel een riem kan gebruiken
ivm de druk die op gaat treden, en dat je dan de buikspieren flink tegen die riem aandrukt, en zo gebruik maakt van die extra steun.
Bij welk gewicht dat voor iemand is, is nader te bepalen gaandeweg denk ik...
Conclusie: ik ben niet tegen riemen, maar koester wel de versterkende werking van trainen zonder riem.